Agentiile de turism vor sa isi faca un fond privat de garantare, pentru ca turistii care si-au cumparat vacante sa poata fi despagubiti, in situatia in care agentia de turism a intrat in insolventa sau faliment, a declarat intr-un interviu acordat News.ro presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea.

Decizia a fost luata deoarece firmele de asigurare nu sunt interesate sa acopere riscul de insolventa pentru companiile de turism, explica Alin Burcea. Asiguratorii au fost reticenti dupa ce, din 2009, din cauza crizei, mai multe agentii de turism au intrat in insolventa sau in faliment. Astfel, in ultimii ani, au disparut peste 300 de agentii de turism mici, dar si cativa touroperatori mari, potrivit News.ro.

”Fondul de Garantare este cea mai mare provocare astazi a agentiilor de turism. De trei ani cautam o solutie, am discutat cam cu toate companiile de asigurari, dar acestea nu vor sa asigure agentiile de turism”, a declarat presedintele ANAT. Asociatia a angajat in acest scop un expert, Peter Barta, care face un studiu si va realiza pana la 15 iulie o nota de fundamentare, parte dintr-un act normativ, care va fi prezentat ulterior Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT) si Ministerului Economiei, pentru a fi supus aprobarii.

”A venit si o adresa de la Bruxelles, Guvernul trebuie sa gaseasca o solutie”, a precizat Burcea. De exemplu, prin acest fond privat de garantare fiecare agentie ar trebui sa plateasca 3.000 de euro, intr-un interval de sase luni. De la 1.500 de agentii se vor strange astfel circa 4,5 milioane de euro. Insa apoi va trebui platita si o alta suma anual, afirma Alin Burcea. Presedintele ANAT spune ca aceasta suma secundara va fi platita dupa criteriile bonitatii firmei.

”Daca este o firma pe minus, plateste mai mult. Comunitatea europeana spune ca ar trebui sa asiguram toti banii turistilor, dar nu permitem asa ceva si atunci vom limita. Am ajuns la ideea de 500.000 euro garantare, pe care sa-i dea fondul. Ar fi 15 agentii de turism care pot crea probleme, iar acesti bani ar putea acoperi eventuala paguba pe care ar putea sa o faca”, a punctat seful ANAT.

Si in prezent este obligatoriu ca touroperatorul sa aiba asigurare de insolventa, dar jumatate dintre cele peste 3.000 de agentii de turism nu au facut dovada platii acestei polite. Pana in anul 2001, fondul era 600 de lei. Ce poti sa garantezi cu 600 de lei? Acum este o garantie de 50.000 de dolari la touroperatori, de insolventa si faliment, si de 10.000 de dolari la agentiile detailiste. Pana sa vina criza nu se punea problema de falimente si insolvente, nu era cazul”, mai spune Alin Burcea.

Suma de 50.000 de dolari este prea mica, crede el, si nu ar putea acoperi toate cheltuielile necesare care ar aparea in situatia in care o companie din turism ar falimenta. ”A urmat un val de insolvente si falimente. In 6-7 ani, zeci de agentii de turism mari sau mici au avut astfel de probleme. Asa se face ca firmele de asigurari nu au fost interesate de acest produs, adica de asigurare pentru agentii”, explica presedintele ANAT.

Sursa foto: f9photos / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri