Cardul bancar reprezinta unul dintre cele mai importante segmente de servicii si produse ale pietei financiare din Romania. Romanii calatoresc in alte tari fie pentru afaceri, fie pentru turism cultural, dar si pentru recreere (plaja, distractie). In toate aceste cazuri, dar si in tara, romanii s-au obisnuit sa utilizeze cardul ca mijloc de plata.
In perioada 2000 2005, strainii au platit bunuri si servicii in valoare de 1,3 miliarde euro cu carduri in Romania, in timp ce romanii au platit cu cardurile in strainatate cu 900 milioane euro mai putin, potrivit unui studiu publicat de No-cash.

Astfel, in anul 2005, exporturile de bunuri si servicii pe card (bunuri si servicii platite in Romania cu carduri emise in strainatate n.r.) au depasit 450 milioane euro. "Numai in reteaua de ATM-uri si comercianti a primelor doua banci -Banca Ion Tiriac si Banca comerciala Romana (BCR) - pe cardurile emise in strainatate s-au realizat 3,3 milioane de tranzactii in valoare de 260 milioane euro", se mentioneaza in studiul No-cash.

Exista insa diferente foarte mari de comportament intre romanii care calatoresc in strainatate si strainii care vin in Romania. "Se constata ca romanii, atunci cand calatoresc in strainatate au o pondere de 75% a tranzactiilor la comercianti in total tranzactii efectuate cu cardul. Acelasi indicator insa pentru posesorii de card care vin in Romania este de 30%", se precizeaza in analiza citata de NewsIn.

Cauzele acestei situatii sunt, pe de o parte, gradul ridicat de educatie al romanilor care pleaca in strainatate si larga raspandire a terminalelor la comercianti (POS) si insuficienta dezvoltare a retelei de comercianti dotati cu POS-uri din Romania. "Este posibil ca o parte dintre ei sa prefere banii in numerar deoarece nu isi doresc ca banca emitenta sa poata construi un model comportamental pe baza datelor furnizate de tranzactii, date care ar putea sa isi piarda caracterul confidential", considera autorii studiului.

Standardul 3D Secure, moment de cotitura

Odata cu sporirea numarului romanilor care calatoresc an strainatate, este de asteptat o crestere mai mare a importurilor finantate prin card. In plus, dezvoltarea comertului electronic va avea o influenta importanta, pentru ca romanii fac din ce in ce mai multe tranzactii pe internet, mai ales pe site-uri internationale in care au incredere. "Din martie 2004, de cand s-a lansat oficial comertul electronic din Romania sub standardul 3D Secure, s-au semnat deja primele sute de contracte, iar piata de e-commerce este evaluata la 60 milioane Euro", se arata in studiu.

Un mare rol in cresterea increderii l-a avut transformarea de catre mari companii a site-urilor proprii in magazine virtuale. "Odata cu lansarea de catre Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei a unui portal national pentru plata amenzilor si diverselor impozite si taxe, putem spune ca se va face un mare pas inainte pentru dezvoltarea comertului electronic in Romania", cred autorii studiului

In Romania este nevoie de inca 3.700 bancomate si 50.000 terminale de plati

Necesarul de terminale electronice in Romania este de aproximativ 9.000 bancomate (ATM) si 90.000 de terminale de plati la comercianti (POS), din care in acest moment sunt instalate 5.300 ATM-uri si 40.000 POS-uri, potrivit unui studiu publicat, luni, de No-cash.

In prezent, pe piata romaneasca exista un raport de un ATM la 7,5 POS-uri, in timp ce in tarile dezvoltate din Uniunea Europeana raportul este de un ATM la 10 POS-uri, sustin autorii studiului.

Furnizorii de terminale din Romania iau insa ca etalon Slovenia pentru a evalua potentialul de absorbtie al pietei, pentru ca mica tara ex-iugoslava este considerata o piata deja saturata de ATM-uri, in conditiile in care statistica arata ca pe aceasta piata revin 1.200 de persoane la un automat bancar. In acest moment, in Romania, raportul este de un ATM la aproximativ 4.000 de persoane.

"Chiar si in condittile in care am merge pe o medie de doua ori mai mare si tot rezulta ca in Romania este un necesar de cel putin 9.000 de ATM-uri si 90.000 de POS-uri", se arata in studiul citat.

La nivel national, in luna august a acestui an se inregistra o medie de 105 ATM-uri pe judet, insa diferentele sunt foarte mari. Astfel, in Bucuresti sunt instalate aproape o cincime din bancomatele din tara, iar concentrarea ajunge la 50% daca la Bucuresti adaugam si judetele cu o medie de cel putin 150 de terminale operationale: Arges, Brasov, Cluj, Constanta, Iasi, Prahova, Mures si Timis.

In mediul rural sunt operationale ATM-uri in doar 200 de comune, care reprezinta 4% din total, releva studiul No-cash.

Extinderea retelei de bancomate si terminale de plati la comercianti este necesara pentru ca a sporit foarte mult numarul de carduri si volumul tranzactiilor electronice, mai ales in 2005." In 2004 am avut o crestere a volumului tranzactiilor electronice de 1,35 miliarde euro, in vreme ce in 2005 s-a inregistrat o crestere de peste doua ori mai mare. Asadar, am avut o marire cu 18 % a numarului de tranzactii si cu 57% a volumului tranzactionat pe card", se mentioneaza in studiu.

Evolutiile din ultima perioada confirma insa un interes mai mare din partea bancilor pentru instalarea de ATM-uri. Astfel, daca in perioada 2002-2004 se instalau aproximativ 600 de terminale in fiecare an, "in 2005 am avut 800, iar in primele noua luni din acest an cresterea a fost de peste 1.300 de automate bancare", se arata in finalul analizei.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri