La momentul intrării primelor francize occidentale fast food pe piața din România, mulți au crezut că nimeni nu va îndrăzni vreodată să le facă competiție direct. Odată cu trecerea anilor, însă, pe măsură ce capitalul a început să intre în România și antreprenorii români să călătorească, lucrurile s-au schimbat. Românii au devenit tot mai inventivi și mai curajoși, iar astăzi, ideea de a face competiție direct unui lanț fast food cum este McDonald's, nu mai este ceva ieșit din comun pentru ei. O dovedește franciza Dogu, recent înființată de doi tineri în vârstă de 30 de ani, soț și soție, practic un concept care reinventează ideea de hot dog, propunând un produs cu totul original.

"Povestea Dogu a început în pandemie, la începutul anului 2020. Am avut mai mult timp liber la dispoziție în pandemie și timp de a crea. Ne-am dorit de mult să facem un pas înspre Horeca, chiar ne gândeam la o franciză QSR internațională, tip McDonald's, doar că ne-am gândit că putem să încercăm să facem și conceptul nostru", a declarat pentru wall-street.ro Otilia Călin, cofondatoare Dogu.

Aceasta spune de altfel că, deși multă lume întreabă, chiar și la casă, în momentul când comandă, dacă este un brand adus din vest, întreaga afacere este un concept 100% românesc.

Cât privește momentul de început, cofondatoarea Dogu spune că ea și soțul ei au avut o oportunitate de moment, pentru că atunci când s-au închis toate restaurantele și Horeca a avut de suferit, ei au găsit bucătari foarte buni, cu timp la dispoziție, locații pe care le-au putut închiria, furnizori care nu mai aveau neapărat atât de mult stres zilnic și tehnologi foarte buni.

Ideile de rețete ne-au venit destul de ușor, am și călătorit foarte mult și asta a ajutat în a crea rețete inedite. De exemplu bucătăria franceză, avem câteva produse care sunt inspirate de aceasta, bucătăria mexicană, avem un produs în stilul acesta, și, bineînețeles, SUA. Acolo hotdog-ul este foarte căutat, avem multe produse care au stilul acesta cu sos barbecue, cu carne de vită, pastrama, iarăși, este un produs care se mănâncă foarte mult acolo.

Otilia Călin, cofondatoare Dogu

Intrând mai în detaliu, antreprenoarea spune că chifla a fost cel mai complicat lucru de realizat, pentru că vine într-o altă formă decât cele cunoscute pe piață, iar în interior are turmeric (curcuma), un antioxidant pe care afacerea l-a preluat din background-ul pharma.

Povestea aspectului inedit al chiflelor este de asemenea interesantă, din moment ce, pentru acest lucru, ea și soțul ei au creat, efectiv, "la un nene, în Constanța", niște forme făcute din metal astfel încât aspectul chiflelor să fie de semilună.

Otilia Călin adaugă de asemenea că soțul său a venit cu această idee, tocmai pentru că nu au vrut ca produsul să semene cu hotdog-ul clasic, din moment ce în mintea tuturor acesta este un produs "cheap".

Am lucrat cam un an și jumătate la proiect, pentru că nu e deloc ușor să reinventezi ceva în Horeca. Motivul pentru care avem un meniu vast, pentru că avem și paste, wrap-uri și deserturi și pizza, este faptul că, fiind un produs nișat, am vrut să avem un brand care acaparează toate gusturile și toate vârstele.

Otilia Călin, cofondatoare Dogu

Totodată, antreprenoarea afirmă că investiția inițială, în concept, testare, branding, promovare și locația-test din Domenii s-a ridicat la 200-250.000 de euro, iar ulterior ea și soțul ei au căutat spații în toate centrele comerciale, având norocul de a găsi unul în ParkLake, pe care l-au preluat în 2022.

Iar cât privește raportul dintre vânzările online și cele offline dintre cele două locații, aceasta explică faptul că mare parte a vânzărilor din locația Domenii sunt online, în vreme ce în ParkLake restaurantul deservește în principal clienții din mall.

Astfel, analiza Dogu arată că în Domenii există o valoare medie a bonului în locație de 44.5 RON în 2022 și de 38 de RON în 2023, o scădere datorată ofertei happy-hour, în timp ce în ParkLake valoarea medie a bonului este de 36 RON în 2023, din moment ce, afirmă Otilia Călin, clienții mănâncă mai pe fugă.

Pe de altă parte, antreprenoarea recunoaște faptul că au existat și momente dificile, când cei din jurul ei și al soțului ei nu păreau convinși că businessul se va și realiza.

A fost dificil să inspirăm încredere în proiect. Toți ne întrebau: 'Ok... și unde e restaurantul?'. Iar noi trebuia să explicăm: 'E la faza de concept, de proiect. Urmează să...'. Fiind și pandemie, nu aveau încredere în faptul că vom și deschide. Li se părea prea SF proiectul.

Otilia Călin, cofondatoare Dogu

De asemenea, cofondatoarea Dogu explică faptul că afacerea este prezentă pe toate platformele de livrare, dar urmează să aibă și un website cu vânzare proprie.

Cât despre cel mai vândut produs al francizei fast food, este vorba despre Cheese the one, practic carne Black Angus, și o "explozie de Quattro Formaggi (cheddar, mozzarella, gorgonzola, parmezan), crispy bacon și fasole roşie", după cum este descrisă pe website.

Pentru cineva care dorește să deschidă o franciză Dogu, investiția se ridică undeva între 60.000-120.000 de euro, dar depinde ce tip de locație vrei să alegi, pentru că poți avea o locație în mall, una stradală, una express, shop in shop, sau chiar food truck.

Otilia Călin, cofondatoare Dogu

Antreprenoarea recunoaște de asemenea că în acest moment industria nu este ferită de probleme cu forța de muncă.

Astfel, conform acesteia, oamenii fug de Horeca, pentru că se lucrează sub presiune, în aglomerație, iar ei preferă joburi mai simple, mai relaxate.

Totodată, ea spune că migrația de personal te împiedică să crești, iar în momentul când ai format o echipă și ai impresia că este bine pusă la punct, trebuie s-o iei de la capăt.

Horeca încă suferă după pandemie, costurile sunt crescute și cel mai mult este afectată de puterea de cumpărare. Clienții au mai puțini bani disponibili pentru altceva decât facturi și coșul zilnic.

Otilia Călin, cofondatoare Dogu

Cofondatoarea Dogu concluzionează spunând că în 2024 se dorește extinderea rețelei de restaurante, iar echipa analizează atent piața și opțiunile, atât în București cât și în alte orașe.

Sursa foto: Dogu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri