Razvan Crisan, proprietarul cafenelei M60 din Bucuresti spune ca toti antreprenorii din domeniu au fost etichetati drept infractori si evasionisti, iar legile noi au avut termen de aplicare de 24 de ore, ceea ce nu e normal. Dar dupa primul an de functionare, M60 si-a gasit o nisa: cei care vor un loc fara fumat si in care sa consume produse alternative.

2015 a adus o schimbare uriasa pentru proprietarii de restaurante si cafenele din Bucuresti. Dupa incidentul de la Colectiv, antreprenorii au primit o eticheta negativa, legile au fost schimbate peste noapte, iar controalele au fost intensificate.

Pentru M60, 2015 a fost primul an de activitate. Au deschis o cafenea cu un concept european, unde nu se fumeaza si unde toate produsele sunt produse in tara de artizani, cel putin acolo unde au reusit sa le gaseasca.

Conceptul M60

„Am vrut foarte mult sa facem un loc dupa ce ne place noua, de la produse la design. Am luat acest prim an ca un test, fara obiective si constrangeri. Ne-am bucurat ca oamenii care vin la noi au raspuns pozitiv. 60% din clienti revin, fara sa-i mituim cu oferte, reduceri sau promotii“, spune Razvan Crisan. De asemenea, el adauga ca mare parte a conceptului se bazeaza pe designul de buna calitate.

„Conceptul nostru se bazeaza pe design de foarte buna calitate si o atentie la designul la standarde internationale. A doua componenta e prezenta produselor artizanale locale sau din zonele apropiate noua. In al treilea rand, echipa e importanta. La fiecare discutie cu ei ii intrebam daca vor sa aiba o cariera in ospitalitate. Asta ne-a ajutat sa avem o echipa constanta si care e pasionata de ceea ce face“, a adaugat proprietarul M60.

Dependenta de marii producatori

„Modelul nostru de business a fost diferit de piata locala. Ne-am uitat la cum credem noi ca ar trebui sa arate un astfel de loc, cu care sa nu-ti fie rusine daca-l teleportezi la Paris. Noua ni s-a spus ca trebuie sa construim totul in jurul marilor branduri de cafea, bautura sau tigari. Noua ni s-a parut intruziv modelul, chiar daca nu mai plateam pentru echipamente si frigidere. Dar eu nu mai lucram pentru clientul meu, ci pentru obiectivele de vanzari ale celor care dau expressorul sau frigiderul. Noua ni s-a parut ciudat modelul asta, pentru ca eram in slujba celui care are un frigider. Cum sa faci un astfel de business? Totul a trebuit cumparat de noi de la zero. Investitia de 80.000 de euro nu a fost nici mica, dar nici mare“, a spus Crisan la Wall-Street 360.

„Nu ne-am recuperat investitia, dar nu a fost asta obiectivul. Ne-am construit singuri terasa, am reinvestit in echipamente. Puteam sa recuperam jumatate din suma daca ne propuneam. Ne concentram sa aducem produse si idei care sa fie cum trebuie din prima. Daca pui o reducere, inseamna ca produsul tau nu e destul de bun. Mare strategie sa scazi pretul, nu vrem sa facem asta“, a mai spus proprietarul cafenelei.

Chiriile cu risc seismic, excluse din start

Crisan spune ca, impreuna cu partenerul sau de afaceri, au evitat Centrul Vechi pentru ca nu erau nici clienti ai zonei.

„Noi nu ne-am uitat catre Centrul Vechi, pentru ca s-a degradat foarte mult. E o chestie fara cap si fara coada, e un mix de locuri ciudate. Nu m-as fi gandit sa ma duc acolo, pentru ca nu rezonam. E o aglomeratie uriasa, concepte care sunt doar pe banda rulanta, nu concentrate pe calitate“.

„Chiria pentru spatii comerciale in Bucuresti, in medie, e mai mare decat la Paris. Majoritatea proprietarilor nu sunt interesati sa investeasca in ele, nici ownerii nu sunt interesati nici ei de spatiile respective. Anul 2015 e de referinta, pentru ca cei care s-au preocupat de treaba asta, nu au fost afectati de ce s-a intamplat. Cei afectati sunt cei carora nu le-a pasat. E dificil sa gasesti o cladire cum trebuie, e dificil sa negociezi un pret corect“, mai adauga Crisan.

Cei de la M60 au fost „ciudatii“ care intrebau de riscul seismic, dupa cum a povestit Crisan. „Noi cand am cautat, am gasit cladiri cu risc seismic la acelasi pret. Conta doar zona la inchiriere. Era un non-subiect, noi eram ciudatii care intrebam daca are risc seismic. Pentru noi conta destul de mult treaba asta“.

Legile cu termen de aplicare de 24 de ore sunt stupide

Legea prin care restaurantele si localurile nu mai au voie sa functioneze in cladiri cu bulina a fost data intr-o zi si aplicata in urmatoarea. Lucrul acesta l-a nemultumit pe Razvan Crisan, chiar daca nu era vizat. „Orice lege care are un termen de aplicare de 24 de ore este stupida. Inteleg ratiunea din spate, dar nu este normal. Relationarea antreprenorului cu autoritatile e complicata, mai ales daca ai un business in domeniul nostru. Noi am fost etichetati toti ca niste infractori si evazionisti, iar in cel mai rau caz, criminali. Nu poti sa profiti de autoritate de momentul acesta. E exagerat ca o lege sa devina atat de priroritara deodata, incat sa fie aplicata cu termen de 24 de ore. Oricare ar fi motivul, nu e normal sa dai un asemenea termen. Trebuia sa dai un termen de 30 de zile. Un termen scurt iti arata ca cineva e neprofesionist, ca vrea sa se spele pe maini de responsabilitate si sa arate ca e dur“.

In plus, el a identificat si alte probleme din domeniu. „In domeniul asta trebuie sa te reautorizezi in fiecare an. Traiesti cu aceasta secure deasupra capului, ca anul viitor sa fii out of business, pentru ca primariile decid asa“.

Un alt subiect fierbinte dupa tragedia de la Colectiv a fost avizele privind protectia impotriva incendiilor, care trebuiau date de primarii. „La fel se intampla acum si cu autorizatiile ISU, care se neaga pe motive arbitrare. Exista o lege foarte clara, dar implementarea ei e arbitrara. Pe subiectul focului, autoritatile locale au refuzat sa mai citeasca legea si au cerut sa te duci tu, proprietar, la ISU ca sa-i rogi sa citeasca legea si sa dea avize“.

„In momentul in care ceri un antreprenor sa vina cu o negatie din partea unei alte autoritati, inseamna ca tu ca autoritate esti incompetenta. Legea e foarte clara, nu ai ce sa interpretezi. Ai niste criterii dovedibile printr-un plan cadastral, exista sau nu exista. Autoritatile locale decid, la final, daca tu existi ca business. Oricum, astazi exista o prezumtie de vinovatie pentru antreprenorii din domeniu“, adauga Crisan.

Inceputul unui business in domeniu

„La inceput ne-am asumat ca e un cost mare pentru avocati si consultanti. A fost ca actiune normala pentru a deschide un astfel de business. Micii antreprenori care deschid localuri si mai micute, vor avea mari probleme. Regulile sunt aceleasi indiferent de marime“, spune Crisan.

„Ca sa deschizi un business in domeniu, ai nevoie de rigoare si disciplina si sa te pasioneze cu adevarat asigurarea unui nivel de calitate. Mai departe de orice, reputatia te ajuta. Daca tu faci gafe consistent si de fiecare data oamenii se prind“, a incheiat proprietarul M60.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri