Florin Spataru este digital marketing manager la Orange Romania si, din aceasta pozitie, supervizeaza eforturile operatorului telecom pe segmente extrem de importante precum SEO, analiza a traficului, a conversiilor, dar si optimizarea site-ului/magazinului online pe diferite platforme. Am discutat cu el despre viitorul si prezentul eMarketing-ului, instrumentele folosite si cele mai utile, dar si care va fi meseria viitorului – programarea sau analiza Web?

Wall-Street.ro: Care sunt provocarile tale si ale echipei in prezent, comparat cu acum cativa ani, cand vorbim despre marketing in mediul digital?
Florin Spataru:
Activitatea de zi cu zi inseamna o insiruire de brand-uri pentru analiza, programarea campaniilor, evaluarea traficului, etc.

Pe langa organizarea activitatii si analiza a tot ceea ce se intampla in marketing-ul digital, urmarirea trend-urilor si noutatilor din domeniu este, de asemenea, o activitate zilnica. E foarte important de urmarit ce piete noi se dezvolta, ce sisteme devin depasite, ce actualizari de algoritm initieaza Google si cum acesta afecteaza traficul organic, cum putem organiza campaniile de publicitate platita sau cum putem folosi social media pentru ca traseul utilizatorilor sa fie cat mai placut.

Diferenta fata de acum cativa ani este data de dinamismul crescut al pietelor in ceea ce priveste traficul platit sau social. O alta componenta importanta este traficul mobil, dominant fata de desktop de ceva timp, care a determinat schimbari si in viteza cu care utilizatorii consuma informatia in mediul digital.

W-S.ro: Cat de rapid se schimba instrumentele in piata si la ce trebuie sa fiti atenti?

Citeste si:
Managerul care nu a terminat de citit nicio carte de business
Majoros, Telekom: NU am...

FS: Analiza traficului, a conversiilor, a timpului petrecut pe site de utilizatori sau a traseului parcurs pana la conversie necesita o paleta larga de instrumente, in functie de componentele de marketing digital utilizate.

Astfel, testam permanent noi servicii care promit inovatii si, mai ales, o performanta crescuta a capacitatii de analiza si de generare de modele de lucru noi. Desigur, unele sunt mai utile ca altele. Este important sa stim ce exista nou pe piata, insa asta nu inseamna ca adoptam din start tot ce este nou. Inovatia si performanta sunt criteriile dupa care ne ghidam in ceea ce priveste alegerea unor instrumente noi.

Pentru a analiza in detaliu comportamenul unor segmente de public este necesar sa testam constant ce alternative exista. Trebuie sa fim atenti sa avem tot timpul o viziune globala a intregii activitati digitale si sa avem capacitatea, in acelasi timp, sa putem vedea in detaliu ce a generat o crestere de trafic sau de conversii.

Ne intalnim frecvent cu furnizorii solutiilor folosite precum Google pentru a discuta despre noutatile aduse. Pentru unele produse, spre exemplu Google AdWords, zeci de schimbari intervin anual, alte solutii introduc functionalitati noi mai rar.

Citeste si:
Halmai, EuroGSM: aEURsEarly adoptersaEURt, un segment din ce in ce...
Halmai, EuroGSM: aEURsEarly...

Una dintre solutiile cele mai bune si mai simple este sa intrebam direct consumatorul. Din 2014, Orange a creat o comunitate digitala de clienti care ne ofera insight-uri relevante asupra serviciilor pe care planuim sa le lansam sau care sunt deja pe piata. De altfel, aceasta abordare este o componenta vitala a strategiei Orange de a conecta oamenii cu ceea ce este important pentru ei.

W-S.ro: Cat de usor/greu gasiti oameni specializati pe eMarketing? Consideri ca viitorul va fi al oamenilor de IT/programare, sau celor de eMarketing?

FS: La capitolul atragere de specialisti din marketing-ul digital, Orange Romania beneficiaza de un avantaj destul de mare prin prisma dinamismului industriei care poate fi atragator pentru tinerele talente. Mai mult, in 2017, Orange Romania a primit certificarea Top Employer pentru al cincilea an consecutiv, printre aspectele analizate numarandu-se si strategia de management al talentelor, cultura organizationala si programele de invatare si dezvoltare. Cred ca aceste lucruri sunt foarte importante pentru tinerii care isi doresc sa invete mai multe despre eMarketing si, de ce nu, si pentru cei care activeaza de multa vreme in acest domeniu. Asa cum spuneam inainte, in Digital Marketing apar constant inovatii, servicii mai bune care cresc performanta campaniilor, motiv pentru care cred ca oricine si-ar dori sa lucreze intr-un mediu in care aceste lucruri sunt accesibile.

Cele doua domenii sunt interdependente - nu putem vorbi despre o concurenta intre programatori si eMarketeri. Viitorul va apartine mai degraba echipelor mixte care vor colabora optim si vor sti sa stabileasca un limbaj comun. Este drept ca programatorii au un fel mai tehnic de a vedea lucrurile, spre deosebire de eMarketeri care pun statistici si modele de lucru in slujba unei experiente cat mai placute pentru clienti.

Citeste si:
Interviu "out of the box" cu Dragos Sirbu, CEO-ul Flanco
Sirbu, Flanco: Romania va fi...

W-S.ro: 2-3 tips pentru SEO, eMail Marketing, SM, display, tracking; (pentru fiecare in parte)

FS: Inainte de a vorbi de tips&tricks pentru marketing-ul digital, as spune ca este important sa cunoastem foarte bine care sunt nevoile si preferintele utilizatorilor. Utilizatorul este cel in jurul caruia trebuie sa se concentreze eforturile de promovare.

SEO : Un marketer trebuie sa inteleaga cum interpreteaza Google tot ceea ce tine de site-ul pe care acesta il administreaza. Google Search Console este un instrument vital in ceea ce priveste optimizarea prezentei digitale. Continutul trebuie sa fie disponibil in cat mai multe versiuni : text, imagini si neaparat video.

eMail Marketing : Segmentarea este vitala pentru campanii de success, de aceea efortul de analiza precampanie este foarte important. Testerea continua este o alta necesitate pentru a dezvolta aceasta componenta.

SM : Toate campaniile trebuie sa fie adaptate platformelor sociale pe care compania este prezenta. In caz contrar, exista o rata de succes destul de mica. Inclusiv materialele video trebuie concepute personalizat pentru fiecare retea de socializare in parte.

Display : Atentia trebuie sa fie intotdeauna indreptata asupra produsului in campaniile de display, iar bugetele trebuie sa fie urmarite si optimizate constant. Site-urile pe care apar bannerele sunt si ele extrem de importante, asa ca folosim o serie de filtrari suplimentare. Vrem sa ne axam mereu pe calitate si performanta, nu volum.

Tracking : Fiecare element din site trebuie urmarit si optimizat in functie de utilitatea acestuia. Este important sa fie folosite mai multe instrumente de urmarire a comportamentului vizitatorilor site-ului gestionat pentru a avea o perspectiva corecta a datelor colectate.

W-S.ro: Google sau Adobe?
FS:
Folosim elemente de tracking, display, design de la ambele brand-uri. Este foarte important sa testam ce propune fiecare actor din piata de digital marketing, dar anumite tool-uri sunt indispensabile. Google domina piata de Web Analytics, spre exemplu, iar momentan nu se intrevede un concurent in acest domeniu.

O parte importanta din activitatea noastra zilnica este formata din testarea instrumentelor nou-aparute, iar criteriile care duc la pastrarea lor sunt performanta, inovatia si eficienta. Produsele Google au avantajul de a fi omniprezente si de a fi usor de utilizat, in timp ce multe instrumente din suita Adobe sunt folosite zilnic de majoritatea membrilor echipei. Lumea digitala actuala este foarte vizuala, iar Photoshop-ul si Illustrator-ul sunt o necesitate pentru orice marketer.

W-S.ro: Ce “va mananca” cel mai mult timp si energie din componentele pe care le acoperiti?

FS: Timpul acordat fiecarei componente este direct proportional cu impactul in ceea ce priveste eficienta si performanta campaniilor derulate. In acest moment, ne concentram eforturile catre optimizarea traficului si a campaniilor folosite.

Optimizarea unei campanii tine de partea de planificare, testare si analiza, proces reluat pe toata durata campaniei.

W-S.ro: Cum arata o zi din activitatea ta? Ce faci atunci cand simti ca “nu mai poti”?

FS: O zi obisnuita inseamna discutii si decizii luate impreuna cu colegii mei in tot ceea ce tine de campanii, strategie si sursele mari de trafic: direct, organic, platit, social, e-mail, display, etc.

Printre sedinte si prezentari, colegii nu ma lasa sa simt ca nu mai pot. Atmosfera este foarte prietenoasa, imi permite sa trec cu usurinta peste orice hop legat de munca.

W-S.ro: Daca ai putea schimba ceva la partea de SEO, SM sau Search Engine Advertising, ce ai modifica sau imbunati?

FS: In ceea ce priveste SEO, ar fi interesant daca ar exista mai multi actori, deoarece concurenta genereaza mai multa inovatie. In lipsa de asa ceva, insa, evolutia unor motoare de cautare pe nisa de securitate, cum ar fi DuckDuckGo, ramane un caz de urmarit.

Search Engine Advertising este un alt mediu foarte dinamic, dominat de eficienta. Nu stiu daca as schimba ceva, avand in vedere ca modelele care nu genereaza performanta dispar rapid oricum.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Imprevizibilitatea in sectorul IT ar duce la criza de resurse umane