Inspectorii antifrauda au demarat, in cadrul operatiunii “Xenon”, verificari la 200 de companii care importa autoturisme second hand de pe piata comunitara si le revand in Romania persoanelor fizice, declarand TVA doar la profitul adaugat, producand un prejudiciu la bugetul de stat de peste 200 milioane lei, in conditiile in care achizitiile in perioada 2014-2015 s-au ridicat la 1 miliard lei, scrie News.ro.

Anul trecut au fost inmatriculate in Romania 250.000 de autoturisme second hand achizitionate din alte state ale Uniunii Europene. Pe piata autohtona de profil au activat 484 de companii cu obiect de activitate achizitii intracomunitare de masini second hand ]n intervalul 2014-2015. Inspectorii antifrauda au selectat si au demarat verificarile la 200 de companii cu profil mare de risc, care au avut achizitii de 1 miliard de lei intre anii 2014 si 2015, potrivit Directiei Generale Antifrauda Fiscala (DGAF).

Cele 200 de companii au declarat si platit TVA de 2,1 milioane lei, ceea ce implica o pierdere la bugetul de stat de peste 200 milioane lei. Cea mai des intalnita metoda de prejudiciere a bugetului de stat in domeniul comertului cu autoturisme rulate importate o reprezinta aplicarea TVA la marja.

Astfel, masina este achizitionata de o firma din Romania de la o companie din Uniunea Europeana in regim de scutire de TVA si revanduta apoi catre o persoana fizica din Romania, aplicand TVA doar la profitul declarat, adica la marja, nu la toata suma, cum prevede legea.

Intr-un astfel de caz, identificat recent de inspectorii antifrauda, o firma a cumparat din Germania o masina de teren cu 32.000 de euro, a adaugat un profit de 50 de euro, declarand si platind TVA de doar 10 euro. Alte metode de evaziune identificate in cadrul operatiunii Xenon sunt de tipul “missing trader” (firma fantoma), in care compania nu declara nici achizitia, nici vanzarea, si frauda de tip “cross invoicing”, care presupune utilizarea lantului de tranzactionare cu firme fantoma pentru diminuarea obligatiilor de plata.

Citeste si:
Rezidenta fiscala: ce trebuie sa stii daca pleci din Romania
Rezidenta fiscala: cum eviti...

“Pe langa prejudicierea bugetului de stat, frauda de TVA in piata auto second hand are ca efecte concurenta neloiala, scaderea comertului cu masini noi si imbatranirea parcului auto”, arata DGAF.

La finalizarea operatiunii Xenon, in functie de specificul fiecarui caz analizat unde au fost identificate probleme, companiile vor face fie obiectul unei inspectii fiscale amanuntite pe ultimii cinci ani, fie a unei sesizari penale pentru evaziune fiscala.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Legal Business »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
ANAF: Prejudicii de 30 mil euro la importatorii de masini second hand