Intretinerea unui avion costa cateva sute de mii de euro, in functie de complexitatea lucrarii, de aceea sunt operatori aerieni straini care aleg Romania pentru astfel de servicii, unde tariful cel mai mare este de circa 30 de euro pe ora, fata de 60 de euro in Franta sau 100 de euro in Germania, au declarat pentru wall-street.ro reprezentantii directiei tehnice a Tarom.
O revizie la un avion dupa 4.000 de ore de zbor poate ajunge la 200.000 de euro, iar una mai complexa la 300.000 de euro, adica pretul unei masini sport de lux, un Ferrari spre exemplu.

“Tariful pentru reparatii depinde de nivelul de profunzime al intretinerii, un control care se face la 4.000 de ore de zbor de tip heavy maintenance (de tip C) se ridica la 150.000 – 200.000 euro in functie de ce defecte se gasesc la avion, ce componente trebuie inlocuite, ce interventii trebuie efectuate. Operatiunea dureaza 5-7 zile lucratoare. Daca este nevoie sa vopsim ceva sau sa facem un control la 10 ani, inspectii structurale, cu demontare de motoare, nacele, inlocuire de tren de aterizare, toate acestea pot costa intre 200.000-300.000 de euro”, au spus inginerii directiei tehnice a Tarom, care asigura servicii de intretinere pentru intreaga flota, dar si pentru aeronavele altor operatori.

Cei mai mari operatori aerieni, precum Tarom, au propriile baze de intretinere, iar companiile aeriene mai mici apeleaza la acestia pentru revizii, reparatii.

Tarom a efectuat reparatii la avioane pentru linia aeriana araba Oman Air, companii low-cost gen Air One din Italia, pentru austriecii de la Lauda Air, Austrian Airlines.

“In prezent, avem un client de la o companie de cargo elvetiana, Farnair, care opereaza cu 15 avioane. In urmatorii 5 ani le vor aduce pe rand pentru intretinerea grea. Acum cateva zile am stat de vorba cu o companie franceza de cargo de dimensiunea celei elvetiene sa vina sa faca intretinere timp de 5 ani. Am mai avut la reparat si avioane ale unor companii aeriene din Germania, Israel”, au adaugat oficialii Tarom.

Ora de lucru in Romania porneste de la 20 de euro pe ora pentru ceva simplu care nu necesita certificare, iar daca este vorba de personalul de reparatii structurale se ridica la 24 de euro pe ora. Partea de mecanici calificati pentru reintoarcerea in serviciu a avioanelor se ridica la peste 30 de euro pe ora si de asemenea personalul care face designul reparatilor structurale in urma deteriorarii invelisului, aripii. In strainatate tarifele sunt mai scumpe, insa maxim de 2 ori.

Tarom incearca sa reamplifice acest business, se pot face milioane de euro din manopera. Este un business pe care multe companii mari il vad ca o componenta de profitabilitate. Lufthansa castiga foarte multi bani din prestatii tehnice, ora de manopera este in jur de 100 de euro. Compania este in stare sa proiecteze un avion si sa il construiasca cu totul. Problema Tarom este ca in Romania nu mai sunt scoli care sa formeze tehnicieni si din cauza asta media de varsta este de peste 50 de ani, iar ca sa formezi oameni noi ai nevoie de ani de zile”, au mai spus reprezentantii operatorului roman de transport aerian.

Tarom are mai multi angajati mecanici (clasa B1) pentru reparatii decat pentru partea de automatica, electronica (clasa B2), insa evolutia tehnologiei va creste numarul de oameni in clasa B2.

Hangarul unde se fac reparatiile avioanelor are o suprafata de 6.000 mp, este echipat cu dotarile necesare pentru a efectua toate tipurile de controale pentru modelele din flota Tarom, iar personalul este calificat si licentiat pentru toate tipurile de aeronave din flota.

Constructia hangarului a inceput in 1969, iar in anul 2000 a fost reamenajat pentru a corespunde integral standardelor EASA (European Aviation Safety Agency) si FAA (Federal Aviation Administration). In hangar pot fi efectuate simultan activitati de intretinere pentru 3 (doua ATR si un Boeing) pana la 6 aeronave, in functie de marimea acestora.

Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane Tarom a fost infiintata in 1954 si a crescut in acelasi timp cu aviatia romaneasca. Tarom a transportat 2.200.000 de pasageri in anul 2010 si opereaza catre 54 de destinatii in sezonul de iarna 2011-2012.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri