Era 5G se apropie, insa operatorii telecom au site-urile “la pamant”

Orange, Vodafone, Telekom, RCS&RDS, UPC Romania, toate vor intra intr-o noua era a informatiei – viteze mult ridicate, aplicatii avansate, Internet of Things, smart cities si devices. Cu toate acestea, desi ar trebui “sa zbarnaie”, site-urile operatorilor care invart sute de milioane de euro sunt nici pe departe optimizate, pierzand trafic double digit din aceasta cauza. Mobile first? Mai degraba “mobile, daca n-ai altceva mai bun la indemana”.

In conditiile in care, la nivel de piata, traficul mobile a depasit 50% din total, pe unele industrii si nise chiar 70% (vezi fashion), operatorii mobili ar trebui sa fie extrem de bine pusi la punct, cu atat mai mult cu cat forta financiara a corporatiilor nu ar trebui sa lase loc de erori – sau nu erori extrem de vizibile.

Traficul de date a crescut cu 70% intre T1 2016 si T1 2017, conform unui raport Ericsson, traficul de pe mobile urmand sa creasca de 7 ori in perioada 2016-2021, de la 7 exabytes/luna, la 49 de exabytes/luna. Cu alte cuvinte, importanta mobile-ului este de netagaduit si, pentru a o imbratisa eficient, trebuie ca platformele mobile sa fie (extrem de) eficiente.

Mai mult, Google indexeaza site-urile din ce in ce mai mult in functie de performantele/eficienta site-urilor mobile, iar mobile responsivness-ul este de o importanta vitala in ranking-ul site-ului tau si, implicit, atragerea de trafic organic. Insa usurinta de folosire si viteza incarcarii site-ului mobil nu sunt suficiente – Google se uita si la UI/UX-ul site-ului mobil, dar si la bounce rate – cu cat este mai mic, cu atat Google va favoriza site-ul tau.

Cu alte cuvinte, indiferent de industria in care operezi, ar trebui ca site-ul tau mobil sa fie, vorba englezului, “top notch”, iar pretentiile sunt cu atat mai mari cand vine vorba de gigantii industriei telecom.

Wall-street.ro a analizat principalii operatori telecom din tara in ceea ce priveste viteza de incarcare a site-urilor mobile dar si experienta utilizatorilor pe ele, folosindu-ne de PageSpeed Insights si de Mobile-Friendly Test, un alt instrument pus la dispozitie de gigantul american, lider in cautari online. Instrumentul Google PageSpeed Insights analizeaza felul in care pot fi optimizate paginile Web, viteza cu care se incarca (atat varianta mobila cat si desktop) si experienta generala a utilizatorilor. Punctajul primit porneste de la 1 (cel mai slab) si poate ajunge pana la 100 (perfect). ATENTIE - punctajul este valabil pentru data de 29 iunie 2017 - Google perfectioneaza sistemul de calcul si, fara indoiala, si operatorii telecom incearca generarea unei experiente mai bune, astfel incat rezultatele ar putea fi diferite in alte perioade. Rezultatele pe segmentul mobil dar si desktop, mai jos.

Orange.ro

Site-ul oficial al celui mai mare operator mobil din tara, Orange.ro, a primit scorul de 43/100 in PageSpeed Insights, echivalentul “poor”, cu o multitudine de probleme rezolvabile – optimizarea imaginilor, activarea comprimarilor, folosirea mai eficienta a memorie cache etc. Pe desktop, site-ul oficial al Orange a primit scorul de 41/100, chiar mai slab decat pe mobile.

Conform TestMySite.com, alt instrument Google util celor care doresc sa isi perfectioneze timpii de incarcare ai site-urilor mobile, Orange pierde 23% din potentialul traficului, cu un timp de incarcare mediu (inclusiv pe 3G), de 6 secunde.

Vodafone.ro

Site-ul local al operatorului britanic a primit un scor si mai mic, de doar 31/100, in PageSpeed Insights pe mobile, in timp ce pe Mobile-Friendly Test, Vodafone.ro este considerata “Not mobile friendly”.

Pe desktop, compania sta ceva mai bine decat Orange, primind un scor de 43/100, ramanand insa in zona de “Poor”. Vodafone pierde 32% din trafic ca urmare a timpului de incarcare al site-ului care este, in medie, de doar 15 secunde, conform instrumentului Google. Cateva lucrari in backend-ul platformei Vodafone.ro ar putea duce la o crestere a vitezei medii de incarcare a site-ului de 5 secunde, subliniaza instrumentul automat al gigantului american.

Telekom.ro

Telekom.ro a primit 42/100 scor pe mobile, putin sub Orange si peste Vodafone, compania avand, de asemenea, o multime de probleme depistate de Google – nefolosirea eficienta a cache-ului, ar trebui eliminate resursele JavaScript si CSS care blocheaza redarea continutului din partea superioara a paginii, dar si reducerea spatiului ocupat de codul JavaScript.

Pe desktop, compania a primit un scor de 54/100, tot “Poor”, insa peste Orange si Vodafone. Telekom.ro pierde 29% dintre vizitatori conform TestMySite, cu un timp mediu de incarcare de 9 secunde.

RCS&RDS

Site-ul mobil al operatorului recent listat pe BVB primeste, de asemenea, “stampila Poor” din partea Google, cu un scor de 47/100 pe mobile, cel mai ridicat scor dintre operatorii mobili, insa insuficient, si 58/100 pe desktop, apropiindu-se de “Average”.

Mobile Friendly Test al Google subliniaza faptul ca textul de pe mobile este mai mare decat ecranul smartphone-urilor, textul este prea mic pentru a putea fi citit cu usurinta, viewport-ul nu este setat si elementele pe care se poate da click sunt prea apropiate unele de altele. RCS&RDS pierde 26% din vizitatori, cu un timp de incarcare de 7 secunde. Site-ul mobil nu trece, insa, guidline-urile de uzabilitate (vezi mai sus de ce).

UPC Romania

Operatorul fix UPC Romania primeste scor asemanator si pe mobile, si pe desktop – 57, respectiv 58 din 100.

Site-ul mobil al UPC Romania se incarca, in medie, in diferite retele si la diferite viteze, in 9 secunde, pierzand, astfel, 29% dintre vizitatorii potentiali.

Scor Mobile Scor Desktop Trafic mobile pierdut
Orange 43 41 23%
Vodafone 31 43 32%
Telekom 42 54 29%
RCS&RDS 47 58 26%
UPC 57 58 29%

Concluzii

Toti operatorii telecom pierd peste 20%, sau chiar 30%, din potentialii vizitatori ai site-urilor mobiledin cauza incarcarii lente a acestora. Acest lucru se traduce in potential ratat si in clienti ratati.

Este de mirare cum corporatii cu sute de milioane de euro, care lucreaza chiar in industria telecom, nu au puse la punct site-urile mobile, in conditiile in care, inca din 2014, Google avertizeaza importanta in continua crestere a mobile-ului in economia oricarui site.

Sursa foto: tommaso79

Citeste si:
Cum am putea trece mai ușor de check-in la călătoriile în pandemie
Cum am putea trece mai ușor...

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Succese »



Setari Cookie-uri