Falimentul asiguratorilor romani, provocat de multinationale

Falimentul asiguratorilor romani, provocat de multinationale

Fals! Atat firmele de asigurari cu capital romanesc, cat si cele cu capital strain au esuat din cauza proastei gestionari a riscurilor aferente acestui tip de afacere, iar Wall-Street.ro a scris frecvent analize pe aceasta tema. Operarea societatilor din industria fnanciara presupune cerinte stricte atat in ceea ce priveste capitalul, cat si cunostintele necesare gestionarii riscurilor pe termen lung, oferind randamente mici in raport cu riscurile asumate.

In plus, Directiva Europeana Solvabilitate II a impus cerinte si mai stricte in ceea ce priveste capitalul, ceea ce a facut ca atat asiguratori cu actionariat romanesc, cat si cu actionariat strain, sa intre in faliment, neputand face fata conditiilor pietei.

Sursa foto: Monkey Business Images / Shutterstock

Companiile de asigurare fac profit an de an pe spatele romanilor

Companiile de asigurare fac profit an de an pe spatele romanilor

Preponderent, fals! Per total, in ultimii ani, la nivel de piata, nu s-a inregistrat profit, iar ca dovada stau analizele anuale realizate de ASF. Asta nu inseamna ca anumite companii nu au facut profit sau ca anumite linii de business nu au fost profitabile. In ceea ce priveste strict segmentul RCA, la nivel de piata, in ultimii 10 ani nu s-a inregistrat profit.

Cu toate acestea, in primele sase luni ale anului 2016 au fost inregistrate cele mai mici piederi pe RCA, conform datele ofciale furnizate de autoritatea de reglementare: 102 lei cheltuiti pentru fiecare 100 de lei incasati. Mai mult, in pofida perceptiei publice ca, dupa falimentul Astra Asigurari si Carpatica, prin preluarea unui numar mare de subscrieri de la cele doua companii, asiguratorii ramasi pe piata ar fi trebuit sa inregistreze castiguri substantiale, realitatea este ca asiguratorii au preluat nu numai prime brute subscrise, ci si riscurile incluse.

Sursa foto: Juergen Faelchle / Shutterstock

Pretul politelor RCA a crescut necontrolat in ultimul an, fara vreo ratiune economica

Pretul politelor RCA a crescut necontrolat in ultimul an, fara vreo ratiune economica

Fals! Conform ultimelor date ale ASF, daunele si costurile de operare nu pot fi acoperite de asiguratori doar din primele brute incasate. Falimentul Astra Asigurari din 2015 si cererea ASF pentru declararea falimentului Carpatica Asig au aratat din nou ca practicarea unor preturi foarte mici este o strategie
operationala gresita pe termen lung.

Asta pentru ca industria de asigurari opereaza intr-un mod de tip long-tail (coada lunga): pentru primele subscrise astazi, poate fi nevoie ca asiguratorul sa plateasca despagubiri chiar si peste zece ani.

Sursa foto: Anneka / Shutterstock

O companie de asigurari de Stat va putea oferi RCA la preturi mici

O companie de asigurari de Stat va putea oferi RCA la preturi mici

Fals! Concurenta reprezinta caracteristica esentiala a pietei libere, fiind necesara pentru buna functionare a economiei de piata. Insa orice companie de asigurari va trebui sa se supuna acelorasi reguli ca si ceilalti jucatori de pe piata, reguli de altfel foarte stricte in ceea ce priveste cerintele de capital.

In maasura in care primele pe care le percepe nu acopera riscurile pe care le subscrie, nevoia de capital generata de riscul de subscriere va determina presiuni mari asupra capitalului asiguratorului si, in mod probabil, imposibilitatea respectarii cerintelor de capital impuse de Directiva Europeana
Solvabilitate II.

Sursa foto: nito / Shutterstock

Plafonarea RCA, solutia optima de stabilizare a pietei asigurarilor

Plafonarea RCA, solutia optima de stabilizare a pietei asigurarilor

Fals! Plafonarea nu numai ca nu reglementeaza piata, ci conduce la dezechilibre operationale majore. In primul rand, efectele nu vor putea fi analizate decat dupa o perioada lunga, avand in vedere specifcul acestei afaceri. Pe de alta parte, nu putem numi stabila o piata in care riscurile mari si riscurile mici au acelasi cost.

Plafonarea tarifelor pentru politele RCA a dus la cazuri in care un sofer cu o conduita rutiera buna sa plateasca pentru asigurare aproape cat un sofer cu istoric de daune. Mai mult, interventia statului prin plafonarea tarifelor pe o piata libera fara un sistem de control al preturilor generalizat, concurentiala, cum este cea a asigurarilor, este contra Tratelor Europene.

Sursa foto: 360b / Shutterstock

Pretul RCA a dus transportatorii in pragul falimentului

Pretul RCA a dus transportatorii in pragul falimentului

Fals! Statisticile oficiale arata ca transportatorii rutieri au cea mai mare frecventa a accidentelor. Consecinta este semnifcativa din punct de vedere al costurilor suportate de asiguratori. Accidentele grave cu numar mare de victime au efecte greu de cuantifcat in bani si timp. Unul dintre efecte este faptul ca, in majoritatea cazurilor, se ajunge la procese pentru daune morale, care dureaza si cativa ani.

In ultimii ani, cheltuielile pentru aceste despagubiri au crescut intr-un ritm alarmant. Daca ne referim strict la despagubirile platite pentru daunele morale ca urmare a vatamarilor corporale, in anul 2015, suma a reprezentat o crestere de aproximativ 2.000% fata de cea platita in anul 2007. Asiguratorii considera ca valoarea politei RCA pentru transportatori ar putea scadea semnifcativ daca, de exemplu, s-ar injumatati numarul de accidente produse de catre acestia.

Sursa foto: Bauer Alexander / Shutterstock

Sursa foto: Sursa foto: AXL / Shutterstock