Tot mai multe companii prezente pe piata locala fac primii pasi catre comunicarea prin retelele sociale precum Facebook, Twitter ori HI5. Desi specialistii in marketing vorbesc adesea despre aceasta promovare, se stiu prea putine despre ce aduce succesul in interactiunea cu consumatorul. Un lucru este insa sigur: online-ul vinde, dar companiile nu masoara intotdeauna rezultatele si uneori acest mod de promovare este utilizat doar pentru vizibilitate.
“Intre primele zece companii cu cea mai mare vizibilitate in social media nu exista o companie importanta locala”, a remarcat Marius Ghenea, presedintele grupului FiT Distribution, care detine magazinele online PCfun si ElectroFun, in cadrul conferintei <Top Social Brands 2010>”, realizat de revista Biz.

Pe primele locuri in clasament se afla Vodafone, Microsoft, LG, BCR si Orange.

De fapt, in topul celor mai vizibile braduri in retelele de socializare si pe bloguri predomina companiile multinationale, in special cele din zona de IT&C, singura prezenta locala fiind BitDefender, grup fondat in urma cu 20 de ani si detinut de sotii Florin si Mariuca Talpes.

De ce nu sunt insa mai multe companii locale vizibile in retelele sociale?

“Cei din multinationale beneficiaza de traininguri de la centru, nu este o problema de bani, ci de creativitate, curaj si deschidere mentala. Cei care nu sunt in social media nu vor sa dea cu ochii de consumator. Iar companiile care sunt in top sunt si primele care au facut pasi in online, nu doar in social media. Este vorba de IQ, iar ceea ce conteaza este inteligenta si deschiderea catre acest mediu", explica Victor Kapra, blogger si consultant pentru proiecte social media.

Cu toate acestea, companiile mai mici si care nu sunt din domeniul tehnologiei nu sunt foarte vizibile in online. Acest lucru se intampla si pentru ca in general este nevoie de cel putin o persoana care sa gestioneze comunicarea cu utilizatorii si sa monitorizeze mesajele acestora.

De altfel, Lidia Solomon, director de comunicare al Vodafone Romania, spune ca echipa de comunicare a operatorului monitorizeaza toate mesajele despre companie care apar in presa online, pe bloguri si retele sociale.

“Avem o strategie globala bine gandita. Monitorizam tot ce apare pe bloguri, social media, presa online, iar daca intr-o zi apar 80-90 de posturi, dintre care cinci sau zece sunt negative poti sa traiesti cu acest lucru”, explica Lidia Solomon.

Desi Vodafone avea peste 9,6 milioane de utilizatori la finalul anului trecut, deocamdata compania se promoveaza prin intermediul Facebook si Twitter, dar nu si prin mult mai popularul Hi5, datorita publicului pe care il targeteaza.

Hi5 avea in martie mai mult de 4,6 milioane de vizitatori unici conform Studiului de Audienta si Trafic Internet, in timp ce Facebook are in jur de 1,2 milioane de utilizatori, iar potrivit datelor Ze List, reteaua de microblogging Twitter are aproximativ 30.000 de conturi.

“Facebook se potriveste mai bine companiilor. Avem un cont de Hi5 care nu este activ, dar s-ar putea ca la un moment dat sa-l reactivam. Vom fi si mai activi pe Facebook. Am fost atatia ani pe televiziune, dar acum ne intereseaza si profilul utilizatorilor de Twitter pentru ca la finalul zilei audienta atinsa este de cateva sute de mii de oameni si nu de cateva zeci”, afirma directorul de comunicare al Vodafone Romania.

Cu toate ca spune ca importanta este ideea unei campanii si ca bugetele companiei telecom pentru online nu sunt uriase, Lidia Solomon admite ca operatorul “sta foarte bine comparativ cu ce este pe piata”.

Daniel Pana, directorul de marketing al BCR, declara ca pentru a avea succes in online companiile au nevoie de echipe dedicate, de idei bune, dar pe de alta parte si de bugete pe masura.

“Iti trebuie deschidere totala catre acest mediu. De exemplu, nu toate ideile tale sunt bune si uneori cele potrivite vin chiar de la utilizatori. Trebuie sa-ti asumi ceea ce faci si sa fii constant pentru ca odata ce ai intrat in social media trebuie sa fii acolo. De asemenea, ai nevoie de o echipa mare, de aproximativ 5-10 persoane pentru a face un lucru bun. Ideal ar fi ca o companie sa aiba o echipa dedicata sau o agentie care sa monitorizeze mesajele din retelele sociale”, a explicat Daniel Pana, adaugand ca investitiile in online in cazul BCR sunt sub 10% din bugetul de marketing.

Pe de alta parte, oficialul bancii a spus ca nu poate estima de ce fel de buget este nevoie pentru a fi sigur ca o campanie are succes.

In general un post pe un blog cu trafic mare costa intre 200 si 300 de euro.

De asemenea, o campanie cost per click pe Facebook are tarife medii intre 2.000-3.000 de euro, dupa cum declara recent, pentru Wall-Street, Laurentiu Pop, deputy managing director al Httpool Romania, agentie de publicitate interactiva care vinde publicitate pentru Facebook pe piata locala.

Daca managerii in marketing si comunicare ai Vodafone si BCR vorbesc despre echipele dedicate si importanta ideii, cei de la Microsoft Romania se bazeaza pe numarul mare de angajati ai companiei care sunt prezenti in online prin bloguri ori prin conturi pe diferitele retele sociale.

“Majoritatea angajatilor sunt activi in social media, iar cei care se ocupa de tehnologie sunt si mai implicati in retelele sociale pentru ca acolo este targetul lor si de acolo iau informatii legate de produse”, a explicat, pentru Wall-Street, Bogdan Tataru, marketing communications manager la Microsoft Romania, filiala locala a celui mai mare producator de software la nivel mondial.

In ceea ce priveste bugetul de comunicare prin aceste metode, Tataru a afirmat in cadrul conferintei ca in jur de 70% din sumele dedicate promovarii sunt pentru online, iar restul pentru sustinerea revistelor IT.

“Bugetele pentru social media sunt foarte mici pentru ca retelele sociale nu iti aduc venituri sau este greu de masurat ce venituri iti aduc. Bugetele noastre nu sunt atat de permisive si decat sa ne promovam in anumite canale pe care nu le poti sustine vizibil este mai bine sa decizi astfel”, spune Tatatu.

Astfel, in lipsa unui buget impresionant producatorul de software se bazeaza mai ales pe timpul pe care il petrec angajatii in interactiunea cu posibilii clienti.

“O astfel de promovare inseamna mai ales timp. Succesul se bazeaza 15% pe idee, iar restul este calitatea executiei. De multe ori avem de-a face cu jigniri si trebuie sa intervenim responsabil pe aceste retele sociale, iar recomandarea mea este ca specialistii in comunicare sa intervina in astfel de cazuri”, spune Tudor Galos, managerul diviziei Windows la Microsoft Romania.

Pe de alta parte, specialistii in marketing si online au afirmat ca printre cele mai importante greseli ale comunicatorilor se numara lipsa masurarii rezultatelor unei campanii la finalul acesteia si lipsa de cunostinte despre publicul targetat.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri