Pe măsură ce banking-ul devine un ecosistem tot mai convergent, în care serviciile financiare pentru persoane fizice și intreprinderi mici și mijlocii sunt furnizate atât de bănci cât și de noi platfome cu rădăcini în e-commerce și social media, băncile tradiționale sunt nevoite nu numai să se uite către noile tehnologii, dar și să își revizuiască sistemele operaționale și tehnologice pentru a rămâne competitive.

Articol realizat de Dragoș Ciobanu (foto jos), CEE Cluster Head - Digital Companies în cadrul Citibank, pentru secțiunea Experții Future Banking, un spațiu virtual de dezbatere în care poți interacționa cu specialiști din banking, FinTech și alte arii de practică. Îi poți întâlni și în offline pe 3-4 iunie la cel mai mare eveniment de FinTech și digital banking din România - Future Banking.

În acest context, Citi vede trei tendințe principale privind viitorul banking-ului:

1) Inovație: vedem din ce în ce mai multe bănci explorând inteligența artificială în zonele de consumer și corporate banking, cu ajutorul roboticii, soluțiilor cognitive și de analiza a datelor, sau a interfețelor de comunicare de tip chatbot. Între băncile mari și companiile fintech există un clivaj în ceea ce privește mindset-ul echipelor și apetitul pentru digitalizare, dar și instrumentele digitale disponibile.

2) Tehnologie: În prezent, infrastructura globală de plăți transferă banii de la un sistem de plăți la altul, ceea ce face ca procesul să fie încet, costisitor și predispus la erori. În acest context, tehnologia blockchain găsește un teren fertil pentru a permite transferul direct de active digitale, fără intermediari sau sisteme centralizate.

3) Resurse financiare: Noua întrebare pentru bănci este cum vor concura cu sectorul big tech, care are abilitatea de a redefini modelele tradiționale, având un portofoliu puternic de clienți, baze de date foarte vaste, platforme digitale agile și posibilități numeroase de finanțare.

Când vorbim despre cum pot companiile din noua economie să redefinească banking-ul tradițional, este evident ca avem multe de învățat de la companiile tech și noii jucători, dar, în același timp, și noi la rândul nostru îi putem sprijini în mai multe moduri. Aceste companii ne dau lecții valoroase despre agilitate, cultură antreprenorială, noi tehnologii și ne inspiră să inovăm în moduri noi și diferite.

În schimb, o bancă globală precum Citi poate oferi o serie de avantaje companiilor din noua economie. Le putem oferi acces la rețeaua noastră globală, cu prezență fizică în 100 de țări și un brand recunoscut, cu tradiție de peste 200 de ani. Putem ajuta aceste companii să se extindă cu ușurință. Le putem oferi acces la relațiile noastre cu clienți și parteneri din întreaga lume. Putem să îi sprijinim cu know-how-ul nostru în ceea ce privește funcțiile critice ale afacerii lor, precum cele juridice, de reglementare sau conformitate. Când sunt în faza de start-up, aceste companii se concentrează adesea pe a-și construi propriile sisteme, însă, pe măsură ce cresc, ele caută un partener cu o prezență globală puternică deoarece footprint-ul, infrastructura și tipul de servicii oferite sunt dificil de replicat.

Pe măsură ce aceste companii noi se extind și devin la rândul lor jucători globali, putem facilita implementarea unei infrastructuri de plăți care să permită gestionarea fluxurilor de plăți și a monedelor diferite într-un mod uniform în mai multe geografii, precum și executarea schimburilor valutare într-un mod cât mai facil pentru utilizator. Astfel adăugăm valoare ofertei lor și este o situație benefică pentru întregul ecosistem – e un win pentru ei, un win pentru noi și un win pentru clienții lor. Avem deja o experiență de succes în a ne parteneria cu companii din noua economie , așa încât să combinăm inovația cu puterea de scalare, să creăm modele de business noi și să le consolidăm pe cele vechi cu abordări noi. Cred că acesta e un exemplu perfect de parteneriat ”win-win”, nu doar pentru noi și pentru industria fintech, dar mai ales pentru clienții noștri, care vrem să fie adevărații câștigători. Parteneriatul dintre bănci și fintech-uri este esențial pentru a ne asigura că suntem corect poziționați să ne sprijinim clienții, oriunde s-ar afla ei pe traseul transformării digitale.

Un exemplu concret de un astfel de parteneriat este cel cu Kantox, o companie fintech din UK, lider în FX management și soluții de plăți pentru companii, care sprijină Citi să ofere o experiență de utilizare foarte facilă clienților săi din US prin intermediul unei soluții automatizate conectată direct cu platforma Citi de gestionare a expunerii valutare.

Un alt aspect pe care îl consider important când vorbim despre parteneriatul dintre bănci și fintech este progresul pe care îl putem realiza împreună în sprijinul incluziunii financiare. Incluziunea financiara se referă astăzi la dezvoltarea unor produse și servicii sigure și accesibile, care răspund nevoilor diverse, adesea complexe, ale persoanelor care nu au un cont bancar. Acest lucru înseamnă utilizarea tehnologiei, cum ar fi telefoanele mobile și codurile QR, pentru a crea soluții accesibile și ușor de scalat. Dar înseamnă, deopotrivă și crearea de soluții care să permită un onboarding facil al utilizatorilor - inclusiv al acelui segment de piață greu de adresat sau cu nevoi speciale - cu efort minim și care se integrează clar și semnificativ în viața de zi cu zi a oamenilor. Incluziunea financiară a fost o mișcare care a început cu microcreditul, dar de atunci s-a extins în mai multe direcții. Acesta include acum o gamă largă de servicii financiare oferite de instituțiile financiare - atât bancare, cât și nebancare -, precum și noi platforme alternative și produse, inclusiv credite, plăți, carduri de credit și pre-paid și economii. Și aici am văzut formarea de noi alianțe între bănci, fintech, retaileri și alți furnizori de servicii financiare, cum ar fi companiile de asigurări.

Cred că trăim într-o perioadă de creștere fără precedent a incluziunii financiare și previziunile actuale arată că până în 2022, încă 700-800 de milioane de adulți la nivel global vor fi incluși în sistemul financiar formal, lăsând doar 15% din populația globală nebancarizată (în scădere de la 49% în 2011).

Sursa foto: Mikko Lemola / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri