A fost chemata in instanta de Google si, dupa mai bine de un an si jumatate, s-a ajuns la un compromis avantajos pentru ambele companii. Ba mai mult, americanii au platit romanilor costurile de judecata – destul de mari, de altfel.

Este vorba de Vitacom, companie care anul acesta a implinit 25 de ani; clujenii vand tehnologie B2B, inclusiv prin branduri proprii – Vel si Chrome. Daca iti suna cunoscut “Chrome”, este pentru ca browser-ul Google are acelasi nume.

Compania romaneasca a inregistrat denumirea de Chrome in jurul lui 2007, atat la OSIM cat si la nivel european, insa, chiar si asa, acum aproximativ doi ani, compania americana a dat in judecata Vitacom, cazul judecandu-se la Bucuresti.

“Dupa un an si jumatate, adica anul acesta, am ajuns la o intelegere amiabila, dandu-se sentina definitiva pe baza intelegerii noastre. In urma acestor intelegeri, noi am spus ca nu vom intra pe anumite clase care s-ar intersecta cu ale companiei americane – oricum pe noi nu ne interesau acelea -, iar ei nu insista asupra schimbarii denumirii brandului nostru si, apoi, ne-au si platit cheltuielile cu avocatii si de judecata”, spune, zambind, managerul companiei, in varsta de 55 de ani, care, acum 25 de ani, infiinta Vitacom.

Si, totusi, cum de Google a dat in judecata brandul romanesc, avand in vedere ca acesta era protejat, ca brand, la nivel international? I-am pus intrebarea fondatorului companiei, Vasile-Andrei Vita si, dupa 3 secunde de zambet, a ridicat din umeri : “Eh, poate pe relatia ursul si iepurasul…”, spune el, zambind.

Concluzia intelegerii – nicio companie nu o incurca pe cealalta, in vreun fel. Si este o concluzie foarte importanta, avand in vedere ca cele doua branduri proprii acopera circa 50% din veniturile totale ale companiei, si modificarea unuia ar fi daunat puternic jucatorului local.

Vitacom, afaceri peste asteptari

Compania cu sediul la Cluj-Napoca are, in prezent, putin peste 100 de angajati, dintre care 60 sunt forta de vanzare.

“Estimam anul acesta afaceri de 9,5 milioane de euro, in crestere fata de 8,2 milioane de euro anul precedent. Profitul net ramane stabil, la circa 250.000 de euro”, spune Vita. Circa 7% din afacerile companiei provin, in prezent, din vanzari internationale, in crestere cu 2 puncte procentuale fata de 2015. Compania livreaza produse B2B in 10 tari.

Compania activeaza in special in industria IT B2B; B2C-ul reprezinta doar circa 10% din afaceri, acestea fiind realizate prin intermediul celor noua magazine proprii.

“Intr-un business ca al nostru, magazinele nu au doar rolul de a vinde, ci, poate mai important, de a testa pietele si a vedea, sfatui, partenerii nostri din retail ce produse sa achizitioneze. Poate ca o anumita gama “prinde” la Iasi, si deloc in Timisoara”, puncteaza managerul si fondatorul brandului. Totodata, compania intreprinde si activitati de marketing prin magazinele proprii.

Anul 2016 a fost unul bun, per total – s-au materializat mai multe proiecte, piata a fost mai deschisa si au aparut si noi oportunitati.

Fara Altex, Carrefour si Penny Market

Compania lucreaza cu aproape toti retailerii din Romania, cu exceptia unuia singur – Altex. Intrebat de ce nu o face si cu Altex, Vita subliniaza ca, desi compania le-a cerut in timpul recesiunii acest lucru, au fost nevoiti sa refuze.

“Era o perioada nesigura pentru Altex, am fi riscat mult si am luat o decizie de business sa nu riscam acest lucru. Concurentul Hama a sprijinit compania, intr-adevar, pe preturi mai mari, si au ramas cu acesta, in continuare”, explica Andrei Vita.

De altfel, compania a riscat si cu Domo si, dupa insolventa retailerului, Vitacom a pierdut “foarte multi bani”, puncteaza, rapid si fara a dori sa intre in amanunte, fondatorul companiei Clujene.

In ceea ce priveste faptul ca Vitacom nu are contracte nici cu Carrefour si Penny, desi au avut, candva, este consecinta a cresterii dolarului din ultima perioada.

“Ne afecteaza foarte mult cresterea dolarului, toata lumea se raporteaza la el, chiar daca cumpara din China sau Europa. Orice modificare a cursului este pierdere de marja pentru noi si reactiile pietei sunt imense, daca cresti preturile. Carrefour si Penny Market, chiar daca facem eforturi sa reincepem relatiile, nu doresc cresterea preturilor la raft iar noi am ajunge sa pierdem bani daca lucram cu ei; costurile noastre ar depasi marjele de profit”, explica Vasile-Andrei Vita.

Christian Rodseth, Janssen...
Citeste si: Rodseth, Janssen Romania: Predictii pentru piata farma in 2019

Ce vrea de la Guvernul PSD si Parlamentul dominat de “partidul rosu”?

Raspunsul incepe prin a imi spune ca primele fraze ar dori sa fie…off the record. Ceea ce, evident, raman astfel.

“Si totusi, on the record?”, intreb.

Enumerarea care place tuturor – stabilitate legislativa, fiscala, predictibilitate. Apoi, insa, devine interesant – drepturi egale ale capitalului autohton, fata de capitalul strain.

Si mai important, din perspectiva lui, un lucru care poate lansa economia romaneasca din stagnarea in care se afla, este sa se ia mai rapid o decizie cu privire la adoptarea euro.

“Cred ca este vital pentru noi”, spune Vita. “Din ce stiu, Banca Nationala este pregatita sa faca trecerea, fiind, deci, strict o decizie politica – de aceea, de altfel, se tot si amana.

“Eu vad trecerea la euro ca singura sansa pentru a urca din toate punctele de vedere! Una dintre obligatiile noastre, odata adoptata moneda europeana, este aceea de a alinia preturile la zona euro. Acest lucru va avea mai multe consecinte”, puncteaza el.

In primul rand, produsele romanesti, care nu sunt controlate international, dar si din alte industrii, precum auto, vor cunoaste preturi in crestere. La o prima vedere, scumpirea nu este un lucru bun – insa doar la o prima vedere.

“Companiile din multe industrii nu pot face suficient profit, asa cum sunt preturile in prezent, ceea ce limiteaza potentialul investitiilor, ceea ce limiteaza potentialul angajarii de oameni, maririi de salarii, motivarii angajatilor si pregatirii lor”.

Da, in prima faza, cresterea preturilor poate fi privit ca un factor destabilizator. Insa, dupa cateva luni, maxim 1-2 ani cum s-a intamplat in Austria sau Germania, si salariile vor creste si lucrurile se vor alinia, economia crescand, natural, sustenabil, considera managerul, cu experienta de 25 de ani in business.

“Daca nu facem acest lucru si tot timpul vom avea in prim plan ca totul sa fie ieftin, nu ne vom putea dezvolta. Mai mult, romanii au avantajul ca, in majoritate, au locuinte proprii, fata de cei din vest care prefera chiria. Deci avem, din start, o cheltuiala importanta redusa”, argumenteaza el.

Si de aici…Vasile-Andrei Vita “se incinge” si incepe, mai mult sau mai putin voalat, sa loveasca in masurile PSD, spunand, de cealalta parte, ca a apreciat anul de stabilitate economica oferit de tehnocrati.

“Chestiunea cu majorarea salariului minim pe economie este un lucru artificial! Piata oricum regleaza asta, cand si daca este cazul. Nu asta ridica nivelul economiei!”, spune el. “Uita-te in centrul vechi din Cluj, inima orasului – o sa vezi o gramada de second hand-uri, o gramada de bet café-uri…nu asa cresti!”, subliniaza antreprenorul.

De altfel, Vitacom a si crescut preturile la cateva produse de-ale lor, oferind insa servicii excelente si calitate superioara, spune seful companiei. “Piata a fost, initial, reticenta. A trebuit insa, in timp, sa inteleaga ca un produs si serviciu de calitate, costa, sunt si costuri in spate, si angajati, si salarii. Am reusit sa crestem salariile in Vitacom, acum situandu-ne, la nivel de companie, peste nivelul mediu al pietei”.

Inca un exemplu concret – problema cu infrastructura Romaniei este ultra cunoscuta, partidele anterioare nereusind sa rezolve probabil una dintre cele mai importante lucruri pentru tara. “Mai mult, insa, nu se gaseste forta de munca in curierat. Degeaba iti faci super depozit cu super software, daca nu ai oameni sa angajezi pentru a conduce masinile cu produse, de Black Friday, si salarii sa ii motivezi”, spune Vita.

Seful Knight Frank pe Europa:...
Citeste si: Seful Knight Frank pe Europa: 2018 ar putea aduce un val de...

Mai mult, trecerea la euro si implicita aliniere a preturilor si, dupa o perioada, a salariilor, ar opri multi romani din a emigra. “Va elimina si concurenta neloiala interstatala, deci”, mai spune Vasile-Andrei Vita.

In Cluj, similar cu Bucuresti, este o bataie foarte mare pe IT-isti. Piata locala se situeaza la 55.000 de pozitii in IT.

Romania Digitala, un proiect excelent (re)pornit in ultimul an de guvernare

Ramanand atat in plan tehnologic cat si politic, proiectul Romania Digitala, daca va ramane in prim planul Guvernului actual, ar putea schimba foarte mult si in bine lucrurile, pe termen mediu si lung.

“Aparatul de stat este mult supradimensionat si, chiar daca s-a inceput o informatizare, nu s-a facut cu cap, nu are un masterplan in spate, astfel incat institutiile publice nu sunt interconectate si, pentru o tara care se lauda ca ar putea avea un al doilea Silicon Valley, nu este, in definitiv, deloc informatizata”, critica Vita.

Desi supranumirea Clujului in “Silicon Valley” a fost doar o miscare de marketing, nefiind intru totul adevarat, a fost un lucru bun, deoarece au venit multe companii in oras, aducand investitori. “Prin Romania Digitala pot fi angrenate multe firme din Romania pentru a arata ca suntem foarte buni. Efectele vor fi cel putin trei la numar”.

1. In contradictie cu politica Guvernului (aceea de a mentine captiv aparatul de stat, de unde vin voturi catre PSD – n.r.), Romania digitalizata ar insemna eliberarea locurilor de munca de la stat; acestia din urma si-ar gasi apoi pozitii in mediul privat, mult mai vibrant. Deci, o miscare sanatoasa, care ar reduce drastic cheltuielile de buget.

2. Digitalizarea ar duce, bineinteles, reducerea interactiunilor cu autoritatile, debirocratizare. “Oamenii nu ar mai interfera cu personalul frustrat de acolo – parca asta este primul criteriu cand esti la stat – sa fii frustrat, sa transmiti asta si oamenilor!”, spune antreprenorul.

3. In al treilea rand, proiectul Romania Digitala ar putea reduce drastic numarul de adeverinte necesar pentru fiecare institutie in parte.

“Lucrurile s-au pornit bine cu acest guvern tehnocrat! Ar fi o mare prostie sa se renunte…”, considera Vasile-Andrei Vita.

Se tine departe de politica?

Antreprenorul roman pare destul de conectat de viata politica, dar, cu toate acestea, se tine cat mai departe de acest mediu. “Sunt mai cumpatat din acest punct de vedere. Acum vreo 12 ani am fost tentat, eu si un grup de prieteni, sa intram. Consideram ca este nevoie sa fie oameni de afaceri acolo. Am facut pasul inapoi, si eu si prietenii mei antreprenori, si apoi ne-am laudat pentru decizia luata”.

Spataru, Orange: Pe SEO ar fi...
Citeste si: Care este meseria viitorului aEUR" programarea sau analiza web?

Guvernul tehnocrat? Numai cuvinte bune – “Am apreciat mult activitatea lor. S-au pus pe primul plan interesele tarii si nu cele de partid, ceea ce consider ca este extrem de important”, spune Vita.

Antreprenorul nu exclude o vanzare completa a companiei sau o participatie, dar este gata sa faca acest lucru doar in anumite conditii – pastrarea business-ului si dezvoltarea ei. “Depinde ce valoare adaugata as primi, daca firma ar putea sa creasca intr-o zona sanatoasa. Potentiali investitori? Poate furnizorii nostri mari”, spune el. “Oricum, ma intereseaza sa nu vina cineva, doar pentru a inchide compania!”, spune, raspicat, managerul.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Imprevizibilitatea in sectorul IT ar duce la criza de resurse umane