Transformarea digitală a băncilor a condus și la schimbarea modului în care se lucrează în interiorul organizațiilor, punându-se accent pe o mai mare autonomie a angajatului, dar și noi abordări ale managementului. Acesta este actualul tablou de bord legat de viitorul muncii remarcat de Andreea Mihnea, Chief People Officer la First Bank, și prezentat în cadrul Future Banking Summit.

„Ceea ce se întâmplă de ceva vreme, și cu o mai mare accelerare de când a început pandemia, este legat de cum ne raportăm la fluxurile de interacțiune între angajat și angajator. Acestea sunt conduse către o mai mare digitalizare, expuse către self-service, ceea ce se traduce prin autonomie, dar și o disponibilitate a datelor către oameni, astfel încât ei să le folosească într-un mod de tipul „do yourself”, care e foarte specific generației tinere”, a afirmat Andreea Mihnea.

Autonomia se referă la faptul că angajații nu mai sunt asistați în a-și face treaba, ci, mai degrabă, le sunt puse la dispoziție informații, într-un mod simplu și ușor de accesat, astfel încât să muncească mai eficient și să facă lucrurile într-un mod mai creativ.

Totodată, fluxurile de lucru – onboarding, exit, aspectele legate de dezvoltarea echipelor – s-au digitalizat și automatizat, astfel încât, în prezent, echipele de management au la dispoziție informații în timp real despre modul în care evoluează angajații și organizația, și astfel pot adopta rapid măsuri pentru a atinge performanța.

„Cred că cel mai important aspect care se întâmplă acum este un soi de responsabilizare a individului în raport cu asumarea față de propria experiență, fie în aspectele mai simple, fie în aspectele care țin de cum lucrăm împreună, cum ne facem viața mai ușoară, pentru că nu mai vine nimeni să îți spună ce să faci”, a menționat Andreea Mihnea.

Schimbarea mentalității

Andreea Mihnea spune că una dintre provocările pe care le-a avut în cadrul organizației o fost legată de adopția noilor tehnologii în rândul tuturor angajaților, dar mai ales a celor de peste 45 de ani.

„Aș vrea să menționez un studiu al World Economic Forum, care ne arată o imagine interesantă. Studiul spune că 6% din forța de muncă globală va dispărea din câmpul muncii până în 2025. Din aceștia, jumătate vor trebui să se reconfigureze profesional total, iar cealaltă jumătate va fi nevoită să își actualizeze aproximativ 40% din abilitățile curente. Aceste date pun foarte multă presiune pe organizații, pe guverne și pe educație.”

Iar această schimbare de paradigmă, de trecere către organizații digitale, a făcut ca multe dintre locurile de muncă din bănci să fie greu de ocupat, pentru că este nevoie de dezvoltatori, de programatori, de UX designeri etc.

Din acest motiv, First Bank a început, de anul trecut, să apeleze la angajații existenți pe care să îi educe în noile direcții și care să ocupe pozițiile disponibile. „Am investit foarte mult într-o platformă social media internă, care să fie un stop shop pentru toate informațiile relevante, inclusiv pentru promovarea acestor poziții disponibile.” Instituția bancară a continuat investițiile în angajați, prin programe pe termen lung care vizează zona de leaderhisp și de growth mindset. Andreea Mihnea a menționat că sunt mulți oameni care au competențele tehnice, doar că nu pot face trecerea către o nouă abordare și de aceea este nevoie de un unghi nou pentru a-i conduce înspre zonele noi.

În același timp, s-a remarcat și apariția unei rezistențe din partea unor angajați de a participa la programe de formare, conducând la nevoia unei abordări sistemice, prin responsabilizarea tuturor actorilor implicați. „A fost introdusă o altă pârghie, managementul, care are la dispoziție evaluarea performanței angajaților, pe care noi o legăm inclusiv de această zonă, adică cât ai acoperit din planul tău de dezvoltare personală către acel potențial profesionist care poți deveni”, a afirmat oficialul First Bank.

Din acest motiv este foarte important ca, pentru modelarea comportamentelor în direcția dorită, să fie foarte clar definiți indicatorii de performanță în sistemele de management ale companiei. Astfel angajații văd în indicatorii lor că, dincolo de ce livrează, contează și cum livrează.

Viitorul muncii în era transformărilor digitale

Provocările directorilor de HR sunt legate, în prezent, de retenția de angajați relevanți și crearea unui climat care să conducă la modelarea de comportamente, de repere, menținând astfel echilibrul în organizație. Iar acestea pot fi obținute prin leadership, prin cultură organizațională, care se construiește și se menține în permanență, prin educare, prin coaching, prin intervenții la nivel de echipe. Andreea Mihnea a mai spus că este important să ai la dispoziție instrumente de data analytics în timp real, cu ajutorul cărora să te repliezi și să ajungi la obiectivele dorite.

De fapt, angajatul de mâine, nu doar în banking, ci în orice organizație, trebuie să fie autonom, să aibă gândire critică, capacitatea de învățare, să fie tech-savy.

„Dacă ne referim și la zona emoțională, trebuie să aibă capacitatea de a putea lucra cu alții și de adaptare. Este foarte important leadershipul fiecăruia, astfel încât să ne uităm către următorii pași, care vor veni mai repede decât acum câțiva ani, pentru că ciclurile de dezvoltare sunt mai scurte decât au fost.”

Puteți urmări dezbaterea din cadrul Future Banking Summit pe linkul de mai jos:

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri