Comertul online transfrontalier este sectorul care cunoaste cea mai mare crestere in economia digitala, pana in 2020 estimandu-se ca va atinge valoarea aproximativa de 1 trilion de dolari. Aproximativ doua treimi din aceasta suma se asteapta sa vina din pietele emergente, precum America Latina, Europa, Africa, Asia si Orientul Mijlociu. "Datele noastre arata ca, in prezent, aproximativ 1 din 4 plati online cu cardul se efectueaza utilizand carduri bancare emise in afara Romaniei. Acesta ar trebui sa fie un reper pentru comerciantii romani cand vine vorba de impactul comertului online transfrontalier: acum, mai mult decat oricand, este clar ca nu exista frontiere pentru cumparaturile online. Fie ca sunt companii cu experienta pe piata sau start-up-uri, viitorul afacerii lor si extinderea portofoliului de clienti trebuie sa ia in considerare acest trend global", spune Marius Costin, Country Manager PayU Romania.

Din ce in ce mai multi comercianti analizeaza oportunitatea extinderii afacerii lor peste granitele tarii. 4 din 10 comercianti online din Europa intentioneaza sa isi vanda produsele in alte tari in acest an. Prima lor optiune sunt tarile vecine, datorita similitudinii pietei, asemanarilor culturale, oportunitatilor logistice, distantei si abordarii juridice similare. Dar exista si alte cateva destinatii de afaceri interesante pe care comerciantii ar trebui sa le ia in calcul, piete care au o crestere impresionanta de la an la an, si anume Africa de Sud, India si Cehia.

Comertul transfrontalier: provocari si oportunitati

Atunci cand vrei sa vinzi in afara granitelor tarii, principalele provocari implica distanta, logistica, problemele de infrastructura, impedimentele juridice si fiscale, dar si diferentele culturale si sociale in ceea ce priveste abordarea consumatorilor. Acestea sunt in contrast cu avantajele accesarii unei piete in care comertul electronic creste rapid (chiar cu pana la 20% crestere medie anuala) si cu oportunitatile excelente de vanzare. Comerciantii care se misca rapid pot fi primii din domeniul lor sau cei care seteaza trenduri pe pietele pe care le vor intra, castigand din start o pozitie puternica pentru viitor.

"Nu este atat de greu precum poate parea sa va extindeti afacerea intr-o tara complet diferita, aflata la o distanta mare. Un atu important este sa aveti alaturi un partener global, cu experienta in abordarea locala, care sa va ajute in tot acest proces. PayU face pasi puternici in acest sens, oferind comerciantilor posibilitatea extinderii transfrontaliere prin intermediul platformei noastre PayU HUB si al echipelor locale prin care au acces la know-how-ul si expertiza noastra in domeniul platilor online", adauga Marius Costin, Country Manager PayU Romania.

Africa de Sud: piata unde consumatorii prefera sa plateasca online cu cardul, ca si in Romania
Piata sud-africana poate fi o destinatie potrivita pentru extinderea business-ului, avand in vedere asemanarile cu piata romaneasca, in special in ceea ce priveste comportamentul de plata online al consumatorilor si conexiunile comerciale cu Romania. 53% din populatia Africii de Sud are acces la internet. 16 milioane de persoane cumpara online, iar valoarea pietei de e-commerce a ajuns la peste 3 miliarde de dolari. In prezent, 70% din populatie are conturi bancare, 47% au smartphone-uri, iar 25% le utilizeaza pentru cumparaturi online. In Africa de Sud majoritatea platilor online se fac prin card - 61%, aspect similar cu obiceiurile de plata ale cumparatorilor romani.

eMAG Marketplace: crestere de...
Citeste si: Peste 16.000 de selleri activi in eMAG Marketplace, crestere de 52%

Relatiile comerciale dintre Africa de Sud si Romania se dezvolta de la an la an. In 2017, exporturile de produse din Africa de Sud catre Romania s-au ridicat la peste 197 milioane de euro - o crestere de 16% comparativ cu anul 2016. De asemenea, importurile din Romania catre Africa de Sud s-au ridicat la peste 35 de milioane de euro, o crestere anuala de 1%. Astfel, exista o oportunitate reala pentru firmele romanesti de a exploata conditiile favorabile si de a aduce noi oferte pe piata sud-africana.

India: piata care poate aduce 1,2 miliarde de cumparatori unei afaceri

India este a doua tara din lume ca populatie – cu 1,2 miliarde de locuitori – si este, in acelasi timp, clasata drept tara cu cea mai rapida crestere a pietei de e-commerce la nivel global. Aproximativ 24,6 milioane de persoane cumpara online in India. Potrivit unui raport recent al companiei de servicii financiare Morgan Stanley, se estimeaza ca, pana in 2026, piata de e-commerce va creste cu peste 1.200% pana la 200 de miliarde de dolari, de la valoarea de 15 miliarde de dolari in 2016.

In acelasi timp, tranzactiile digitale din India au cunoscut o crestere extraordinara de 300% doar anul trecut. In 2016-2017, peste 4 milioane de persoane din India au cumparat online din alte tari, valoarea totala a tranzactiilor transfrontaliere ajungand la 7 miliarde de dolari.

India este cea de-a doua piata de smartphone-uri din lume, iar utilizatorii de internet au crescut de la 7,5% din populatie in 2010, la 33% in 2016. Pana in 2020, 520 de milioane de oameni vor avea smartphone-uri. IDC (International Data Corporation) prezice ca, desi piata de smartphone-uri la nivel mondial a stagnat anul acesta, vanzarile din India continua sa creasca. Aproximativ 55% dintre cei care au un smartphone fac achizitii de pe telefonul mobil.

In ce ar trebui sa...
Citeste si: In ce ar trebui sa investeasca ownerii de magazine online de fashion

Din punct de vedere istoric, India, la fel ca Romania, a fost o tara centrata pe cash, aspect care s-a schimbat in 2016 odata cu inceperea procesului de demonetizare. Dupa incheierea acestuia, inca 78 de milioane de carduri de debit au fost emise pe piata, generand 2,1 milioane de tranzactii pe zi doar in primele luni ale anului 2017. Localnicii folosesc mai multe metode de plata, de la carduri de credit si de debit, prin Netbanking - transferul bancar online al Indiei, metoda de plata folosita de trei ori mai mult decat platile cu cardul – si pana la interfata de plati unificate (UPI), care creste rapid ca metoda de plata preferata in India. Initiativa UPI, sustinuta de guvern, domina platile digitale si continua sa inregistreze o crestere masiva a volumului tranzactiilor, fiind utilizata de 90% dintre comerciantii online din tara. Conform datelor PayU, si majoritatea consumatorilor prefera sa isi achite cumparaturile online prin UPI. Din totalul tranzactiilor UPI procesate prin PayU, 72.43% provin de pe site-uri de comert electronic. In acelasi timp, UPI permite tuturor persoanelor care detin un cont bancar sa transfere bani in timp real prin intermediul dispozitivelor mobile. Astfel, oferirea de metode alternative de plata poate ajuta foarte mult la atingerea intregii piete potentiale de consumatori.

Cehia: una dintre cele mai mature piete de comert electronic din Europa

Cu o valoare de piata dubla fata de Romania, in Cehia comertul electronic prezinta vaste oportunitati. Statisticile recente plaseaza Cehia pe locul 1 la nivel european in ceea ce priveste procentul de bunuri tehnice sau nealimentare din tara vandute online (41%), comparativ cu media europeana de 24%.

Desi datele arata ca este tara cu cele mai multe magazine online pe cap de locuitor, numarul lor ajungand la peste 40.000, piata cere noi oferte. Interesul utilizatorilor de internet cehi catre magazine din alte tari este ridicat, in special datorita preturilor competitive si ofertelor variate pe care acestea le pun la dispozitie. Cele mai cautate oferte pe site-urile din afara tarii includ produse electronice, urmate de haine, bijuterii, ceasuri si produse cosmetice.

Cei 6.3 milioane de cumparatori cehi prefera sa cumpere online produse electronice si electrocasnice, IT&C, home & deco, urmate de carti, CD-uri si DVD-uri. Site-urile de fashion si magazinele care vand echipamente sportive, produse farmaceutice si produse pentru copii sunt si ele preferate de cumparatorii online. Categoriile cu cea mai rapida crestere anuala sunt produsele alimentare (63%), fashion (33%), farma (25%) si home & deco (23%).

Ionut Farcas, VTEX: In 2-3...
Citeste si: VTEX: In 3 ani vor aparea tool-uri care vor schimba marketingul online

Similar cu piata din Romania, consumatorii cehi prefera sa plateasca ramburs la livrare (35%) sau la punctele de ridicare a coletelor (28%). Urmatoarea modalitate de plata preferata este plata online prin card (17%), urmata de transferul bancar (11%) si linkurile de plata (6%). In medie, un consumator achita anual peste 300 euro pe cumparaturi online, suma care poate ajunge si catre magazinele online din afara tarii care decid sa isi extinda afacerea in Cehia.

"Fie ca magazinele online aleg sa isi extinda business-ul intr-o tara invecinata sau pe o alta piata emergenta interesanta in care comertul online inregistreaza cresteri semnificative, este important sa inteleaga ca extinderea transfrontaliera nu mai este o optiune, ci o necesitate pentru comerciantii care doresc sa prospere pe piata comertului digital fara frontiere", concluzioneaza Marius Costin, Country Manager PayU Romania.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea eCommerce »



Citeste si
Exclusiv RetailArena.ro: Tendintele industriei de retail in regiune