Daca vrei sa afli mai multe insighturi relevante despre piata romaneasca de retail vino la retailArena 2018! Doua zile de dezbateri, prezentari si studii exclusive, peste 25 de speakeri si workshopuri inseamna cea de-a sasea editie retailArena. Detalii despre conferinta, aici.

Wall-Street.ro: Cat de des apeleaza retailerii la servicii de management? In cadrul Ensight Management, cat de ofertanta este industria de retail?

Din experienta noastra, multi dintre retaileri apeleaza la servicii de consultanta, avand un asa numit „consultant al casei”. Insa putem observa fluctuatii in frecventa, natura si amploarea cererilor de servicii in functie de ciclurile economice, situatia generala a economiei tarii si stadiul de dezvoltare al companiilor. Ensight are o experienta lunga de parteneriate cu clienti din industria de retail, atat cu retaileri internationali, cat si cu retaileri locali.

Wall-Street.ro: Cum s-au schimbat solicitarile retailerilor in ceea ce priveste serviciile de management de-a lungul ultimilor ani?

Daca in anii precedenti observam o cerere mai mare de proiecte din zona operatiunilor, acum se poate observa o trecere catre proiecte de transformare, de nivel strategic, precum si un interes crescut catre zona de digitalizare si automatizare (de exemplu, proiecte pe RPA - Robotic Process Automation).

Citeste si:
Banca de Alimente devine Banca pentru Altcineva: ce poti dona
Crucea Rosie relanseaza...

Wall-Street.ro. Potrivit studiului pe care l-ati realizat recent, The Data Rush, datele sunt vitale pentru brandurile care vor sa fie si sa ramana relevante pentru consumator. Din experienta Ensight Managament, cum se comporta retailerii din portofoliul companiei cand vine vorba de date? Dar la nivelul pietei, cati au inceput sa acorde o atentie tot mai sporita si sa includa datele in strategiile de marketing?

In ultimii ani am observat in piata de retail un interes din ce in ce mai crescut cu privire la date, care intr-adevar ofera beneficii atat pentru retaileri, cat si pentru clientii acestora. Cu o baza de date bine pusa la punct, un retailer poate sa personalizeze ofertele la un nivel individual, pe cand in urma cu cativa ani acest lucru nu putea fi facut la un nivel asa de micro. Este insa un proces de durata, care implica modificari la mai multe niveluri: marketing, procese si sisteme.

Wall-Street.ro: Cat de dispusi sunt retailerii din Romania sa investeasca in acesta directie?

Desi investitiile nu au avut aceeasi amploare ca si in vest, deschiderea catre tehnologie a cumparatorului roman, precum si experientele capatate din Europa Occidentala au condus la o crestere a investitiilor in zona de digitalizare si culegere a datelor. Asa cum o arata informatiile publice, multi dintre retaileri au aceste directii in strategia lor pe urmatorii ani.

Citeste si:
INTERVIU cu seful Mega Image: Romanii cumpara influentati de emotii
INTERVIU cu seful Mega Image:...

Wall-Street.ro: De ce migrarea spre marketing personalizat reprezinta viitorul in retail si cat de deschisi sunt retailerii romani in comparatie cu cei internationali?

Pentru a raspunde la aceasta intrebare trebuie sa privim avantajele atat din perspectiva clientului, cat si a retailerului. Luand in considerare exigentele in continua crestere ale clientilor, retailerii trebuie sa se adapteze astfel incat sa fie in stare sa faca fata celor mai sofisticate cereri si sa isi loializeze clientii. Din punctul de vedere al retailerului, marketingul personalizat ajuta la cresterea share of wallet.

Wall-Street.ro: Alte concluzii ale studiului sugerau o nevoie de schimbare in interiorul organizatiilor in ceea ce priveste conducerea departamentului de date, un mix intre marketing si IT. Aplicate pe piata romaneasca, cat de realizabile sunt acestea? Sunt retailerii romani in urma astfel incat o astfel de schimbare, aplicata la nivel global, sa fie implementata pe plan local cu mult mai tarziu? Cum s-ar putea modifica structura unei companii de retail in viitorul apropiat tinand cont de importanta datelor in strategia de marketing?

Aceste schimbari sunt realizabile, insa depind exclusiv de investitiile realizate in anii anteriori in departamentul de IT. Cine a inceput devreme va putea implementa aceasta formula fara mari intarzieri. Avem clienti care isi creeaza departamente cu rolul de a gestiona proiectele de digitalizare, data management si automatizare. Aceste departamente, desi au o componenta majoritara de IT, vor lucra sub coordonarea departamentului de marketing.

Citeste si:
Castigatorii Epica Awards 2019, competitia jurizata de jurnalisti
Castigatorii Epica Awards...

Wall-Street.ro: Utilizarea datelor este mult mai intalnita in retailul online; cum ar putea beneficia retailerii traditionali de avantajul datelor?

Sunt mai multe beneficii potentiale:

  • Oferte personalizate pentru cumparatori, care pot creste traficul in magazine si/sau valoarea bonurilor.
  • Pe baza conturilor create, retailerii pot oferi cumparatorilor reduceri catre alte servicii complementare (ex: agentii de turism, asigurari, conturi bancare etc), care loializeaza clientii.
  • O gama pliata pe nevoile si cererile clientului, oferind astfel o mai buna utilizare a spatiului la raft si reducand totodata pierderile de stoc.

Wall-Street.ro: Ce alte trenduri si tendinte vedeti aplicate in piata romaneasca de retail in viitorul apropiat?

Sunt trei tendinte pe care as vrea sa le mentionez:

  • Avand in vedere ca petrecem din ce in ce mai mult timp la munca, in trafic s.a.m.d., cred ca in viitorul apropiat va ajunge la ordinea zilei livrarea cumparaturilor saptamanale direct la domiciliu.
  • Luand in considerare lipsa de personal cu care se confrunta piata noastra, cred ca aparatele de self-checkout nu sunt doar un trend, ci o necesitate. Ulterior, vom vedea o automatizare si catre alte zone (depozit, asezare la raft, preturi etc).
  • Nu in ultimul rand, romanii au devenit mai atenti la alimentatie si automat deja putem observa o dezvoltare a gamelor bio si „fair trade” si cred ca acest lucru urmeaza sa se reflecte si in partea de textile, unde vom avea produse fabricate in mod „etic”.

Wall-Street.ro: Cum vedeti evolutia pietei de retail? Care sunt punctele forte/slabe?

Cred ca va urma un proces de „back to the roots”, aici ma refer mai ales la hypermarketuri si discounteri, care probabil se vor axa pe partea de produse fresh si FMCG, lasand produsele non-food catre specialisti. Exceptie fac bineinteles cateva produse de baza. De fapt, se poate observa deja o dezvoltare a magazinelor de nisa, cu produse specializate.

Piata de retail este favorizata de economia bazata pe consum a Romaniei si deschiderea romanilor catre digital. In ceea ce priveste punctele slabe, mentionez lipsa de personal, infrastructura slab dezvoltata si rivalitatea mare pe anumite sectoare.

Wall-Street.ro: Mai exista loc pe piata romaneasca de retail? Daca da, in ce sectoare/categorii si unde vedeti intrari de noi jucatori?

Da, inca mai exista loc pentru jucatori noi, insa nu pot avea un impact prea mare, mai ales in conditiile in care observam consolidari in piata. Potential este in zona de online, care poate ameninta jucatorii existenti de pe piata.

Wall-Street.ro: In momentul de fata, care considerati ca este cel mai ofertat sector din piata romaneasca de retail si care va creste cel mai puternic in urmatorii ani?

In viitorul apropiat anticipam dezvoltari interesante pe trendul de healthy lifestyle, atat prin intermediul marilor retaileri, cat si prin aparitia magazinelor de specialitate.

Wall-Street.ro: La polul opus, ce sectoare inregistreaza cele mai mari scaderi si este posibil sa dispara sau sa migreze total in eCommerce in viitor?

Nu anticipam o migrare totala a unui sector in eCommerce, in urmatoarea perioada, ci mai degraba o coexistenta a canalelor, respectiv o pondere in crestere a canalului online, in special in zonele urbane.