Cafeaua la pachet sau „to go” este din ce în ce mai vizibilă în marile orașe, iar obiceiul de consum se răspândește în țară. Majoritatea lanțurilor românești de cafenele organizează cursuri de barista pentru angajații sau francizații lor, unde ei învață practica unui espresso cu cremă de lapte ca la carte.

În centrul Capitalei, pe bulevardul care poartă numele poetului și revoluționarului bulgar Hristo Botev, în apropiere de Piața Rosetti, la primul etaj al clădirii cu numarul 1, 5 To Go își învață echipa să facă cafea. Echipa înseamnă francizații și angajații lor, dar și personalul propriilor cafenele.

În bucătăria mică dotată cu un espressor precum cel din cafenelele deschise în țară, Vlad Stefănescu, reprezentant Bristot, principala marcă a Procaffe, un jucător din industria de cafea cu o istorie de 100 de ani, îl introduce pe Bogdan în lumea cafelei. Bogdan, în vârstă de 38 de ani, este antrenor de dans sportiv și a decis să lase afacerea pe mâna altcuiva și să își deschidă o cafenea în franciză la începutul lunii martie, în orașul Bragadiru din județul Ilfov, iar astăzi învață teoria cafelei. Noul francizat nu obișnuiește să bea cafea, ci ciocolată caldă, dar experiența zilnică în prepararea cafelei de dimineață pentru soție îl face să spună că va prepara și pentru clienți în următoarele luni.

Cu sorțul de gât și legat în talie, Vlad, în vârstă de 34 de ani, își expune teoria despre un barist care nu bea cafea: „Dacă ești barist și nu bei cafea este ca și cum ai fi bucătar și nu ți-ai gusta mâncarea”.

Vlad face traininguri de barista de zece ani și de 12 ani bea cafea, fiind responsabil de învățarea a circa 90% din francizații 5 To Go. Azi explică ce înseamnă un barista, un espresso și care sunt greșelile în prepararea unei cafele.

Citeste si:
Reportaj in fabrica italienilor care produc panouri sandwich langa...
Reportaj in fabrica...

De la bobul verde, la cele trei tipuri de prăjire a unei cafele (light, medium și dark), la cele trei tipuri mari de cafea comercializate (arabica, robusta și iberica) până la prezentarea paletei senzoriale a cafelei și necesarul de cafea pentru un adult sănătos (200/300 mg/zi de cafea), Vlad prezintă, pe scurt, cele mai importante informații pe care trebuie să le știe cineva care își deschide o afacere în acest domeniu, iar baza este espresso. Cu cartea „Coffee Obsession” în mână, Vlad, sătul de greșelile celor care nu știu, spune: „Expresso scurt este un pleonasm, espresso lung nu există”.

În bucătărie continuă povestea preparării cafelei cu modul de depozitare al acesteia, în pungi cu mai multe straturi de aluminiu, pentru a sta departe de cel mai mare inamic: aerul, care o oxidează, îi închide culoarea și o usucă. Cafeaua trebuie depozitată în zone ferite de căldură sau lumină puternică, la temperaturi de 15-20 de grade Celsius și este bine să fie consumată în circa opt luni, nu în termenul de valabilitate de doi ani scris pe etichetă.

Blendul, granulația și cantitatea de cafea reprezintă jumătate dintr-un espresso, restul de 50% fiind „mâna baristului”, iar pentru un espresso perfect, adică pentru a prepara o cafea în cel mai rapid mod și cu cel mai intens gust, trebuie respectați o serie de pași pe care Vlad îi dictează, ca la școală, lui Bogdan.

Citeste si:
Mugur Isarescu despre scaderea euro: Nu BNR a vandut!
Mugur Isarescu despre...

Pe hol, angajații 5 To Go, unii cu cămăși negre cu logoul companiei, ies din birouri, coboară la masă, se întorc, mângâie pisicile albe care dorm pe imprimantă și se bagă în birourile lor, în timp ce Bogdan notează în caiet și aruncă un ochi la mișcările lui Vlad: cum curață espressorul, cum șterge portafiltrul și pregătește un nou espresso.

Urmează explicarea paharelor, cel mic, de 4 oz (circa 120 de ml), pentru ristretto și espresso, cel de 8 oz (240 ml), pentru long black, americano, capuccino, flat white, ceai și ciocolată, cel de 12 oz (360 ml) pentru caffee latte și cel de 16 oz (540 ml), Mister Big. La pachet vine informația ca o cafea se lungește cu apă caldă, iar întrebările lui Vlad către Bogdan curg: „Cât de complicat este să bei o cafea, să oferi oamenilor un produs sănătos?”. Practica elevului continuă: se observă cum curge cafeaua, se oprește la timp, se simte textura și se remarcă diferența între pastilele de zaț.

Se gustă cele patru espresso realizate și se observă diferența de gust și de culoare, apoi se prepară crema de lapte, cartea de vizită a unui barista și se toarnă astfel încât pe marginea paharului să rămână cafea, iar în centru să fie albul spumos al laptelui. La finalul cursului se repetă pașii de realizare a unui espresso, iar Vlad prezintă programul de mâine: degustare de cafea, preparare de espresso și cremă de lapte.

Citeste si:
Office Barista: afaceri de 2,5 mil. euro in 2019
Rezultatele Office Barista pe...
Sursa foto: Arhiva 5 To Go

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Social »



Citește și
Clujenii de la Meron vor să se extindă pe piețele internaționale în 2020
Setari Cookie-uri