Ar introduce antreprenoriatul in sistemul de educatie curent, si-ar dori sa existe in programa concepte de antreprenoriat si educatie financiara de baza, iar pentru elevii din clasele V-VIII ar incuraja organizarea de concursuri de idei si proiecte. Silvia Pop, trainer for Sales Force la UniCredit Bank si mentor la Academia Mintilor Creative, detaliaza ce ar schimba in mediul antreprenorial, de ce preconceptii se loveste cel mai des, dar si in ce ar investi acum.

Wall-Street.ro: Ce ai schimba la mediul antreprenorial din Romania daca ai putea? De ce?

Silvia Pop: As introduce antreprenoriatul in sistemul de educatie, pentru ca ocupatia de antreprenor sa fie normala si productiva. Astfel, incepand cu clasa a 3-a sau a 4-a, mi-as dori sa existe in programa concepte de antreprenoriat si educatie financiara de baza.

Pentru elevii din din clasele 5-8 as incuraja scolile sa organizeze concursuri de idei si proiecte care sa se axeze pe monetizarea unei idei sau a unei pasiuni si cum pot fi folositi banii pentru a-i ajuta pe cei defavorizati.

In final, pentru elevii de liceu (clasele 9-12), as organiza concursuri nationale de proiecte antreprenoriale in colaborare cu firme si universitati care au un interes in antreprenoriat.

Citeste si:
Tetik, BT: Trebuie sa gasim modalitati de a aduce diaspora inapoi
Omer Tetik, CEO Banca...

Te poti inscrie AICI la urmatoarele editii ale Academiei Mintilor Creative.

Preconceptii legate deseori de relatia antreprenor-banca

W-S.ro: De ce preconceptii te lovesti cel mai des atunci cand discuti cu antreprenorii? Ce ai incerca sa schimbi in mentalitatea lor?
SP: Preconceptiile sunt in principal legate de relatia cu cu banca: sunt foarte multi antreprenori care spun ca e dificil sa gasesti banca potrivita pentru afacerea ta. Pe baza experientei mele extinse de 15 ani de lucru in sistemul bancar, pot sa va spun ca e mult mai usor decat isi imagineaza. Cum? E deosebit de important sa se documenteze, inainte de toate, pe Internet, si sa faca o lista scurta a bancilor care ofera cele mai bune servicii pornind de la nevoile lor specifice.

La fel de important este sa se intalneasca, fizic, cu un reprezentant al bancii respective si sa discute personal cu el. Din aceasta discutie, isi vor da seama foarte clar daca sunt compatibili cu institutia respectiva sau daca trebuie sa continue cautarea.

Cu 20.000 de euro…

W-S.ro: In ce ai investi, ACUM, daca ai avea disponibil si nerambursabil suma de 20.000 de euro, DOAR pentru astazi? Ce fel de business ai incepe, in ce domeniu si de ce?

Citeste si:
Startarium PitchDay: Digitail, castigatorul marelui premiu
Startarium PitchDay:...

SP: Daca as avea 20.000 euro pe care sa-i investesc intr-un business, as crea o retea de mentori – antreprenori cu experienta si fosti top manageri din Romania – activi sau pensionati, care sa fie disponibili pentru a oferi consultanta, coaching si mentorship, pe baza de taxa/abonament, antreprenorilor mai putin experimentati. Nu gratuit, dar nici nu inaccesibil.

W-S.ro: Daca ai putea, la randul tau, sa alegi un mentor, pe cine ai alege si de ce? La ce factori te-ai uita?

SP: As alege un mentor cu aceleasi preocupari ca si mine – educatie financiara aplicata, schimb de know-how intre generatii, deschidere spre invatare si stil de viata sanatos.

Cum sa construiesti un pitch?

W-S.ro: Cum sfatuiesti un antreprenor sa realizezi un pitch? La ce ar trebui sa fie atent(a)?
SP: Inainte de a incepe orice, un antreprenor trebuie sa isi cunoasca extrem de bine businessul.

Citeste si:
Modestia, integritatea, competenta si viziunea, atributele liderilor
Mesajul Prof. Dr. Robert...

Pasul 2 e sa pregateasca o prezentare cat mai sintetica pentru pitch, care sa contina aspectele cele mai importante ale afacerii si ale planurilor de viitor.

Apoi sa repete, sa repete, sa repete pitchul inainte de a-l sustine. Proba de foc e sa fie pregatit sa isi prezinte planul de afacere in 5 minute unui investitor care nu stie nimic despre business, iar acesta din urma sa inteleaga despre ce e vorba. Ba mai mult, sa isi doreasca sa sustina financiar afacerea datorita unei viziuni comune.

Frumusetea sta in ochii privitorului. Un antreprenor care isi face temele se informeaza cine e privitorul, la ce e sensibil. Apoi se pregateste sa transmita mesajul pe lunginea lor de unda.

In final, atitudinea este factor critic in orice prezentare: este nevoie de entuziasm si perseverenta. Daca un antreprenor este entuziast despre valoarea pe care o aduce, in orice pitch se poate “atinge” un suflet. Perseverenta inseamna sa nu uiti de regula numerelor mari – cu cat mai multi clienti te vad, cu atat sunt sanse mai mari sa vinzi. Dupa 100 de “nu”, va veni un “da”. Timpul nu trebuie pierdut cu regrete dupa refuz, ci trebuie investit in cautarea sutei de posibili clienti.

W-S.ro: Care a fost o greseala recenta pe care ati facut-o si ce ati invatat din ea?
SP: A fost o greseala in viata personala: am participat la un maraton mare, unde la start eram amestecati alergatori de 3 categorii: 42km (categoria mea), 21km si 10km. Nu m-am informat, deci nu ma asteptam ca in jurul meu sa fie multi oameni mai slab pregatiti decat mine.

Provocarea a fost sa-i depasesc continuu si sa nu ma las influentata de acea masa de oameni din care multi mergeau, nu alergau. A trebuit sa-mi adaptez strategia din mers si asta m-a costat energie.

Am (re)invatat sa ma informez mai bine din timp, sa am planurile de rezerva, sa experimentez dificultati si esecuri inaintea competitiei.

W-S.ro: Daca ai fi ministrul economiei care ar fi prioritatea ta? De ce?

SP: Prioritatea mea ar fi sa creez o masa de firme care poate sustine economia si sa consolideze forta de munca in Romania. As porni sa identific sectoarele care au sanse sa dea rezultate pozitive si sinergii pe termen scurt, mediu si lung, in contextul macro actual, iar apoi sa elaborez impreuna cu ministerul de finante si asociatiile patronale, planuri de incurajare a antreprenoriatului in acele sectoare, in ordinea scurt-mediu-lung.

As permite firmelor sa-si aduca forta de munca de unde gasesc, inclusiv din afara tarii. Toate acestea pentru ca e nevoie rapid de o cultura a muncii si de un sistem de valori bazat pe corelatia efort-rezultat. Acesta poate da rezultate in timp.

W-S.ro: In ce fel considerati ca ajuta prezenta voastra la AMC? Ce ati invatat VOI, trainerii, de la antreprenori?

SP: Prin prezenta mea la AMC vreau sa ajut antreprenorii sa capete curaj si dezinvoltura in relatia cu cifrele. Facem distinctia intre management financiar – decizii si actiuni pe baza de cifre si scenarii, si contabilitate – reflectarea in documente a acestor decizii si actiuni.

Iar de la antreprenori invat constant ca nu exista prea devreme sau prea tarziu, cand e vorba sa aduci ceva nou si bun in jur. Ca poti sa pierzi tot, atata timp cat stii ca poti sa reconstruiesti. Ca e foarte greu sa te bazezi pe altii. Ca fericirea este momentul acela cand iti iese ce ti-ai propus si dureaza incredibil de putin. Ca poti gasi energie peste tot si depinde numai de tine sa stii s-o iei si s-o folosesti. De-a lungul celor trei editii, am fost incantata sa descopar ca exista oameni cu atat de multa pasiune si dorinta de invatare incat efectiv ne contagiaza si pe noi, mentorii.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Enache, OmniPerform: Cum trecem la nivelul urmator?