95% din creditele pe retail sunt blocate

95% din creditele pe retail sunt blocateBancile au blocat in prezent 95% din creditele pe retail si 90% din creditele acordate companiilor, situatie coroborata cu cresterea accelerata a ratelor de credite neperformante de la 2-3% pana la 10-15%, a explicat Dragos Cabat, presedintele CFA Romania (foto), in cadrul celei de-a treia editii a evenimentului Romania Retail Forum, organizat de Mediafax.

“Aceasta situatie va duce la linii de finantare blocate, multe dintre proiectele de investitii urmand sa fie amanate”, spune Dragos Cabat.

Potrivit acestuia, criza financiara va genera in urmatorii ani o scadere a cererii, fiind necesara astfel o ajustare a dimensiunii activitatii de retail si producere a bunurilor de consum.

“Este clar ca se intampla lucruri. Fapt observat si de straini. Astfel, consumatorii americani si-au redus cheltuielile cu 60%. Scaderea cererii va duce implicit si la o ajustare a dimensiunii spatiilor de retail. Cu toate acestea, cred ca momentul de criza reprezinta si o oportunitate pentru cei adaptati mediului concurential, acestia avand numai de castigat”, crede Cabat.

“Retailerii trebuie sa gaseasca solutii inovatoare de finantare si atragere a clientilor. Sa mearga pe segmente de public ce vor consuma mult. In conditiile in care consumul se afla in scadere, vom avea nevoie de aproximativ 2 pana la 3 ani pana vom intra din nou pe un palier de crestere”, adauga Cabat.

Printre solutiile propuse de presedintele CFA au fost reducerea marjelor de profit, adaptarea spatiilor de vanzare la noile conditii de piata, finantarea catre si de la furnizori, in lipsa finantarii din sistemul bancar.

Romanii vor cumpara mai putin si mai ieftin

Romanii vor cumpara mai putin si mai ieftinLiviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata (GEA), a explicat ca vom asista in 2009 la un efect de subtitutie pronuntat, in sensul in care romanii se vor orienta catre produsele mai ieftine si vor cumpara mai putin decat pana acum.

“Dintr-o criza de supraconsum se iese prin economisire atat la nivelul populatiei, cat si la nivelul Guvernului sau al investitiilor. Mai bine sa ne bazam pe previziuni pesimiste, decat pe unele optimiste. In Romania se indeplinesc previziunile pesimiste. Nu faceti ca si Guvernul, care merge pe un singur scenariu, si ala optimist”, spune Liviu Voinea (foto).

In acest context, potrivit presedintelui GEA, in ceea ce priveste bunurile de larg consum, produsele premium vor fi cele mai afectate de criza financiara.

De asemenea, Liviu Voinea le-a recomandat retailerilor sa nu isi proiecteze planul de afaceri pentru anul viitor bazandu-se pe programele guvernamentale anti-criza.

“Am o problema cu programele anti-criza bazate pe ajutoare se stat, in conditiile in care nu mai exista fonduri. Ministerul Economiei si Finantelor se imprumuta in octombrie la trei luni, si a ajuns in prezent sa se imprumute la saptamana. Cand ajungi in aceasta situatie, vorbim de cheltuieli curente si nu de investitii. Din niste venituri in scadere, nu ai cum sa promiti bani in plus”, declara Voinea.

Ca prognoza privind sistemul fiscal din 2009, Voinea sustine ca "vom vedea un TVA diferentiat mult mai agresiv decat in prezent, mai mic pentru bunuri de baza si mai mare pentru cele de lux".

In ultimii sase ani, motoarele de crestere au fost majorarea consumului gospodariilor, cu 10-15% anual, si formarea bruta de capital fix.

“Cresterea cheltuielilor gospodariilor a fost finantata de creditele de consum, care au inregistrat o crestere anuala de 60%, de salarii care au crescut in fiecare an cu 20% pana la 25%, si de politica fiscala, care a stimulat consumul. De asemenea, la aceasta crestere a contribuit si o perspectiva optimista asupra veniturilor proprii”, explica Liviu Voinea.

Pe de alta parte, formarea bruta de capital fix include domenii precum constructiile si vanzarile de masini.

Romanii 'sfideaza' criza financiara de Sarbatori

Romanii 'sfideaza' criza financiara de SarbatoriPotrivit unui studiu realizat de compania Deloitte, vest-europenii vor fi mai “cumpatati” in ceea ce priveste cheltuielile de Craciun si Anul Nou, in timp ce consumatorii din tarile emergente, inclusiv Romania, isi propun sa cheltuiasca mai mult. Astfel, 45% dintre romani sunt siguri ca vor cheltui in plus fata de anul trecut.

Cu ocazia sarbatorilor care se apropie, un roman va aloca in medie 290 de euro pentru cadouri, cu 2,4% mai mult decat in 2007, 135 de euro pentru alimente (+2,4%) si 110 euro pentru socializare (iesiri in oras), ajungandu-se astfel la un buget mediu de 585 de euro, cu 3,9% peste nivelul de anul trecut. Spre comparatie, bugetul proiectat de romani este peste cel al olandezilor, nemtilor, francezilor sau rusilor, intr-un clasament condus de irlandezi si spanioli.

Pe de alta parte, in urma acestui studiu s-a observat, pentru prima oara, o tendinta de maturizare a consumatorului, 48% dintre romani intentionand o proiectare mai clara a unui buget controlat de cheltuieli, spre deosebire de doar 37%, anul trecut.

De asemenea, un studiu realizat recent de compania de cercetare AC Nielsen arata ca romanii sunt impasibili in fata crizei financiare cu care se confrunta restul lumii. Mai mult de jumatate din respondent sunt convinsi ca nu traversam o perioada de recesiune, iar cei care recunosc totusi existenta unor tulburari economice spun ca acestea nu se pot prelungi pe mai mult de un an de zile.

16% dintre romani sunt dispusi sa cumpere produse alimentare mai ieftine in contextul crizei internationale, se arata in studiul AC Nielsen. In plus, 80% din bugetul mediu al unei familii este cheltuit pe alimente, bauturi si produse de larg consum.

Potrivit companiei de cercetare, in ceea ce priveste impactul asupra consumului, este de asteptat ca sectoarele ce vor resimti cel mai mult criza vor fi textilele, electronicele, electrocasnicele si IT-ul.

Criza din agricultura

Criza din agriculturaPrincipala problema cu care se confrunta legumele si fructele romanesti este caracterul sezonier al recoltei, conjugata cu capacitatea de stocare redusa.

“Solutia este una simpla. Trebuie sa gasim furnizori romani, insa pentru aceasta avem nevoie de investitii majore in agricultura in asa fel incat sa ne putem asigura productia de legume si fructe 365 de zile pe an”, declara Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).

Declaratia reprezentantului AMRCR vine in contextul in care, potrivit unui studiu de caz apartinand Selgros cash&carry, 78% din cantitatea de fructe si legume este importata. Dintre acestea, 75% din merele comercializate provin din import, la fel si 82,5% din rosii, respectiv 100% din banane si citrice.

In ceea ce priveste produsele din carne, 85% din carnea congelata este importata, aceeasi situatie regasindu-se in cazul carnii proaspete (10%) si a preparatelor din carne (8,5%).

Din totalul bauturilor comercializate de Selgros, 27% provin din import, pe segmentul bauturilor spirtoase 33% din cantitate este importata, in timp ce 10% din apa si vinuri provine tot din import.

Vicepresedintele AMRCR considera ca in multe segmente de piata produsele romanesti isi vor mentine cota datorita gustului consumatorului, cum este cazul vinurilor, mezelurilor si branzeturilor, sau datorita pretului (oua).

Totodata, Alexandru Vlad a precizat ca alte segmente de piata vor trebui sa-si refaca strategia comerciala pentru a putea face fata concurentei externe, asa cum se intampla in cazul sortimentelor de ulei si zahar.

'Romania ramane o piata interesanta in ciuda crizei'

'Romania ramane o piata interesanta in ciuda crizei'Criza financiara actuala poate reprezenta, in opinia lui Ali Ergun Ergen, CEO Baneasa Developments, si un moment oportun pentru o analiza retrospectiva si o planificare strategica a proiectelor viitoare.

“Dupa aproape zece ani de dezvoltare accelerata, Romania ramane in continuare una din cele mai interesante piete pentru dezvoltatori si retaileri. Va trebui insa sa ne obisnuim cu cresteri anuale formate dintr-o singura cifra, si nu din doua cifre cum s-a intamplat in ultimii ani”, afirma Ali Ergun Ergen (foto).

Potrivit acestuia, principalele probleme pe care dezvoltatorii le au de infruntat sunt reprezentate de lipsa de lichiditati, care genereaza o scadere in numarul proiectelor, si o scadere a vanzarilor.

“Cunosc 40 de proiecte care isi pregatesc intrarea pe piata romaneasca. Dar nu pot spune cate din ele vor fi finalizate, in contextul actualei situatii financiare. Cred insa ca acele proiecte care nu au fost incepute au putine sanse sa se mai concretizeze, in timp ce alte centre comerciale sa nu fie realizate pe termen scurt si mediu. Nu stiu daca ne vom confrunta cu o recesiune in acest sector de activitate, ne vom putea da seama de ce se va intampla abia prin aprilie-mai 2009”, crede Ergun Ergen.

Baneasa Developments a deschis in luna aprilie Baneasa Shopping City, primul mall din tara amplasat intr-un parc de retail. Baneasa Developments a demarat constructia centrului comercial in anul 2006, ca parte integranta a Proiectului Baneasa, iar la sfarsitul anului 2007 toate spatiile erau deja inchiriate.

Zona Comerciala Baneasa se intinde pe o suprafata de 450.000 mp, care mai cuprinde centre comerciale precum Ikea, Carrefour, Metro, Bricostore, Mobexpert si Motor City. La randul ei, Zona Comerciala Baneasa este parte integrata in Proiectul Baneasa, cel mai mare proiect integrat de dezvoltare urbana mixta din Sud-Estul Europei.

Vanzarile de vin, la adapost de criza financiara

Vanzarile de vin, la adapost de criza financiaraPiata vinului din Romania nu a fost deocamdata afectata de criza financiara mondiala, urmand sa atinga la finele acestui an valoarea de 500 de milioane de euro, potrivit datelor furnizate de Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV).

"Vanzarile de vin vor creste in 2008 cu 11% fata de 2007, cand piata a atins valoarea de 450 mil. euro. De asemenea, in 2008 vom inregistra o crestere a volumului total de vin de 16%, si cu 27% pentru vinul imbuteliat la 0,75 litri”, spune Ovidiu Gheorghe (foto).

Ca urmare a noului climat macroeconomic, presedintele PNVV este de parere ca cel mai probabil producatorii care activeaza pe aceasta piata vor fi afectati de faptul ca nu vor mai putea lua credite pentru a-si dezvolta activitatea.

Potrivit lui Gheorghe, 97% din consumul de vin este productie romaneasca si restul de 3% este vin din import, procent aflat in crestere. In plus, 69% din vinul consumat este vin alb.

In acest context, PNVV isi propune pe termen scurt si mediu replantarea si reconversia vitei de vie imbatranite si cresterea consumului de vin rosu.

In luna august, Patronatul National al Vitei si Vinului (PNVV) estima pentru acest an o productie de peste 6,3 milioane hectolitri de vin, in crestere cu aproximativ 20% fata de anul trecut, datorita conditiilor climaterice favorabile si investitiilor din 2008.

Potrivit estimarilor, cea mai mare crestere a productiei fata de 2007 o va inregistra regiunea viticola Transilvania cu un plus de 30%, urmata de Dobrogea cu un avans de 25%, Moldova cu 15-20%, Oltenia/Mehedinti cu 15%, Muntenia cu 10% si Banat cu 10%.