J.P. Borda a nceput un jurnal online n timpul stagiului militar petrecut n Afganistan. n 2004, era doar o modalitate de a ramne n contact permanent cu familia. Ulterior, cnd a revenit acasa, a realizat ca media traditionala nu reflecta razboiul asa cum se ntmpla acesta n realitate. Dupa aproape un an de cercetari, Borda a descoperit ca nu era singurul soldat american detinator al unui blog. Multi dintre fostii sai camarazi erau bloggeri cu experienta si cu totii aveau un inamic comun: reflectarea activitatii lor militare n media traditionala.

Pornind cu aceasta convingere, J.P. Borda a fondat Milblogging.com, un website care oferea posibilitatea oricarui militar american sa-si construiasca propriul blog. Astazi, website-ul face trimitere la peste 1.400 de bloguri apartinnd unor militari din 27 de state ale lumii. Initiativa online a fost achizitionata de Military.com pentru o suma ramasa confidentiala. Militarii care si publica jurnalele pe Internet sunt acum celebri n toata lumea.

Jurnalism cetatenesc

Conflictele militare atrag audienta. Modul n care media traditionala relateaza aceste evenimente este cel mai bun argument. Deseori nsa, realitatea este mult mai dura dect imaginile prezentate la televizor. Iar nevoia de senzational a privitorului l face sa mearga pe Internet, cu speranta ca va afla mai multe amanunte. n lumea virtuala, omul obisnuit a devenit reporter de razboi. Evenimente interzise pna mai ieri telespectatorilor, ascultatorilor ori cititorilor sunt relatate acum, din diverse ipostaze, chiar de catre oameni implicati direct. Blogurile, videoclipurile sau textul unor website-uri independente au mpnzit Internetul si ofera lumii portia zilnica de spectacol.

n acelasi timp, avem de-a face cu noi provocari jurnalistice ale ideii de libertate a expresiei. Este corect sa punem pe Internet toate aceste informatii? Ar trebui ca omul obisnuit sa procedeze la fel ca jurnalistul profesionist, care filtreaza informatiile ori imaginile prea violente? Este nevoia de informare echivalenta cu acceptarea oricarui gen de mesaj politic? Pna unde merge acceptarea drepturilor victimei si unde ncepe spectacolul ieftin?

Orice am spune, Internetul este o retea a carei reglementare e aproape imposibil de realizat, si sub aspectul continutului, si sub cel al comunicatiilor dintre utilizatori.

Hezbollah are website

Punctul de vedere al Hezbollah privind conflictul israeliano-arab se poate afla accesnd website-ul televiziunii libaneze Al-Manar TV, principalul instrument media al organizatiei, www.almanar.com.lb (exista si o versiune n limba engleza). Website-ul prezinta aproape n timp real informatii legate de conflictul n desfasurare. Informatii de strategie militara ale armatei israeliene pot fi aflate, uneori, pe website-uri precum www.debka.com. n completare, YNetNews.com, website-ul unuia dintre cele mai populare cotidiene israeliene (Yedioth Ahronoth), este oglinda modului de gndire al israelienilor care sprijina campania militara mpotriva Libanului.

Jurnal de front

Chiar si bloggerii s-au lasat angrenati n acest conflict. n multe cazuri, reactiile lor sunt imediate. Sentimentele se adauga astfel relatarii unui eveniment, iar acest mixaj capata valentele unui produs greu de gasit la acest moment: stirea subiectiva.

Doriti sa stiti cum e sa traiesti sub tirul rachetelor Katiusha, care cad necontenit asupra orasului Haifa? Puteti citi blogul unui israelian de 17 ani, accesibil la http://israelibunker.blogspot.com. Doriti sa aflati cum e sa traiesti sub asediul permanent al bombelor israeliene n orasul Beirut din Liban? Mergeti la website-ul http://beirutspring.blogspot.com. Este blogul lui Mustapha, un tnar libanez de 28 de ani.

Privind lucrurile n ansamblu, e usor de observat ca nu doar textul face diferenta n favoarea Internetului ca mediu de informare. Odata cu raspndirea conexiunilor de banda larga la Internet, videoclipurile apar tot mai des n topul mijloacelor de informare online.

YouTube.com

Website-ul - retea sociala YouTube.com afirma ca nu monitorizeaza continutul videoclipurilor ncarcate n sistem de utilizatorii sai. Cu toate acestea, interzice ncarcarea de videoclipuri care au continut violent. Potrivit moderatorilor, website-ul se bazeaza pe un sistem tehnic care limiteaza dimensiunile fisierului ncarcat, precum si pe atentionarile utilizatorilor care observa videoclipuri cu un continut inadaptat. Ulterior, echipa YouTube.com ndeparteaza aceste fisiere din website.

Videoclipul - manifest al razboiului din Orientul Mijlociu este vizualizat de aproape 300.000 de ori si este lipsit de comentarii audio. Imaginile sunt filmate probabil din balconul unei cladiri nalte din Beirut si prezinta zgomotul bombelor care cad fara ncetare asupra orasului. Nu este nimic spectaculos n aceste imagini. Se induce n schimb ideea unui eveniment prezentat fara filtrare, moderare sau alt gen de interventie editoriala. Videoclipul reflecta realitatea vazuta de autorul sau.

Se ajunge astfel la un minus important al jurnalismului cetatenesc. Credibilitatea surselor si a evenimentelor relatate este adeseori ndoielnica. Aceste videoclipuri, precum si unele dintre afirmatiile din bloguri sunt postate de multe ori sub pseudonim, fara posibilitatea de a identifica usor autorul.

n aceasta idee, initiativa cstigatoare n jurnalismul viitorului poate sa fie un serviciu de genul YouTube.com, care implementeaza un sistem de verificare a surselor si a credibilitatii acestora.

Se poate conferi astfel credibilitate stirilor din ce n ce mai numeroase, produse de oameni care au camere de luat vederi, reportofoane sau telefoane mobile. Si au norocul sa surprinda evenimente interesante. Unul dintre cazurile celebre de jurnalism cetatenesc este cazul imaginilor capturate de sute de oameni, cu telefonul mobil, imediat dupa atacul terorist cu bomba din metroul londonez. Aceste imagini au facut nconjurul lumii, fiind postate pe nenumarate bloguri sau servicii de stocare a fotografiilor. Una dintre ele a cstigat chiar premiul pentru jurnalism cetatenesc, acordat de UK Press Gazette si Nokia.

Etica si principii

n multe cazuri, a fi jurnalist nu nseamna doar a fi la locul potrivit, n momentul potrivit. Un jurnalist profesionist are cunostinte legislative si respecta un cod etic. Are obligatia profesionala de a verifica informatia pe care o primeste. Provocarea viitorului este n ce masura poate omul obisnuit (care produce bloguri sau videoclipuri online pentru a-si face cunoscuta opinia) sa accepte etica jurnalistica.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri