Anul trecut, piata locala de property si facility management a atins circa 200 de milioane de euro, iar pentru acest an estimarile indica o noua crestere. Cat loc este pe aceasta piata, de unde vin cei mai multi bani si pe ce zone se poate creste in continuare sunt cateva dintre intrebarile la care raspunde Gabriel Davidescu, director general al companiei UTI Construction & Facility Management, liderul pietei de profil.
La inceputul acestui an, conducerea grupului UTI, controlat de omul de afaceri Tiberiu Urdareanu, a decis fuziunea a doua companii din cadrul grupului: UTI Facility Management, specializata in serviciile de mentenanta si UTI Instal Construct, care executa proiecte in in zona instalatiilor si in constructii.

Din punct de vedere juridic, fuziunea s-a realizat la inceputul lunii octombrie, iar noua entitate poarta numele de UTI Construction & Facility Management. Gabriel Davidescu (foto), seful companiei UTI Instal Construct, a devenit director general si presedinte al consiliului de administratie, el lucrand in cadrul grupului UTI de cinci ani.

“UTI Instal Construct a avut anul trecut afaceri de circa 34 de milioane de euro, iar pentru anul acesta estimam o cifra de afaceri de aproximativ 40 de milioane de euro. Pentru divizia de facility management, estimam o crestere de 5-10%”, spune Davidescu. In acest context, afacerile noii companii, UTI Construction & Facility Management, ar putea depasi 80 de milioane de euro.

De unde vin 50% din veniturile UTI

Anul trecut, afacerile UTI Facility Management s-au ridicat la 38,5 milioane de euro si au reprezentat circa 25% din afacerile totale ale grupului UTI. Dupa recenta fuziune, noua companie UTI Construction and Facility Management va aduce circa 50% din veniturile UTI.

Cresterea pe segmentul de facility management nu se datoreaza contextului economic si nici cresterii pietei imobiliare. Ca efect al crizei, companiile au incercat sa-si reduca astfel cheltuielile administrative, contractand servicii de facility management. Un rol important l-a avut si penetrarea pe piata al multinationalelor, care au cultura externalizarii serviciilor support, explica managerul UTI.

“Sistemul bancar este cel mai deschis si a fost promotor pentru ideea de externalizare pentru ca vine cu aceasta cultura de acasa. Apoi sunt multinationalele, indiferent de domeniul in care activeaza. A fost inclusiv cazul celor de la Nokia, care atunci cand au decis sa vina in Romania au organizat o licitatie pentru serviciile de mentenanta tehnica, pe care noi am castigat-o la acea vreme”, isi aminteste Davidescu.

Printre clientii castigati de UTI Facility Management in 2011 se numara: OMV Petrom (servicii de instalare si mentenanta tehnica pentru sisteme de securitate), SNCFR (lucrari de reabilitare ale garilor), Kika (mentenanta pentru echipamente tehnice) si Pipera Business Tower (mentenanta pentru echipamente tehnice). In plus, in acest an au fost prelungite contractele existente cu BRD si Raiffeisen Bank.

Sistemul bancar este si cel care aduce cei mai multi bani pentru divizia de facility management a UTI. “Cele mai mari venituri ne provin din sistemul bancar si din aeroporturi. Suntem lider al serviciilor de mentenanta pentru sistemul bancar: avem in portofoliu BCR, BRD, Raiffeisen si UniCredit. E adevarat ca nu intotdeauna suntem exclusivi, intrucat marile banci lucreaza cu mai multi furnizori de facility management, specializati in diferite activitati", spune Davidescu.

Unde mai este loc de crestere

Desi anul trecut, compania UTI Facility Management a fost liderul pietei de profil, iar pentru acest an afacerile companiei ar putea creste cu pana la 10%, pe piata locala posibilitatile de dezvoltare sunt reduse.

O directie pe care mizeaza multe companii care se ocupa cu administrarea cladirilor este cea a centrelor comerciale, in contextul in care numai in aceasta toamna au fost anuntate trei date de deschideri pentru proiecte din Arad, Oradea si Constanta.

“Pe zona de mall-uri este loc de crestere, dar pana la urma ne batem pe aceeasi piata si atunci va fi dificil sa decupam o cota de la competitia noastra. Zona pe care ne propunem sa crestem este piata regionala, acest lucru facand parte din strategia grupului UTI. Ne uitam pe piata de fuziuni si achizitii, nu doar in zona de facility management”, afirma Gabriel Davidescu.

In afara Romaniei, grupul UTI a deschis birouri in Republica Moldova, unde are contracte de mentenanta cu grupul Metro si cu o misiune ONU, in Bulgaria, unde a castigat recent un proiect de executie de lucrari aeroportuare pentru Aeroportul Varna si in Polonia, o piata “cu perspective interesante de dezvoltare”.

Pe harta atractiilor se numara tot ce inseamna fosta Europa de est si tarile ex-sovietice, dar si Orientul Mijlociu, unde grupul UTI a avut in trecut cateva contracte de executie.

Birocratia pietei de facility management


Pentru compania UTI Construction and Facility Management lucreaza in prezent circa 1.100 de angajati. Procesul de recrutare si de pastrare al angajatilor este unul dificil, in contextul in care pe piata locala nu exista studii de specializare, iar in piata imobiliara pretentiile salariale s-au ajustat cu greu.

“In 2007-2008, oameni care plecau de la noi se angajau in alta parte pe salarii duble sau invers. Media de crestere a fost peste 50% la nivel de companie si devenise un obicei sa faci majorari salariale sau sa-ti plece cineva si sa angajezi pe cineva pe aceeasi pozitie, cu salariu dublu. Dupa 2008, lucrurile s-au temperat si cred ca dusul acesta rece era necesar”, este de parere reprezentantul UTI.

Insa chiar daca studiile de specializare lipsesc, calitatile cerute in aceasta industrie nu sunt deloc putine. “Exista, de exemplu, o mare diferenta intre oamenii cu care faci executie intr-o lucrare si oamenii cu care faci mentenanta pe aceeasi lucrare. Ceea ce conteaza foarte mult este modul in care interactionezi cu partenerul, cu clientul final si atunci comportamentul trebuie sa fie cu totul altfel”, afirma Davidescu.

In ceea ce priveste formele de contractare a serviciilor, acestea sunt diferite de la client la client. Uneori, clientul poate cere personal dedicat pe locatie si atunci plata se face per ora lucrata, iar alteori exista un contract de tip SLA (service-level agreement), unde nu conteaza numarul angajatilor, ci doar respectarea cerintelor impuse de client.

In ceea ce priveste contractele derulate cu statul, aici totul se bazeaza pe sistemul de licitatii. “Sunt acele clasice licitatii cu oferta in plic inchis si, o forma tot mai des folosita, este etapa de licitatii electronice, dupa o faza de precalificare”, explica Gabriel Davidescu.

Insa in ambele medii, cel privat si cel de stat, marea provocare a pietei ramane cultura companiilor de a-si externaliza serviciile de property si facility managament. Si singurele argumente care pot inclina balanta in favoarea companiilor specializate sunt cele bazate pe cifre. Altfel spus, cat economiseste clientul final.

Cine este cel de care depind 50% din afacerile UTI

Gabriel Davidescu are 43 de ani si lucreaza in cadrul grupui UTI din anul 2006. Anterior, in perioada 2002-2006 el a fost seful departamentului de logistica al bancii UniCredit Romania, unde a coordonat activitatea imobiliara a bancii.

Davidescu a absolvit Facultatea de Inginerie si Managementul Sistemelor Tehnologice, in cadrul Institutului Politehnic Bucuresti.

Anul trecut, afacerile grupului UTI au totalizat 159 de milioane de euro, in crestere cu 26% fata de nivelul din 2009. Profitul net al grupui a fost de 13 milioane de euro, in crestere cu 8% fata de anul precedent.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri