„Alegeri locale 2020: promisiuni versus așteptări” este proiectul editorial lansat de wall-street.ro, în care stăm de vorbă cu candidații la primărie din țară, pentru a afla ce promit, dar și cu antreprenorii din orașele României, pentru a scoate la iveală nevoile mediului de afaceri.

W.-S.: O primă întrebare se oprește asupra motivului care v-a determinat să candidați. Care a fost acel element cheie care a stat la baza deciziei de a intra în politică?

C. Martin: Principalul și cel mai important motiv pentru care am ales să candidez este faptul că am acumulat 15 ani de experiență, în care mi-am dat seama că deciziile se iau eminamente politic, în România. Am lucrat împreună cu administrațiile publice, am colaborat cu primari, dar și cu consilii județene. Am înțeles care au fost și sunt și problemele lor, însă am conștientizat că aceasta ar putea fi singura soluție prin care să pot face ceva pentru turismul din România. Sunt 15 ani de muncă voluntară, în care noi, cei din turism, nu am reușit să convingem Guvernul României că putem și merităm mai mult. Menționez că atât Federația Asociației Patronatelor din Turism, cât și Asociația pentru Turism în Delta Dunării sunt parteneriate public private. Prin urmare, experiența pe care o dețin se răsfrânge asupra mai multor instituții din România.

W.-S.: Care sunt primele trei priorități pe care le aveți în agendă, odată ce veți ajunge primar al Constanței?

C. Martin: În primul rând, mă voi dedica dezvoltării orașului Constanța, prin atragerea de investiții, dar și investitori. În al doilea rând, urmează promovarea orașului Constanța ca obiectiv turistic al României. M-au frustrat toate părerile unora și altora conform cărora noi nu avem ce să promovăm. Dezvoltarea și promovarea merg împreună. Nu poate exista una fără cealaltă. Nu poți promova fără să dezvolți infrastructură, spre exemplu. Și nici nu poți dezvolta, dacă nu promovezi regiunea, astfel încât să atragi investitori. În strânsă legătură cu acestea două se află și atragerea de fonduri europene, prin care să putem dezvolta Constanța. În plus, pe lângă sectorul de infrastructură, trebuie atrase investiții și în zona de mediu. Constanța trebuie văzut ca un oraș verde, un oraș curat, un oraș modern și nu în ultimul rând, un oraș prosper. Aceasta este rețeta pentru ca orașul Constanța să fie o destinație europeană.

În al treilea rând, am pe listă două mari proiecte revoluționare, cum îmi place mie să le numesc:

  • crearea unui Parc Imens, de aproximativ 20 de hectare. În stânga și în dreapta plajei publice a Constanței, terenul nefolosit actual ar urma să fie terasat în pantă lină, de la nivelul orașului și până la nivelul plajei, astfel încât să creeze un imens parc verde, de 20 hectare, cu alei de 8 metri lățime, cu băncuțe de repaus, piste pentru biciclete, dar și locații pentru evenimente și artiști ai orașului.
  • Mica Veneție: acesta va însemna dezvoltarea incintei portuare din dreptul Cazinoului Constanța, printr-o construcție hidrotehnică pe mare, ce va însemna teritorii câștigate asupra mării, cu cheiuri, dane și platforme, unde vor fi amenajate restaurante, terase, magazine, transport cu ambarcațiuni, facilități de agrement. Prin urmare, avem în plan dezvoltarea unui pol de atracție turistică pentru un oraș costier modern și european.

Doar în acest fel Constanța poate redeveni perla neagră a turismului din România. În prezent, Constanța nu poate fi considerată o destinație turistică 12 luni pe an.

W.-S.: Care sunt trei lucruri bine făcute de actualul edil, Decebal Făgădău, pe care intenționați să le păstrați? Sau să le dezvoltați?

C. Martin: Sunt trei proiecte inițiate de actualul primar pe care vreau să le duc mai departe, după cum urmează:

  • construirea unei Săli Polivalente. Din păcate, Constanța nu are, în prezent, un spațiu corespunzător pentru realizarea unor concursuri sportive. Și aceasta, care se află în plan, figurează cu 4.500 de locuri, care nu acoperă necesarul pentru promovarea sportului în oraș.
  • construirea pistelor pentru biciclete: nu există circuite complete pentru cei care preferă mersul cu bicicleta.
  • o reformă a transportului în comun: achiziționarea de autobuze electrice, cum a făcut Clujul, spre exemplu.

W.-S.: Dincolo de candidat pentru primărie sunteți și antreprenor. Care sunt primele trei acțiuni pe care trebuie să le facă Primăria Constanța pentru antreprenori?

C. Martin: Vă voi răspunde scurt și la obiect, din acest punct de vedere. În primul rând, având în vedere specificul zonei și al orașului Constanța, propun doi ani cu taxe locale ZERO pentru antreprenorii autorizați din HoReCa. Nu susțin munca la negru. Și insist asupra acestor taxe, să nu existe confuzie, mă refer strict la Serviciul de taxe și impozite locale. Taxa de promovare a turismului, pe care eu am propus-o, dar pe care Guvernul nu a folosit-o deloc în favoarea noastră, în această perioadă, nu va mai fi plătită. Pentru a stimula turismul în Constanța și Mamaia e necesar ca aceste taxe să dispară din grija antreprenorilor.

În al doilea rând, industria locală a turismului a fost extrem de lovită. În Mamaia nu a existat niciun fel de eveniment. Stațiunea a supraviețuit datorită unei veri călduroase și a turiștilor care au rezervat pe litoralul românesc. E foarte importantă realizarea de evenimente în zonă, din nou, pentru stimularea turismului.

În al treilea rând, Constanței îi lipsește un Birou pentru Turism. Constanța nu are nici măcar o broșură turistică de mai bine de 10 ani. În acest sens, plănuiesc să elaborez o strategie de dezvoltare a turismului în zonă.

W.-S.: Nu în ultimul rând, din punctul de vedere al unui antreprenor, cum credeți că a fost gestionată pandemia de coronavirus în România? Ce trebuia făcut în plus? Dar și ce ar trebui să învățăm din această perioadă?

C. Martin: Avem foarte multe de învățat din această perioadă. Și cred că cu toții, indiferent de statut, angajat, angajator, dar și pe plan personal, am învățat deja câte ceva. Criza aceasta a fost foarte prost gestionată în România. În primul rând, suntem singura țară din Europa care nu a relaxat măsurile în HoReCa. Restaurantele sunt încă închise, restricțiile fiind de neînțeles, atâta timp cât sălile de jocuri de noroc sunt deschise. Vine luna septembrie, când oamenii vor merge în stațiuni balneare, vor vrea să mănânce în interiorul restaurantelor. Vecinii noștri bulgari au relaxat măsurile, oamenii se plimbă și mănâncă relaxați la ei în țară. Românii noștri se văd nevoiți să treacă granița pentru a se relaxa.

În plus, consider că am fost victimele unei întregi campanii de manipulare. Nu există nicio predictibilitate din partea Guvernului, nu a ieșit nimeni să ne transmită care sunt următorii pași, ce se va întâmpla sau la ce să ne așteptăm. Prin acest lucru, Guvernul nu a făcut decât să piardă încrederea românilor în capacitatea sa de conducere, deoarece exprimă lipsa de stăpânire a situației.

Revenind la învățăturile în urma pandemiei de COVID, consider că trebuie să ținem cont că orice se poate întâmpla. Am fost martorii și jucătorii unei situații fără precedent. Ca antreprenor, cred că trebuie să învățăm să avem întotdeauna un plan B, să avem un buget mult mai organizat, dar și cheltuieli limitate, care să acopere necesarul. Nu în ultimul rând, sunt de părere că și acea ultimă frază din contract, pe care nimeni nu o citea sau nu o lua în considerație, aceea care face trimitere la situații neplăcute care ar putea avea loc, ar trebui schimbată. Coronavirusul ne-a învățat că trebuie să gândim mult mai practic și mult mai aplicat fiecare decizie pe care o luăm.

Sursa foto: Agerpres FOTO