Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) obliga din nou companiile de asigurari RCA la cheltuieli suplimentare cu daunele, de data aceasta cu plata "masinii la schimb" oferita pagubitului, de regula, de catre firme partenere unitatilor reparatoare sau chiar din acelasi grup. Asiguratorii plateau, pana acum, masina la schimb clientului, doar in cazul in care acesta solicita, insa service-urile auto facturau si cu pana la 300 de euro pe zi de inchiriere, potrivit unor surse din piata. Noile "obligatii" ale asiguratorilor vor majora iar preturile RCA.

Exista o presiune permanenta pe cresterea preturilor la tarifele RCA, din pricina costurilor cu rata daunei, alimentata in special de costurile cu reparatiile auto in unitatile reparatoare. Intr-un articol publicat ieri pe site-ul wall-street.ro, Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) arata ca preturile medii anuale ale pieselor folosite la repararea principalelor marci de autoturisme au crescut in ultimii trei ani cu mult peste evolutia cursului de schimb, pana la 39%.

Acum companiile de asigurari vor trebui sa faca loc in noile tarife RCA si costurilor obligatorii cu "masina la schimb", pe care unitatile reparatoare o facturau de multe ori fara sa dea ceva la client, mai arata sursele citate. Probabil ca au existat si situatii in care asiguratorii au refuzat sa inchirieze de "partenerul" unitatii reparatoare pe motiv de costuri si au oferit alternative (fiind de altfel obligati sa ofere masina la schimb - vezi norma de mai jos), dar prin acesta decizie, ASF ia partea service-urilor auto in mod direct in "razboiul" cu companiile de asigurari, care dureaza cam dintotdeauna.

Toate acestea reies dintr-o adresa semnata de catre vicepresedintele ASF, Cristian Rosu, si trimisa ieri companiilor de asigurare RCA, in care se argumenta ca "avand in vedere in vedere multiplele petitii primite prin care autoritatea este sesizata in legatura cu existenta la nivelul pietei de asigurari a unor practici diferite in ceea ce priveste administrarea / instrumentarea politelor RCA, in special solutionarea dosarelor de dauna, va solicitam [...] aplicarea stricta a prevederilor Normei nr. 20/2017 [...] inclusiv a prevederilor art. 25 din acest act normativ, privind lipsa de folosinta, astfel incat sa se elimine corelarile inexacte si interpretarile eronate ale legislatiei aplicabile altor domenii de activitate".

Art. 25 din Norma nr. 20/2017 data de ASF precizeaza urmatoarele, despre "lipsa de folosinta":

Cristian Rosu, ASF: Politele...
Citeste si: ASF: Politele de sanatate au devenit un factor de retentie in companii

"(1) Prejudiciile reprezentand consecinta lipsei de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv inlocuirea temporara a acestuia, sunt stabilite:
a) pe baza documentelor justificative din care rezulta costurile de inlocuire temporara a vehiculului avariat cu un vehicul de o clasa similara ori inferioara, inchiriat de la entitati autorizate cu acest obiect de activitate; sau b) pe baza documentelor justificative din care rezulta costurile privind transportul zilnic suportate de catre persoana prejudiciata, fara ca acestea sa poata depasi costurile prevazute la lit. a).

2) Perioada maxima pentru calcularea lipsei de folosinta este:
a) perioada de indisponibilitate a utilizarii vehiculului avariat ca urmare a starii tehnice, inclusiv in situatia in care asiguratorul RCA efectueaza cercetari suplimentare, si se calculeaza de la momentul efectuarii constatarii avariilor si introducerii vehiculului in reparatie; b) perioada cuprinsa intre data constatarii avariilor si data inaintarii ofertei de despagubire, in situatia daunei totale economice.

(3) Neefectuarea constatarii din culpa asiguratorului RCA, in termenul prevazut la art. 18 alin. (4), indreptateste persoana prejudiciata sa solicite plata despagubirii pentru lipsa de folosinta, din momentul depasirii termenului de constatare pana la data efectuarii acesteia.

(4) In cazul reparatiei vehiculului avariat, perioada maxima de indisponibilitate reprezinta timpul normal de reparatie transformat in zile de lucru prin impartirea la patru a timpului normat de reparatie, la care se adauga orice intarziere nejustificata cauzata de catre asiguratorul RCA.

ALDE spune ca nu sustine...
Citeste si: ALDE spune ca nu sustine proiectul de lege pentru desfiintarea ASF

Sursa foto: Sepp photography / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Badea, ASF: Prima medie RCA anualizata a scazut cu 12%