Dupa ce anul trecut business-ul FrieslandCampina in Romania a intrat pe profit, dupa sapte ani de pierderi, Cornel Caramizaru, romanul care conduce afacerile locale ale producatorului de lactate, spune ca in constructia strategiei mizeaza pe echilibru si nu “alearga dupa rulaj doar de dragul lui”.

Cornel Caramizaru, 42 de ani, conduce business-ul FrieslandCampina Romania din anul 2015, cand cifra de afaceri atingea 393,9 milioane de lei, iar pierderile totalizau 13 milioane de lei. Pentru 2016 executivul vorbeste de o crestere de 10% a afacerilor, producatorul Napolact gustand din nou din profit, dupa aproape sapte ani de pierderi.

“Conteaza foarte mult atunci cand se intampla lucruri pozitive in piata care este statusul companiei. In cazul nostru, noi trecand prin atatia ani de pierderi, nu a fost un proces usor. Si inchiderea fabricii de la Carei si reorganizarea portofoliului au fost momente grele. E greu de asumat insa noi am avut sansa sa trecem prin procesul acesta si sa avem succes. 2016 se arata profitabil. Am crescut cu 10% fata de 2015. Vom avea in continuare crestere”, afirma Caramizaru.

Motivele pentru care anul trecut a fost unul pozitiv sunt similar cu ale tuturor companiilor din FMCG – scaderea TVA si cresterea veniturilor.

“Scaderea TVA a ajutat foarte mult. Pentru TVA redusa am muncit foarte multa vreme, toata lumea a spus ca avem o problema cu TVA la mancare. Pe de o parte e bine ca s-a intamplat, pe de alta parte e rau ca s-a intamplat atat de tarziu, pentru ca vedem cu totii beneficiile. E nevoie de o dublare cu o colectare mai buna pentru ca nimic nu e gratis in lumea aceasta. Cresterea veniturilor a dus de asemenea la cresteri pe toate categoriile in care activam. Exista o orientare a consumatorului spre a cumpara produse mai scumpe, poate mai greu accesibile cand nu exista un venit care sa ajute”, puncteaza Cornel Caramizaru.

Reducerea TVA a avut un impact si in piata gri, motiv pentru care compania a inregistrat cresteri sustinute pe unele categorii.

“Exista niste categorii care au beneficiat de cresteri mai mari care vin dinspre piata gri, asa cum e la telemea. Cred ca un nivel al TVA de 9% nu mai justica aceasta semi-evaziune si tot acest proces dificil. Autoconsumul este din nou mare, acesta intra tot in zona gri”, considera CEO-ul FrieslandCampina Romania.

Cresterea va continua in industria lactatelor si in acest an, insa Caramizaru nu poate estima daca avansul va fi la un nivel similar cu cel din 2016, de 10%.

“Consumul per cap de locuitor este mic si categoria a pierdut multi consumatori in anii de criza. Pe de alta parte, intotdeauna cand au loc achizitii se misca categoria. Vor exista reasezari ale relatiilor intre consumatori si branduri”, spune Cornel Caramizaru.

Acesta considera ca orice tranzactie reprezinta potential pentru piata de profil, facand referire la cele doua mari achizitii bifate anul trecut de catre Lactalis – Albalact si Covalact.

“Pentru Covalact scenariul unei tranzactii era singurul, este bine ca s-a intamplat sa fie achizitionat de cineva din piata. La Albalact este o confirmare a faptului ca faceau o treaba buna. Este de bine pentru ca nimeni nu investeste intr-o industrie fara potential. Exista un potential de crestere al pietei, consumul per capita este in continuare sub media europeana. Este o dovada ca dupa ce a achizitionat La Dorna, Lactalis a achizitionat branduri dinamice, care merg pe inovatie, cu cateva lucruri adaptate de la altii, au construit pe el, cu limitarile pe care le are un antreprenor. Dai posibilitatea business-ului sa se dezvolte”, explica CEO-ul companiei.

In ceea ce priveste operatiunile pe care le conduce, Cornel Caramizaru vorbeste despre o strategie diferita de ceilalti jucatori, FrieslandCampina fiind “extrem de atenta” cu modul in care se dezvolta.

Inainte ne aglomerasem cu initiative care pareau bune, foarte multe lansari in care s-au investit bani si pentru care piata nu era foarte pregatita. In continuare vom cumpara lapte din Ardeal pentru Napolact, in continuare vom creste categoria bio. Categoria s-a dublat de la intrarea noastra in piata, e o categorie dificila pentru ca ai nevoie de un set up complicat, sunt foarte multe bariere si constrangeri de la modul in care produci si pana la felul in care iti comercializezi produsele. Categoria produselor lactate bio are doar 2% din total piata, insa va creste”, mai spune Caramizaru.

In prezent, FrieslandCampina colecteaza lapte bio de la aproximativ 100 de producatori. Ponderea gamei bio din totalul volumului de vanzari este de 5%.

Cred ca anul acesta in Romania vom asista la o reducere a numarului de fermieri existenti. Trebuie sa existe solutii pentru ca fermele sa creasca. Noi am spus ca ne orientam catre fermele de 25+ de capete. Daca vor ajunge toate la acest prag, numarul lor se va reduce. Nu este o batalie pe numarul producatorilor cu care lucram, ci mai degraba pe constanta laptelui, pe calitatea lui. Trebuie sa iesim din acest cerc vicios”, crede Cornel Caramizaru.

Miza acestui an in business-ul FrieslandCampina Romania ramane echilibrul. “Nu vrem sa alergam dupa rulaj doar de dragul lui. Suntem numarul 3 si Lactalis ne ajuta in acest sens. Vrem sa fim capabili sa avem suficienti bani pentru a investi in fiecare an in cresterea business-ului pentru a fi profitabili. Una peste alta, 7 ani nu am facut bani a fost o situatie grea pentru companie. Trebuie sa fim echilibrati”, spune Cornel Caramizaru.

In fiecare an, compania investeste in medie 2-3 milioane de euro. Pentru FrieslandCampina lucreaza in prezent 700 de angajati, dintre care in cele doua fabrici din judetele Cluj si Mures echipa este formata din 300 de angajati.

“Eu nu cred ca nu se gasesc oameni buni in piata. Acum 10 ani multinationalele vorbeau despre razboiul de talente urmand sa se asigure ca nu vor fi afectate de acest deficit. Daca discutam despre fabrici acolo exista niste provocari. Avem fabrici la Cluj si Mures si exista provocari la nivel local, e mai greu sa gasesti forta de munca, din punct de vedere al calitatii si nivelului de munca. In orice industrie, in productie exista provocari care tin mai mult de etapa de dezvoltare a societatii. Cum poti sa faci o fabrica mai atractiva, asta e o provocare”, conchide Caramizaru.

Multinationalele precum Lactalis, Danone, FrieslandCampina si Olympus au ajuns sa controleze mai bine de 50% din piata locala a produselor lactate, o industrie estimata la 800 de milioane de euro anual. Impreuna, aceste companii au peste 2.000 de angajati si afaceri care depaseau, la nivelul lui 2015, valoarea de 2 miliarde de lei, potrivit datelor furnizate de RisCo.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri