Amanarea cu mai mult de doi ani a finalizarii statiei de metrou din zona Expozitiei va avea un impact real asupra chiriilor de pornire pentru noile proiecte de spatii de birouri de acolo, ceea ce se s-ar putea reflecta eventual si la renegociere, apreciaza Viorel Opait, business development director, JLL Romania. "Cred ca o parte dintre proiecte nu se vor dezvolta asa cum s-a anuntat si ma astept ca oferta sa fie pusa pe piata gradual. E un lucru relativ normal ca anunturile de dezvoltare sa se mai modifice in timp. Motivele sunt atat metroul, cat si piata".

"Anumiti dezvoltatori probabil ca vor astepta pre-inchirieri si cu siguranta se uita atent la ce se intampla cu spatiile care se livreaza in zona sau se elibereaza in urmatoarele 18-24 luni, randamentele din piata etc", spune Viorel Opait (foto).

Capatul bulevardului Expozitiei, catre strada Clabucet, in apropierea statiei de metrou 1 Mai, va fi punctul central al acestei dezvoltari imobiliare, care va aduce pe piata de spatii de birouri aproape 100.000 mp, in perioada 2019-2020. Si dezvoltarea va continua, existand in plan proiecte care depasesc o suprafata cumulata de 150.000 mp.

Primele cladiri de birouri de clasa A care se vor livra in 2019 vor fi Expo Business Park 1, cu o suprafata de 7.398 mp si Expo Business Park 2, cu o suprafata totala de 11.572 mp. A treia cladire Expo Business Park va avea in total o suprafata de 17.750 mp si va fi ocupata integral de ING.

In 2020 se vor deschide spatii de birouri noi si in proiectul invecinat City Rose Park. Faza I va avea o suprafata de spatii de birouri 17.000 mp. Dezvoltarea City Rose Park va continua si ulterior, cu fazele 2 si 3, pana la un total de 47.700 mp. Tot in perioada 2019 - 2020 este prevazuta si inaugurarea Ana Tower, cu o suprafata de spatii de birouri de 35.600 mp. Un alt mare proiect va fi cel al dezvoltatorului Atenor, care va aduce 44.000 mp de spatii de birouri.

Cum arata "pipeline-ul"...
Citeste si: Cum arata "pipeline-ul" livrarilor de birouri in orasele regionale

Pe terenurile cumparate de la Romexpo de catre Iulius vor fi ridicate alte proiecte imobiliare, cu destinatii mixte intre rezidential si comercial, unul din acestea chiar cu un segment de birouri. In zona Expozitiei se vor construi si cel putin trei mari proiecte rezidentiale, cu sute de apartamente fiecare. Cel mai avansat ansamblu rezidential este Luxuria Residence, care livreaza primele apartamente la sfarsitul acestui an, dar care are planificate etape de constructie pana la finalul lui 2020, cu un total de 630 locuinte, amplasate chiar langa proiectele de birouri Expo Business Park si City Rose Park.

Au dat dezvoltatorii startul lucrarilor in Expozitiei prea devreme, incurajati de nivelul ridicat de optimism din piata? "Cu siguranta piata a ajutat, dar cred ca s-au facut achizitii si pe baza unor oferte care s-au intalnit cu cererea. Daca ne uitam la dezvoltatorii care au cumparat terenuri, vom vedea multe nume cu proiecte si in alte zone din Bucuresti si tara. Unii s-au bazat pe preinchiriere (Portland Trust), altii, posibil sa fi dorit sa securizeze un teren pe care sa il dezvolte la un moment ulterior, fie cand va fi metroul, fie cand vor termina proiectele actuale", mai spune Viorel Opait.

El adauga ca pe langa factorul financiar (chirie si alte costuri), accesibilitatea cladirii este un criteriu care cantareste greu in analiza companiilor care cauta spatii de birouri. "Cladirile noi ofera in medie 1 loc de parcare la fiecare 60-70 mp inchirabili, ceea ce in traducere inseamna 1 loc la fiecare 6-7 angajati. Ceilalti trebuie sa se descurce, fie cu parcare in jurul cladirii (locuri limitate), fie cu transportul public, fie alte solutii (bicicleta, pe jos etc)".

Transportul public in acest sens, asa cum este normal, "devine esential in oferirea angajatilor nu doar a unor conditii mai bune la birou, dar si a unui timp cat mai redus de ajungere la birou. In privinta transportului public, transportul suprateran sufera din cauza traficului (cu exceptia tramvaielor cu linie dedicata, dar care nu sunt interconectate precum metroul) si nu ofera predictibilitatea si conditiile oferite de metrou. Acest lucru face cladirile fara metrou sa fie depunctate in general de chiriasi la capitolul accesibilitate, chiar daca din punct de vedere financiar, tehnic nu sunt mai prejos".

CBRE: Piata terenurilor s-a...
Citeste si: CBRE: In 2019, preturile terenurilor vor ramane constante

Insa, "cum pozitia cladirii nu poate fi schimbata, chiria este unul dintre putinele lucruri pe care proprietarul le poate modifica pentru a creste cererea (costul mai mic pentru chirias incearca sa compenseze lipsa accesibilitatii prin transport public de multe ori). Tranzactiile din ultimii ani confirma ca mare parte din tranzactii se fac in zona unei statii de metrou", conchide Viorel Opait.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »



Citeste si
Visteon a inchiriat 5.000 mp in proiectul de birouri ISHO Timisoara