Publicitatea online din Romania prezent si perspective de viitor

Romania este, in momentul de fata, putin in urma celorlalte state din regiune, iar acest lucru se intampla nu pentru ca n-ar avea potential, ci din cauza faptului ca rata de penetrare a Internetului este critica. Din 2010, Romania o sa castige teren in ceea ce priveste online-ul, fata de celelalte tari.

Piata din Romania poate fi privita ca o piata 2.0, dupa spusele lui Adrian Stanescu, Country Manager pe Romania si Moldova al Thinkdigital.

“Exista un sistem de masurare, a aparut SATI, asadar aceasta a ajuns intr-un punct in care se poate compara cu alte state. Daca, pana acum, online-ul era o ramura incitanta si majoritatea companiilor vroiau sa faca parte din ea pentru ca era <<la moda>>, acum incep sa se diferentieze si sa se masoare rezultatele cu adevarat”, sustine el.

Piata locala a fost dominata, pana in prezent, de companii locale. Insa, de ceva vreme, si internationalii au inceput sa fie interesati de Romania – cum este si cazul Yahoo, Microsoft – iar, in viitorul apropiat, si alte nume importante ale scenei mondiale vor incepe sa-si localizeze site-urile si sa faca investitii importante pe plan national.

Ce cred consumatorii despre publicitatea online? La nivel mondial, utilizatorii iubesc publicitatea, cu doua conditii: sa fie relevanta si sa nu deranjeze sau sa intrerupa activitatea utilizatorului, arata studiile.

"Este gresit sa credem ca un banner realizat intr-o maniera amuzanta poate atrage consumatorul si il poate determina pe acesta sa dea click si sa intre in pagina respectiva. Consumatorii nu isi doresc acest lucru, din contra, sunt deranjati de reclamele intrusive, care ii perturba din actiunile lor", afirma Stanescu.

Publicitatea online este din ce in ce mai populara, mai ales pentru ca oamenii incep sa foloseasca tehnici de advertising captivante, care nu deranjeaza consumatorul. “Nu cred ca o sa dispara publicitatea pe print, in favoarea online-ului. Insa oamenii incep sa petreaca tot mai mult timp pe Internet, iar acest lucru se reflecta in actiunile companiilor”, sustine Country Manager-ul Thinkdigital.

Cum sunt bugetele de media alocate de companiile din Romania?

Cum sunt bugetele de media alocate de companiile din Romania?In medie, tinerii din Romania petrec aproximativ 2,5 ore pe zi online, insa acest lucru nu se reflecta in bugetele advertiserilor alocate pentru camapniile de publicitate online.

“Data fiind situatia mondiala actuala, companiile ar trebui sa aloce mai multi bani acestui segment. Criza economica care s-a prefigurat in randul majoritatii statelor din lume o sa aduca plus valoare mediului online pentru ca, practic, acesta este unul din cele mai <<masurabile>> medii de promovare si de a-ti face publicitate”, opineaza Adrian Stanescu.

Vorbim de criza economica, bugetele sunt in scadere, oamenii au nevoie de lucruri care sa masoare eficienta mesajelor transmise in momentul imediat urmator si sa aloce bugete catre mediile cele mai potrivite, iar online-ul va creste foarte mult in aceasta perioada. “Din cauza crizei, cred ca mediul online va cunoaste o mai mare rata de penetrare si de utilizare. Oamenii de business sunt canalizati pe mediile traditionale, insa obiceiurile se schimba – de exemplu, Messenger-ul este folosit si in scopuri profesionale, la locul de munca, pentru a usura comunicarea intre angajati”, adauga seful Thinkdigital.

De abia din cea de-a doua parte a anului 2009 vom vedea in ce directie se vor indrepta bugetele de advertising, crede acesta.

Interes in online este, asa cum explica Adrian Stanescu, insa, chiar si dupa o prezentare de cateva ore cu explicatii si oferte tentante, care vin in ajutorul potentialilor clienti, acestia prefera sa aloce cele mai mari sume pe publicitatea traditionala in detrimentul celei online.

Nivelul cheltuielilor si al bugetelor alocate pentru online este mult mai mic decat gradul de penetrare si de utilizare a Internetului, deci sumele destinate publicitatii online sunt mult mai mici decat ne-am astepta. Unii aloca pentru advertisingul digital intre 0 si 5% din bugetele de promovare, restul revenind publicitatii realizate prin mediile clasice.

Ponderea pe online a atins, la sfarsitul lui 2007, doar 1% din cadrul bugetelor de advertising. La sfarsitul anului 2008, exista posibilitatea ca cifra sa fi urcat la 2,5% in Romania. “Tinand cont ca in Marea Britanie - care este una din cele mai dezvoltate tari ale Europei din punct de vedere al publicitatii online - acest procent a ajuns la 15%, pot spune ca romanii stau bine la acest capitol”, afirma Stanescu.

Comparativ cu celelalte tari in care activeaza Thinkdigital, Romania este situata undeva mai sus decat Bulgaria la nivelul investitiilor in advertisingul online, si undeva putin sub Grecia. Ungaria este mult mai dezvoltata din aceasta perspectiva, fata de Romania, arata oficialul agentiei de publicitate.

Cum gandeste agentia Thinkdigital in termenii publicitatii online

Cum gandeste agentia Thinkdigital in termenii publicitatii onlineMajoritatea persoanelor carora li se adreseaza cei de la Thinkdigital au un bagaj de cunostinte mai mare, iar asta se intampla datorita faptului ca majoritatea site-urilor pe care le opereaza sunt in limba engleza. Nu oricine cunoaste, are acces si este interesat de astfel de site-uri, spune reprezentantul agentiei.

Potrivit lui Adrian Stanescu, in 2009, agentia de publicitate online va exploata si segmentul de e-commerce. “Din octombrie am inceput sa ne intalnim cu jucatorii din acest domeniu pentru a le prezenta oferta noastra”, declara el.

Tot din 2009, Thinkdigital va introduce si servicii de CPA (cost per acquisition) si se va axa, pe langa jucatorii din comertul online autohton, catre site-urile de pariuri sportive si in jocurile online. Vanzarea de publicitate in jocurile online este unul din planurile de viitor pe care le are compania, plan ce nu a fost dezvaluit pana acum. “Suntem in curs de a lansa un parteneriat cu Real Games, iar in acest mod vom avea posibilitatea de a vinde publicitate si in jocurile online”, marturiseste Stanescu.

Thinkdigital are posibilitatea de a livra reclame in jocurile online, deocamdata, prin console – Playstation si Xbox –, insa nu si in Romania (sistemul functioneaza in Germania si Franta, in general in tarile din Europa de Vest). “Intentionam sa introducem aceste servicii si la noi”, spune el.

De asemenea, probabil ca din 2009 vor intra si pe un alt segment de piata, si anume mobile Internet-ul. Agentia are produse care se adreseaza serviciilor de mobile Internet, si anume Eyeblaster, insa nu a derulat pana in prezent nici o campanie pe aceasta zona.

Sindromul Windows Live Messenger in Romania

Sindromul Windows Live Messenger in Romania“Numarul utilizatorilor WL Messenger este in crestere, insa totul depinde de rata de penetrare a Internetului in acest moment”, afirma Stanescu.

In trecut, Internetul era folosit, in speta, pentru a socializa si pentru a cunoaste persoane noi, un bun exemplu constituindu-l mIRC-ul, care este precursorul actualelor sisteme de comunicare instantanee (ICQ, Yahoo Messenger, MSN Messenger), insa, in prezent, harta instrumentelor online de comunicare s-a diversificat pana in acel punct in care utilizatorii folosesc diversele canale pentru a mentine legaturile cu membrii familiei si cu prietenii apropiati.

mIRC-ul a devenit desuet in momentul in care promotorii tehnologiei interactive au dezvoltat serviciile de comunicare online si le-au imbunatatit considerabil, oferindu-le celor care utilizau soft-urile de chat o multitudine de interfete grafice, avatare, jocuri, mesaje de disponibilitate configurabile sau optiunea de a vedea persoana cu care vorbesti printr-o camera Web.

Consumatorii cu varsta cuprinsa intre 25 si 34 de ani constituie segmentul de varsta cel mai bine reprezentat in ceea ce priveste utilizarea de Windows Live Messenger, pentru care Thinkdigital ofera servicii de publicitate online. Dintre utilizatorii noi inregistrati care folosesc platforma de chat a WL Messenger, 46% sunt persoane de sex feminine, iar restul, de 54%, sunt barbati, dupa cum arata un studio realizat de Microsoft Advertising pentru Romania. Si Hotmail-ul a cunoscut un trend ascendant anul trecut, conform datelor furnizate de Thinkdigital.

Adultii cu varsta trecuta de 50 de ani sunt reprezentati destul de putin in studiul efectuat de Thinkdigital pe piata din Romania, acestia utilizand optiunea de comunicare online in proportie de 5%.

“Totusi, numarul utilizatorilor din aceasta categorie a inceput sa urce considerabil, iar asta datorita faptului ca Messenger-ul a inceput sa capete noi conotatii pentru aceste persoane si s-a dovedit a fi un bun mijloc de a pastra o familie unita, chiar daca membrii ei se afla la distanta”, a declarat, pentru Wall-Street, Adrian Stanescu.

In 2009, se asteapta o crestere si mai mare a numarului de utilizatori de Internet, cat si a gradului de utilizare pe care il are Windows Live Messenger-ul, iar acest lucru se va intampla si datorita unor aplicatii Microsoft care nu sunt inca disponibile in Romania. Totodata, rata de penetrare a Internetului va influenta pozitiv cantitatea de utilizatori ai acestui serviciu, insa indicele cresterii este conditionat si de accesul celor din mediul rural la Internet.

“Mediul rural depinde de investitiile Guvernului in infrastructura. Daca aceste investitii vor aparea cat mai curand, atunci si online-ul va atrage un numar mai mare de utilizatori. Insa nu as vrea sa fac estimari pe baza promisiunilor celor din Guvernul Romaniei”, a explicat reprezentantul Thinkdigital.

Thinkdigital vrea sa creasca pe teritoriul Romaniei cu 150% in afaceri in 2009

Thinkdigital vrea sa creasca pe teritoriul Romaniei cu 150% in afaceri in 2009Thinkdigital, retea est-europeana de publicitate online, s-a lansat la inceputul anului trecut si in Romania, pentru a consolida pozitia pe care o are pe piata din aceasta parte a continentului si a atras pe parcursul lui 2008 investitii totale de 300.000 euro, astfel ca in primul semestrul s-au cheltuit 100.000 euro, iar in semestrul doi s-au adaugat restul, de 200.000 euro.

Compania are, in prezent, 5 angajati si doreste sa-si mareasca echipa cu inca doua persoane de la inceputul acestui an.

Grupul de publicitate online estima pentru finele anului trecut afaceri in valoare de 200.000 euro si prognozeaza, pentru 2009, venituri in crestere cu 150%, pana la 500.000 euro.

Pe piata din Romania, unde populatia atinge aproximativ 20 de milioane de locuitori, din care un procent de 35% (7 milioane de locuitori) utilizeaza Internetul, Thinkdigital ajunge la aproximativ 40% dintre acestia (2,8 milioane de romani) prin platformele pe care le controleaza: Microsoft Advertising, MySpace si Oridian. Reteaua Oridian, care furnizeaza solutii de media online, este compusa din 296 de site-uri premium, printre care se numara si eBay, facebook, iMDb, Reuters, The New York Times si altele.

Thinkdigital este partener Eyeblaster si Atlas Solutions, liderii globali in servicii integrate de marketing direct. Reteaua de publicitate online ofera o suita de servicii tehnologice, de advertising si marketing si are ca si clienti companii de talie internationala, cum sunt Microsoft, Cosmote, Nokia, Vodafone, Orange, Coca Cola, Unilever, P&G, Romtelecom, KFC, Nestle, Opel, Toyota, Alpha Bank, Citigroup, Bet 365 si altele.