Reloc – Electroputere VFU, parte a grupului feroviar Grampet, este in prezent cea mai mare unitate de fabricare si reparatii de locomotive din Romania si din Europa Centrala si de Sud-Est.

In ultimii ani, oltenii au lansat noi locomotive si dispozitive care s-au adaugat celor peste 6.000 de vehicule feroviare reparate sau modernizate. Capetele de afis sunt reprezentate de locomotiva Diesel hidraulica “Terranova” (foto deschidere), echipata cu motoare realizate de americanii de la Caterpillar, si locomotiva LDE 2100 CP care functioneaza doar cu biodiesel (ulei vegetal).

Proiectata si realizata de asocierea de firme Electroputere VFU – Reloc SA, Terranova este o locomotiva versatila care poate functiona oriunde la nivel mondial si intruneste conditiile stagiul 3B pentru emisii poluante, care nu este inca obligatoriu in UE. Terranova a fost realizata de la zero, iar la momentul lansarii era prima locomotiva realizata integral de romani dupa Revolutia din ’89.

Cu aproape patru ani in urma, Reloc - Electroputere VFU Craiova au lansat si motorizarea biodiesel destinata locomotivei LDE 2100 CP. Motorizarile biodiesel exista si in alte tari, insa modelul realizat la Craiova este unic datorita faptului ca functioneaza cu biodiesel pur, fara adaos de motorina. Consumul acestei locomotive este practic identic celui inregistrat de o locomotiva normala, in vreme ce puterea de tractiune este aceeasi in ambele cazuri.

Cu scopul declarat de a creste eficienta locomotivelor de manevra diesel-hidraulice si reducerea emisiilor poluante, inginerii Reloc – Electroputere VFU au implementat recent un sistem de propulsie electrica cu alimentare pe baterii, precum si a unui sistem de comanda radio la distanta pentru locomotivele LDH 1250CP si LDH 450CP. Noul sistem permite, printre altele, diagnoza in timp real privind functionarea locomotivei, monitorizarea continua a modului de exploatare, intretinere si conducerea simplificata a locomotivelor.

Locotractorul “BATRACK” (foto) reprezinta un alt proiect realizat de la zero de catre Reloc. Aparent o mini-locomotiva, dispozitivul de manevra electrica a fost conceput ca o alternativa la locomotivele traditionale. Locotractorul dezvoltat in Craiova se adapteaza la nevoile utilizatorilor cu acces la liniile de cale ferata putand fi utilizat pentru actiunile complicate in depouri, mine, porturi, aeroporturi, combinate siderurgice, metrou, triaje, tractarea tramvaielor, etc. BATRACK functioneaza exclusiv pe baterii, avand o autonomie de 10 ore, si este echipat cu un sistem de control de la distanta.

Un alt vehicul feroviar auxiliar produs de Reloc este Drezina pantograf. Drezinele sunt folosite pentru constructia si mentenanta catenarei, adica a firului ce serveste la alimentarea locomotivelor electrice, prin intermediul pantografelor acestora. Pe teritoriul Romaniei, catenara face parte din infrastructura feroviara ce este in proprietatea statului si este administrata de catre Electrificare SA, o filiala a Companiei Nationale a CFR SA. Acesta din urma este administratorul intregii infrastructuri feroviare din Romania.

Grupul Grampet, din care face parte si fabrica Reloc din Craiova, a dezvoltat in ultimii ani si o serie de proiecte IT pentru a eficientiza functionarea proceselor in cadrul companiei. Printre acestea se numara si proiectul de conducere de la distanta a locomotivelor.

“Acesta va eficientiza utilizarea personalului de drum si va creste siguranta transportului feroviar prin integrarea solutiilor inteligente de recunoastere si interpretare de la distanta a obstacolelor si a semnalelor”, explica Ciprian Pocovnicu, Director IT Grampet Group.

De asemenea, Grampet a realizat doua proiecte de interactiune digitala cu angajatii prin intermediul tabletei, in scopul realizarii schimbului bidirectional de informatii in timp real si al monitorizarii operatiunilor din teritoriu. Compania trece in prezent printr-un proces de transformare digitala, prin care se tinteste robotizarea proceselor software repetitive si delegarea deciziile operationale solutiilor de inteligenta artificiala.

Robotizare si trenuri autonome in industria feroviara? “In viitor da, insa in prezent 90% din parcul mondial de locomotive nu permite acest lucru”

Industria feroviara a progresat in ultimii ani, dar, spre deosebire de sectorul auto, progresul este mai lent in conditiile in care parcul de locomotive existent la nivel global este unul care poate sa fie modificat semnificativ doar in conditiile unor investitii masive.

“Exista posibilitatea sa vedem o trecere la trenuri autonome? Personal, cred ca este o poveste de viitor, care probabil va deveni realitate la un moment dat. Totusi, trebuie mentionat ca 90% din parcul de locomotive la nivel global nu permite adoptarea unei asemenea solutii tehnice. Schimbarea parcului de locomotive presupune investitii enorme, dar si o schimbare a mentalitatilor”, mentioneaza Gratian Calin, vicepresedinte Reloc.

In Olanda, grupul Alstom a inceput anul trecut testarea trenurilor de marfa autonome. Unul dintre primele teste s-a desfasurat pe o distanta de aproximativ 100 km, scopul fiind dovedirea faptului ca trenul si sistemul de semnalizare al caii ferate pot comunica in conditii optime.

Alstorm a semnat o intelegere cu operatorul infrastructurii feroviare olandeze ProRail si cu Rotterdam Rail Feeding pentru a putea sa desfasoare teste pe Betuweroute – o ruta de 150 km cu doua sensuri, care face legatura intre orasul Rotterdam si Germania.

Desi automatizarea trenurilor este considerata viitorul transporturilor feroviare, expertii din domeniu sunt insa in general de acord ca indiferent de progrese, avand in vedere gradul de risc pe care il implica, locomotivele vor continua sa aiba un mecanic prezent in cabina, care sa poata apasa asa-zis-ul ‘buton de urgenta’, in cazul in care sistemele electronice esueaza.