Soluțiile de digitalizare în domeniul sănătății au început să devină tot mai populare în noua eră în care clinicile, medicii, specialiștii și mai ales pacienții vor să aibă serviciile de care au nevoie la un click distanță.

Cum soluțiile sunt tot mai avansate și acoperă o arie tot mai mare a interacțiunii dintre pacienți și medici sau clinici, această nișă a început să fie mai atractivă atât pentru cei care vor să inoveze în această direcție, cât și pentru companiile care își doresc să găsească proiecte sau startup-uri pe care să le susțină pentru a-și duce misiunea mai departe.

Un astfel de exemplu este Docbook, un startup care a venit cu o soluție prin care să-i ajute pe pacienții din România să acceseze cât mai ușor și rapid serviciile puse la dispoziție de către unitățile medicale din toată țara. Startup-ul și-a dezvoltat atât de mult platforma încât, în prezent, numără peste 7.500 de medici și mai mult de 600 de clinici, oferindu-le pacienților posibilitatea să-și facă mai ușor programările și acces la servicii de telemedicină.

Docbook a primit susținere din partea NN România, cea mai mare companie locală de asigurări de viață, pentru care sănătatea este o prioritate strategică. NN colaborează deja cu câteva startup-uri din domeniu și are în plan să se implice și în alte proiecte din domeniul sănătății în 2021.

Wall-Street.ro a discutat cu Alexandra Popescu-Zorica, Head of Innovation în cadrul NN România, și cu Tiberiu Ştefan, Director de Dezvoltare la Docbook, pentru a înțelege mai bine contextul în care s-a dezvoltat piața de soluții digitale de sănătate și care este viitorul ei. Totodată, am aflat cu această ocazie cum pot startup-urile din această zonă să atragă atenția companiilor care pun accent pe sănătate și caută să susțină digitalizarea domeniului, cum este și NN.

Necesitatea digitalizării în spectrul sănătății s-a simțit și mai mult în 2020, accelerată de contextul pandemiei de Covid-19. Ca urmare, a crescut și adopția soluțiilor cum sunt cele oferite de Docbook, platformă care le permite utilizatorilor să-și programeze vizitele la medic și le oferă acces la telemedicină, potrivit Alexandrei Popescu-Zorica.

”Tehnologiile și inteligența artificială asistă doctorii în interacțiunea cu pacienții pentru diagnosticarea și gestionarea afecțiunilor medicale, permițându-le astfel să aibă grijă de mai mulți pacienți decât ar putea din cabinetele medicale. În România, progresele în materie de inovație medicală sunt tot mai vizibile. Nu la același nivel ca în țările mai avansate, însă este îmbucurător faptul că în ultimii 3 ani ecosistemul de startup-uri axate pe digitalizarea accesului la sănătate a crescut constant”, mai spune reprezentanta NN.

Tiberiu Ştefan atrage și el atenția asupra anului 2020, care a fost unul foarte provocator atât pentru jucătorii din ecosistemul antreprenorial, cât și pentru oameni, care s-au trezit în fața unei situații nemaiîntâlnite.

”Contextul din ultimul an ne-a impulsionat să adoptăm soluții digitale în sectorul medical care, într-un context normal, poate că ar fi avut nevoie și de 2-3 decenii. Din perspectiva Docbook, putem spune că adopția instrumentelor digitale de programare la doctor a crescut cu aproape 100% în 2020 față de anul anterior și ne bucură să vedem că și în 2021 se păstrează aceeași tendință de creștere în comportamentele de adopție, a mai spus Ștefan.

În tot acest maraton în care am intrat pe fondul pandemiei, Docbook a reușit să dezvolte multiple funcționalități noi, cum ar fi telemedicina sau serviciile medicale locale de prevenție special concepute pentru evaluarea stării generale de sănătate, dar și a imunității în contextul Covid-19, pe care au reușit să le puna și la dispoziția clienților NN in toamna anului trecut.

NN: Există potențial în sfera inovației pentru sănătate în România

Zona de startup-uri s-a dovedit un izvor de inovație în mai toate domeniile în ultimii ani, așa că lucrurile nu aveau cum să fie diferite și pe zona de sănătate.

”Cu susținerea de care au nevoie, startup-urile au capacitatea să devină principala sursă de inovație în România, atât în domeniul medical, cât și în alte domenii de actualitate”, spune Alexandra Popescu-Zorica.

NN susține viziunea startup-urilor inovatoare care au avantajul că pot fi arhitecții unor idei noi și care pornesc de la o planșă albă pe care desenează viitorul. Colaborarea cu NN poate sprijini aceste startup-uri să-și continue dezvoltarea și să ajungă la cât mai mulți români cu soluții relevante de care este atât de mare nevoie în contextul actual.

”România se află printre ultimele locuri în Europa atunci când vine vorba de prevenția medicală, tratarea bolilor sau acces la soluții și tratamente medicale de ultimă oră. Prin urmare, există foarte mult potențial în sfera inovației pentru sănătate. Telemedicina, de exemplu, poate reprezenta o soluție viabilă pentru oamenii din zonele defavorizate, care de cele mai multe ori ajung la medic atunci când condiția lor s-a agravat”, ne-a explicat reprezentanta departamentului de inovație de la NN.

Apetitul pentru inovație în zona de healthcare pare să fie mai ridicat ca niciodată, potrivit lui Tiberiu Ștefan.

Observăm că există în piață o apetență fără precedent pentru soluțiile livrate de startup-urile ce activează în sfera sănătății, ceea ce ne încurajează și mai mult să inovăm în principalele zone unde este cu adevărat nevoie și sperăm ca toată experiența acumulată de ecosistem în acest context pandemic să creeze un mediu cât mai competitiv din care să se nască performanța”, a adăugat el.

Cum analizează NN piața și ce tipuri de startup-uri îi pot atrage atenția

În alegerea parteneriatelor, NN pornește de la tendințele la nivel global și local și de la concluziile pe care le trage din discuțiile permanente cu clienții.

”Ne uităm mereu la inițiativele de finanțare și accelerare a startup-urilor pentru a identifica posibili parteneri pentru NN încă din faza de idee. Prin colaborarea cu startup-uri putem să sprijinim în mod concret ecosistemul de antreprenori din România. Astfel, le punem la dispoziție expertiza noastră în inovație, precum și informații despre nevoile clienților și date din studiile pe care le facem și le facilităm accesul la segmente noi de consumatori, sprijinindu-i să își continue dezvoltarea. Și, în același timp, oferim clienților noștri noi soluții inovatoare prin care pot proteja ceea ce contează cel mai mult pentru ei și prin care pot avea grijă de sănătatea și starea lor de bine”, a explicat Alexandra Popescu-Zorica.

În ceea ce privește inițiativele pe care se concentrează NN, atenția se îndreaptă către startup-urile care urmăresc să rezolve probleme medicale sau să îmbunătățească viața și starea de bine a românilor. Este o preocupare care se vede în tot ceea ce face NN prin produsele sale de asigurare și mai ales prin asigurarea sa de sănătate, care oferă clienților acces la tratamentul de care au nevoie în rețeaua de peste 250 de clinici şi spitale private partenere NN, din ţară şi din afară..

Parteneriatele din sfera sănătății sunt doar primul pas. Ne preocupă în același timp și zona soluțiilor pentru copii, pentru casă, pentru educație sau pentru oamenii care se apropie de perioada pensionării. Căutăm startup-uri care au creat alternative inovatoare și relevante și care, în același timp, împărtășesc valorile noastre și viziunea pentru viitor”, ne-a explicat Alexandra Popescu-Zorica.

Cum pot lua legătura startup-urile cu NN? Foarte simplu, ne spune responsabilul cu inovația din cadrul NN România. Nu este nevoie decât de un simplu mesaj pe Linkedin sau pe email pentru a deschide conversația.

Alexandra Popescu-Zorica le recomandă startup-urilor să identifice probleme reale pe care să le valideze și apoi să construiască prototipuri pentru a determina dacă soluția lor este viabilă, fezabilă și cerută de piață și dacă poate fi scalată.

Sfatul lui Tiberiu a fost unul foarte direct și atrage atenția asupra unui aspect de care se lovesc foarte mulți antreprenori aflați la început, nu doar în România, ci oriunde în lume, și anume, curajul de a merge mai departe.

Tiberiu Ștefan: Nu vă temeți de eșec, reiterați și luați-o de la capăt!

Docbook vrea să ajungă să se extindă pe încă 3 piețe până la finele anului.

Obiectivul Docbook pentru 2021 în România este acela de a extinde rețeaua de parteneri până la 10.000 de medici, distribuiți în aproximativ 1.000 de clinici și laboratoare medicale.

În același timp, până la finele acestui an, vom mai fi prezenți pe încă 3 piețe din Europa. Acum avem în curs de dezvoltare un nou modul care va completa produsul principal, adresând o nouă nevoie devenită acută în ultimele luni de pandemie. Obiectivul principal este să eliminăm bariera de comunicare în adresarea patologiei către un alt medic decât cel curant, pacienții având de cele mai multe ori rezerve în a-și expune patologiile din rațiuni de stimă de sine”, ne-a mai explicat Tiberiu Ștefan.

În acest moment, Docbook este singura soluție medicală din România integrată end-to-end cu programatoarele clinicilor, ce poate digitaliza serviciile medicale și optimiza o parte din operațiuni, prin migrarea proceselor din call center-ele clinicilor partenere în soluții de programări self service.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri