Ideea de a lăsa bacșiș la restaurant naște de multe ori discuții în orice grup de prieteni sau în orice familie. E simplu, unii lasă, alții nu, cel puțin în România. Dar v-ați întrebat vreodată de ce dăm cu adevărat bacșiș sau ce ne face să lăsăm un ban în plus chelnerului care ne aduce mâncarea sau băutura?

Presiunea socială este unul dintre motivele comune pentru care lăsăm bacșiș, spune psihologul Michael Lynn, profesor de marketing la Școala de Administrație Hotelieră a Universității Cornell.

„Respectăm acele norme pentru a obține stimă socială, însă uneori interiorizăm mult aceste norme și ajungem să lăsăm bacșiș pentru a obține o aprobare chiar și din partea noastră pentru că ajunge să devină o obligație socială”, a spus el, potrivit Business Insider.

Top cinci motive pentru care lăsăm bacșiș la restaurant

În baza cercetărilor psihologului Michael Lynn, există, de regulă, cinci motive pentru care oferim bacșiș în HoReCa:

1. Pentru că este normalizat de societate

2. Pentru a ajuta angajații cu salarii mici din HoReCa

3. Pentru a recompensa un chelner pentru că a făcut o treabă bună

4. Din dorința de a reveni în viitor în acel loc și din dorința de a cumpăra la un moment dat anumite produse sau servicii

5. Pentru a câștiga stimă socială câștigând respectul chelnerului sau respectul oamenilor cu care te afli

De ce lăsăm uneori bacșiș mai mare la restaurant. Ce ne face să scoatem mai mulți bani din buzunar

Este important de reținut că, deși motivele enumerate mai sus sunt cele mai frecvente pentru care oferim bacșiș, acestea pot varia în funcție de rasă și cultură. Cultura bacșișului este un subiect fierbinte și controversat pentru mulți în acest moment. Pentru americani este surprinzător să afle că există locuri în care nu se așteaptă bacșiș, însă în multe alte țări (din Europa de pildă) obligativitatea bacșișului pare de neconceput. Când vine vorba de a lăsa bacșiș mai mare de 15 sau 20% cât e standardul, există, totuși, câțiva factori care ne pot influența.

1. O consumație mai mare înseamnă un bacșiș mai mare

În restaurante, aproximativ 70% dintre bacșișuri sunt determinate de mărimea consumației, aspect care cânterește de două ori mai mult atunci când trebuie să stabilim valoarea bacșișului, a spus Lynn. O consumație mai mare poate fi generată și de chelner, care poate sugera/recomanda clienților să încerce preparate noi sau să adauge unele care s-ar potrivi mai mult cu ceea ce au comandat.

2. Dăm mai mult bacșiș dacă chelnerul ne spune pe nume

Există comportamente subtile care ne pot face să dăm bacșiș mai mult, cum ar fi atunci când un chelner se prezintă cu nume și prenume sau atunci când te strigă el pe numele tău. Acestea sunt chestiuni de politețe și de prietenie care întăresc relațiile sociale dintre gazda unui restaurant și oaspete.

3. Zâmbetul, contactul vizual și contactul fizic ajută la stabilirea relației chelner-client

Clienții ar putea lăsa bacșiș mai mult chelnerului care zâmbește sau care realizează și menține un contact vizual cu ei. De asemenea, atingerea scurtă a brațului sau umărului poate conecta clientul cu chelnerul.

„Unele dintre aceste lucruri subtile, cum ar fi dacă te ating sau nu, au un efect la fel de mare sau mai mare decât evaluările proprii ale clientului”, a spus psihologul Michael Lynn.

4. Un semn distinctiv care poate schimba percepția clientului

Deși mai mulți angajați din HoReCa au coduri vestimentare stricte sau măcar un soi de uniformă sau echipament, există modalități mici prin care își pot personaliza ținuta cu bijuterii, machiaj și accesorii. Într-un experiment efectuat în 1980, chelnerițele au câștigat cu 17% mai mult atunci când purtau flori în păr.

Când un chelner poartă ceva neobișnuit, acesta poate deveni mai interesant în ochii clientului. Michael Lynn spune că aceste accesorii îi pot umaniza pe chelneri sau pe cei care lucrează într-un restaurant.

Mai recent, au existat mai multe chelnerițe pe TikTik care spunea că bărbații lasă mai mult bacșiș dacă acestea își țin părul prins două cozi.

@faithgeorge_ Replying to @Martyna Biegaj #fyp #fypシ #foryoupage #server #servertok #serverhairstyles #serverhair #serving #serverpigtailstrend #lol #serverlife ♬ TELEKINESIS (feat. SZA & Future) - Travis Scott

5. Ne place când chelnerii ne complimentează alegerile gastronomice

Cercetarea lui Lynn a constatat, de asemenea, că oamenii sunt mai predispuși să lase bacșiș mai mare atunci când un chelner le complimentează alegerile alimentare. Profesorul de la Universitatea de Stat din Utah, John Seiter, a efectuat două studii în 2007, care au descoperit că oamenii care vin în restaurant lasă mai mult bacșiș atunci când lucrătorii din servicii le complimentează deciziile.

„Și cu cât conexiunea socială dintre chelner și client este mai mare, cu atât chelnerul va primi bacșiș mai mare”, a spus Lynn.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri