Turismul a fost unul dintre cele mai afectate sectoare ale economiei în 2020. Granițe închise, avioane la sol și hoteluri fără turiști sunt doar câteva din elementele de decor ale impactului COVID-19 în lume. Cu mască, test și mai nou, vaccin anti-COVID, industria turistică pare că își recapătă ”culoarea în obraji”. Însă, susțin reprezentanți din domeniu, greul încă nu a trecut.

Sectorul hotelier, unul din elementele de bază ale turismului, nu a fost închis prin lege, însă regulile nescrise rezultate din interdicțiile de circulație au împins la punerea lacătului pe ușă pentru unitățile de cazare din România și din lume.

”Industria hotelieră a trecut de la extazul din 2019 la agonia din 2020, și poate cel mai frustrant lucru pentru fiecare dintre noi, a fost faptul că indiferent ce am fi făcut noi tot nu puteam evita această criză”, a declarat Călin Ile, președinte al Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), pentru wall-street.ro.

Ile descrie 2020 drept un an foarte greu pentru toți operatorii, un an despre care nu poate să spună decât ducă-se cât mai repede. Cu toate acestea, odată cu trecerea în noul an, pandemia nu dispare. Deși vaccinul este una dintre cele mai bune vești auzite recent, Ile vorbește despre încă o perioadă dificilă pentru sectorul hotelier și nu numai.

”Vom avea încă patru luni extrem de complicate ( ianuarie- aprilie), dar din mai, odată cu creșterea temperaturilor exterioare, odată cu extinderea vaccinării, lumea va începe să reia circulația și în scopuri turistice. Pentru că așa cum a relevat un studiu recent, cei mai mulți oameni spun că revenirea vieții lor la normal ar însemna, în primul rând, reluarea călătoriilor”, a completat președintele FIHR.

2021, anul vânzărilor în sectorul hotelier

După un an al camerelor goale, Călin Ile estimează că în 2021 vom fi martorii unor mari schimbări în piață, date de diferite tranzacții în zona hotelieră.

”Vom vedea cu siguranță mai multe contracte de management în piață și vom vedea chiar un număr mai mare de tranzacții (vânzări, transformări hoteluri) în industria hotelieră”, a adăugat Ile.

Președintele FIHR mai spune și că hotelierii vor fi mult mai atenți la tot ceea ce înseamnă reputația hotelului, în special a celei legate de siguranța oferită turistului, o tendință deja vizibilă în piață. În plus, aceștia vor investi în digitalizare pentru a simplifica și eficientiza relația cu clientul și vor apela mai mult la specialiști decât până acum. Vor externaliza tot ceea ce se poate cu scopul de a muta în parte de costuri variabile ceea ce înainte era în cost fix.

”Cred că vor fi mai uniți decât până acum, mai ales ca în 2020 au realizat importanța pe care o poate reprezenta o structură asociativă puternică pentru ei”, mai spune Ile.

Triplă criză în România: sanitară, economică și politică?

Instabilitatea politică este unul dintre elementele care ne-au caracterizat de-a lungul timpului. Actualizarea structurilor guvernamentale nu și-a găsit momentul potrivit, iar eșecul obținut de unele formațiuni politice în urma alegerilor nu face decât să adâncească o criză a dezacordurilor.

”Avem o mare problemă prin faptul că se întârzie implementarea a două decizii aflate în așteptare: schema de ajutor pentru HoReCa – schemă care acoperă 20% din pierderile anului 2020, dar și acordarea de vouchere de vacanță și pentru anul 2021”, a explicat Ile.

În plus, mai spune Ile, lipsa unor decizii la nivel de guvern amână aprobarea unui buget pentru turism în anul 2021, amână reforma în domeniul managementului destinației, dar și planul de redeschidere și restartare a sectorului.

Așteptări de la noul guvern: un minister al Turismului

Lipsa unui acord între decidenții politici nu împiedică crearea unor așteptări din partea antreprenorilor din industria turismului.

”Primul lucru ar fi să vedem forma în care noul guvern va include turismul. Noi considerăm că un minister mai mic, mai flexibil ar aduce avantaje. Drept urmare, scoaterea turismului din ministerul mamut MEEMA (Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri) și înființarea unui minister al IMM-urilor și Turismului, credem că ar fi o măsură benefică pentru toata lumea”, a mărturisit Călin Ile.

În plus, Ile a vorbit și despre obligația respectării măsurilor promise și pe care industria le așteaptă, măsuri enumerate mai sus.

”Așteptăm un plan RESTART TOURISM la care să lucrăm împreună astfel încât să reușim să repoziționăm turismul românesc pe alte coordonate, mai ambițioase și mai eficiente. Asteptam regândirea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), astfel încat să regăsim și turismul acolo”, a adăugat Ile.

Nu în ultimul rând, Călin Ile a făcut un apel la responsabilitate din partea turiștilor, astfel încât, în 2021, activitățile din domeniu să nu mai fie văzute drept pericol de infectare.

”Avem nevoie de încrederea turiștilor și de feedback-ul lor pentru a fi mai buni. Totodată, așa cum ne așteptăm ca ei să se bazeze pe responsabilitatea noastră, mizăm și noi pe responsabilitatea lor în a respecta regulile stabilite, în a ține cont de faptul că întotdeauna sunt și alți turiști în jurul lor. Nu în ultimul rând, sper ca turiștii să acorde puțin credit și angajaților și operatorilor din turism”, a conchis Călin Ile.

Sursa foto: Agerpres FOTO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri