J.P. Borda a ţnceput un jurnal online ţn timpul stagiului militar petrecut ţn Afganistan. ╬n 2004, era doar o modalitate de a ramÔne ţn contact permanent cu familia. Ulterior, cÔnd a revenit acasa, a realizat ca media traditionala nu reflecta razboiul asa cum se ţntÔmpla acesta ţn realitate. Dupa aproape un an de cercetari, Borda a descoperit ca nu era singurul soldat american detinator al unui blog. Multi dintre fostii sai camarazi erau bloggeri cu experienta si cu totii aveau un inamic comun: reflectarea activitatii lor militare ţn media traditionala.

Pornind cu aceasta convingere, J.P. Borda a fondat Milblogging.com, un website care oferea posibilitatea oricarui militar american sa-si construiasca propriul blog. Astazi, website-ul face trimitere la peste 1.400 de bloguri apartinÔnd unor militari din 27 de state ale lumii. Initiativa online a fost achizitionata de Military.com pentru o suma ramasa confidentiala. Militarii care ţsi publica jurnalele pe Internet sunt acum celebri ţn toata lumea.

Jurnalism cetatenesc

Conflictele militare atrag audienta. Modul ţn care media traditionala relateaza aceste evenimente este cel mai bun argument. Deseori ţnsa, realitatea este mult mai dura decÔt imaginile prezentate la televizor. Iar nevoia de senzational a privitorului ţl face sa mearga pe Internet, cu speranta ca va afla mai multe amanunte. ╬n lumea virtuala, omul obisnuit a devenit reporter de razboi. Evenimente interzise pÔna mai ieri telespectatorilor, ascultatorilor ori cititorilor sunt relatate acum, din diverse ipostaze, chiar de catre oameni implicati direct. Blogurile, videoclipurile sau textul unor website-uri independente au ţmpÔnzit Internetul si ofera lumii portia zilnica de spectacol.

╬n acelasi timp, avem de-a face cu noi provocari jurnalistice ale ideii de libertate a expresiei. Este corect sa punem pe Internet toate aceste informatii? Ar trebui ca omul obisnuit sa procedeze la fel ca jurnalistul profesionist, care filtreaza informatiile ori imaginile prea violente? Este nevoia de informare echivalenta cu acceptarea oricarui gen de mesaj politic? PÔna unde merge acceptarea drepturilor victimei si unde ţncepe spectacolul ieftin?

Orice am spune, Internetul este o retea a carei reglementare e aproape imposibil de realizat, si sub aspectul continutului, si sub cel al comunicatiilor dintre utilizatori.

Hezbollah are website

Punctul de vedere al Hezbollah privind conflictul israeliano-arab se poate afla accesÔnd website-ul televiziunii libaneze Al-Manar TV, principalul instrument media al organizatiei, www.almanar.com.lb (exista si o versiune ţn limba engleza). Website-ul prezinta aproape ţn timp real informatii legate de conflictul ţn desfasurare. Informatii de strategie militara ale armatei israeliene pot fi aflate, uneori, pe website-uri precum www.debka.com. ╬n completare, YNetNews.com, website-ul unuia dintre cele mai populare cotidiene israeliene (Yedioth Ahronoth), este oglinda modului de gÔndire al israelienilor care sprijina campania militara ţmpotriva Libanului.

Jurnal de front

Chiar si bloggerii s-au lasat angrenati ţn acest conflict. ╬n multe cazuri, reactiile lor sunt imediate. Sentimentele se adauga astfel relatarii unui eveniment, iar acest mixaj capata valentele unui produs greu de gasit la acest moment: stirea subiectiva.

Doriti sa stiti cum e sa traiesti sub tirul rachetelor Katiusha, care cad necontenit asupra orasului Haifa? Puteti citi blogul unui israelian de 17 ani, accesibil la http://israelibunker.blogspot.com. Doriti sa aflati cum e sa traiesti sub asediul permanent al bombelor israeliene ţn orasul Beirut din Liban? Mergeti la website-ul http://beirutspring.blogspot.com. Este blogul lui Mustapha, un tÔnar libanez de 28 de ani.

Privind lucrurile ţn ansamblu, e usor de observat ca nu doar textul face diferenta ţn favoarea Internetului ca mediu de informare. Odata cu raspÔndirea conexiunilor de banda larga la Internet, videoclipurile apar tot mai des ţn topul mijloacelor de informare online.

YouTube.com

Website-ul - retea sociala YouTube.com afirma ca nu monitorizeaza continutul videoclipurilor ţncarcate ţn sistem de utilizatorii sai. Cu toate acestea, interzice ţncarcarea de videoclipuri care au continut violent. Potrivit moderatorilor, website-ul se bazeaza pe un sistem tehnic care limiteaza dimensiunile fisierului ţncarcat, precum si pe atentionarile utilizatorilor care observa videoclipuri cu un continut inadaptat. Ulterior, echipa YouTube.com ţndeparteaza aceste fisiere din website.

Videoclipul - manifest al razboiului din Orientul Mijlociu este vizualizat de aproape 300.000 de ori si este lipsit de comentarii audio. Imaginile sunt filmate probabil din balconul unei cladiri ţnalte din Beirut si prezinta zgomotul bombelor care cad fara ţncetare asupra orasului. Nu este nimic spectaculos ţn aceste imagini. Se induce ţn schimb ideea unui eveniment prezentat fara filtrare, moderare sau alt gen de interventie editoriala. Videoclipul reflecta realitatea vazuta de autorul sau.

Se ajunge astfel la un minus important al jurnalismului cetatenesc. Credibilitatea surselor si a evenimentelor relatate este adeseori ţndoielnica. Aceste videoclipuri, precum si unele dintre afirmatiile din bloguri sunt postate de multe ori sub pseudonim, fara posibilitatea de a identifica usor autorul.

╬n aceasta idee, initiativa cÔstigatoare ţn jurnalismul viitorului poate sa fie un serviciu de genul YouTube.com, care implementeaza un sistem de verificare a surselor si a credibilitatii acestora.

Se poate conferi astfel credibilitate stirilor din ce ţn ce mai numeroase, produse de oameni care au camere de luat vederi, reportofoane sau telefoane mobile. Si au norocul sa surprinda evenimente interesante. Unul dintre cazurile celebre de jurnalism cetatenesc este cazul imaginilor capturate de sute de oameni, cu telefonul mobil, imediat dupa atacul terorist cu bomba din metroul londonez. Aceste imagini au facut ţnconjurul lumii, fiind postate pe nenumarate bloguri sau servicii de stocare a fotografiilor. Una dintre ele a cÔstigat chiar premiul pentru jurnalism cetatenesc, acordat de UK Press Gazette si Nokia.

Etica si principii

╬n multe cazuri, a fi jurnalist nu ţnseamna doar a fi la locul potrivit, ţn momentul potrivit. Un jurnalist profesionist are cunostinte legislative si respecta un cod etic. Are obligatia profesionala de a verifica informatia pe care o primeste. Provocarea viitorului este ţn ce masura poate omul obisnuit (care produce bloguri sau videoclipuri online pentru a-si face cunoscuta opinia) sa accepte etica jurnalistica.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â.├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din sec╚Ťiunea Special »



Setari Cookie-uri