Mihai Morar este, de 12 ani, la microfonul matinalului Radio ZU. Împreună cu Daniel Buzdugan și cu Emma Ștefan prezintă una dintre cele mai de succes emisiuni de radio, Morning ZU. De asemenea, alături de ceilalți DJ-i Radio ZU, Morar ține aproape peste 2 milioane de ascultători zi de zi. De ce? În primul rând pentru că îi este foarte clar răspunsul la întrebarea: „Care este rolul meu?”.

Despre acest lucru povestește chiar omul de radio, în interviul de mai jos, explicând totodată care este situația industriei radio în timpul acestei pandemii cauzate de Covid-19.

Ne-am păstrat cu picioarele pe pâmânt, am vorbit și despre criza sanitară, am vorbit și despre criza financiară, personală, dar rolul radioului este acela de a transmite starea de bine și bine am făcut că a fost așa.

Cum au fost cele mai recente luni pentru Radio ZU? Cum v-a afectat pandemia cauzată de Covid-19 atât la nivel de business, dar și personal?

În primul și în primul rand, am anulat exact aceste două emoții care ne-ar fi putut influența în perioada de pandemie: cea personală și emoția financiară. Am zis că venim la radio ca să facem radio, dincolo de fricile personale, incertitudinea acestei perioade și absolut toate anxietățile prin care am trecut cu toții. De asemenea, am încercat să eliminăm tot ceea ce a însemnat suferința financiară prin care au trecut toate instituțiile de media și trec în continuare.

Am venit să facem radio ca și cum asta ar fi singura noastră treabă, fără să ne gândim dacă luăm salariul luna viitoare, sau personal, dacă mâine suntem testați pozitiv și se poate întâmpla vreun lucru rău. Ne-am gândit doar la emisiunea de la radio și ne-am gândit ce ar vrea ascultătorii în această perioadă. Informația, cu siguranță, dacă și-au luat-o, și-au luat-o ori de pe net, ori de la tv. Pentru că panica dacă și-au luat-o, și-au luat-o tot de pe net sau de la tv. Erau o grămadă de oameni, specialiști, părerologi care apăreau de dimineața până seara. Era plin netul de reacții. Noi am ales să nu fim reactivi, ci să fim proactivi. Rolul radioului în această perioadă a fost pur și simplu acela de a întreține o stare de bine, stare de bine care ne-a fost tuturor foarte foarte necesară. A trăi în panică de dimineața până seara, nu cred că era o rețetă care să te scoată sănătos din această perioadă de carantină.

Asta nu înseamnă că am fost un fel de fluturași care nu au luat în seamă realitatea. Ne-am păstrat cu picioarele pe pâmânt, am vorbit și despre criza sanitară, am vorbit și despre criza financiară, personală, dar rolul radioului este acela de a transmite starea de bine și bine am făcut că a fost așa. Mie mi se pare că lumea păstrează după final... Panica trece sau rămâne, dar lumea nu-i ține minte pe cei care instituie acest imperiu al fricii, ci pe cei care te fac să te simți bine. Acesta a fost rolul radioului.

Dacă ești om de radio și vii dimineața la muncă și ai impresia că o să schimbi mentalitatea unui popor, că o să-i convingi pe oamenii care cred că nu există Covid-19 că există, ți-ai greșit meseria.

Cât de important consideri că a fost și este în continuare pentru public să fiți aproape cu emisiuni, informații și divertisment?

Cred că fiecare dintre noi, indiferent în ce domeniu lucrăm, ar trebui să ne întrebăm dimineața când venim la birou: „Care este rolul meu?”, „Cu ce pot eu să le fiu de folos oamenilor?”. Dacă ești om de radio și vii dimineața la muncă și ai impresia că o să schimbi mentalitatea unui popor, că o să-i convingi pe oamenii care cred că nu există Covid-19 că există, ți-ai greșit meseria. Trebuia să te faci ori medic, ori politician.

Rolul radioului este acela de a fi cel mai apropiat mijloc de comunicare cu omul, prietenul ascultătorului. Nici tv-ul, nici internetul, nici orice rețea socială nu se poate apropia de un om așa cum o face radioul. Este dovedit, radioul este cea mai apropiată formă de comunicare. Asta trebuie să fim noi: prietenul care te bate pe umăr, te încurajează, prietenul care-ți spune o vorbă bună, prietenul care la un moment dat te mai și atenționează că ai luat-o pe un drum greșit. Asta facem în fiecare zi. Nu e un discurs romantic, acesta este efectul pe care-l are radioul asupra celor peste 2 milioane de ascultători pe care îi are Radio ZU în România. Noi chiar avem o relație foarte apropiată cu ascultătorii, chiar ne simțim o comunitate.

Am păstrat radioul pentru oamenii de radio, pentru DJ-i!

Cum s-au desfășurat producțiile Radio ZU în lunile care tocmai au trecut? În perioada de lockdown, ați realizat emisiunile de acasă? Cum a diferit această experiență de lucru de acasă?

În mijlocul pandemiei, în timpul carantinei, una dintre întrebările din partea tuturor era: „Care va fi primul lucru pe care o să-l faci atunci când lucrurile vor reveni la normal?”. Cu fiecare zi care trece, îți dai seama că lucrurile nu vor reveni curând la normal sau nu se va mai reveni la normalul de dinainte. Atunci singura variantă cred că este adaptarea la ce se întâmplă în acest moment. Noi am fost primii care am trimis angajații acasă. În radio au rămas doar oamenii de radio. Ne-am luat niște măsuri de backup, ne-am instalat niște studiouri de rezervă acasă la DJ-i, dar nu am apelat la ele pentru că nu a fost cazul.

Ne-am luat toată măsurile astfel încât în radio să rămână doar DJ-ii. Toată lumea a lucrat remote: de la marketing, playlist, mentenanța tehnică a radioului și așa mai departe. Toată lumea a lucrat de acasă și în mare parte și acum, după atâtea luni, colegii mei lucrează de acasă.

Am păstrat radioul pentru oamenii de radio, pentru DJ-i. Consider că am acționat safe în această perioadă. Nu am exagerat... Nu știu cât va mai dura chestia asta, luăm deciziile de la o săptămână la alta, în funcție de evoluție.

Care au fost „lecțiile” pandemiei - să spunem - sau cu ce ați rămas bun, dupa această perioadă agitată?

Cred că cea mai importantă lecție a acestei perioade care încă nu a trecut este să iei ce-i mai bun din ce se întâmplă. Există... în orice rău există și o parte bună... asta am încercat să extragem. Să trăim prezentul pentru că nu știi ce va urma mâine, să-l trăim conștient, responsabil, și o altă lecție este să înțelegi că starea ta depinde de oamenii cu care te înconjori. Dacă te înconjori de oameni care trăiesc cu frică, care trăiesc într-un imperiu al teoriei conspirației, ori nu cred, ori cred prea multe, acela vei fi și tu. Dacă te înconjori cu oameni care reușeșc să-și mențină o stare pozitivă chiar și atunci când lumea din jur este nesigură, înseamnă că ăla ești și tu.

Pe mine mă bucură cel mai mult că nu au plecat ascultătorii. În orice business media, publicitatea urmează publicul. Dacă publicul nu mai e acolo, atunci este o problemă! La Radio ZU publicul n-a plecat!

Ați anunțat că donați 10% din toate încasările din publicitate către spitale în lupta contra Covid-19. Cum a luat naștere această idee?

Campania „#10lasutapentruRomania” a luat naștere într-un moment în care majoritatea clienților de publicitate, tocmai din cauza acestei perioade incerte, și-au retras campaniile, inclusiv pe cele de pe radio. Eu cred că în cele mai rele momente suntem în stare de cele mai bune fapte. Acest 10% din încasările de publicitate, într-un moment în care noi puneam sub semnul întrebării plata salariilor, poate că exagerez puțin, dar acesta a fost adevărul pentru toată lumea... În perioada aceea ne-am gândit că mult mai important este să fim utili, să ne gândim și la ceilalți, înainte de a ne gândi la noi.

La nivel de business, și-au retras companiile publicitatea? Cum vezi revenirea?

Sunt om de conținut pe radio, am vrut să stau departe de informațiile acestea financiare. Sigur, pentru un DJ-i este destul de ușor să-și dea seama care este situația, când vine dimineața la radio și vede că în loc de 12 minute de publicitate pe oră, are 3. Îți dai seama că a fost un moment în care toată piața s-a blocat. Nu asta a fost, însă, speriatura cea mai mare. Eu cred că orice business serios ar trebui să ia în calcul o astfel de criză. O criză este anunțată de mulți ani. Când tu ca business nu iei în calcul și astfel de perioade, înseamnă că tu conduci inconștient acel business. Sigur că și noi aveam un astfel de backup - bani albi pentru zile negre, dar problema nu a fost cu cât scad încasările din publicitate, ci cât o să dureze. Mă bucur că de la jumătatea lunii mai și mult mai pronunțat de la începutul lunii iunie, clienții s-au întors. Asta este mai puțin important.

Pe mine mă bucură cel mai mult că nu au plecat ascultătorii. În orice business media, publicitatea urmează publicul. Dacă publicul nu mai e acolo, atunci este o problemă. Dacă publicitatea nu mai este acolo, da, e o problemă care poate să dureze un timp, dar suferă toată piața, nu numai tu. Mă bucur că nu au plecat ascultătorii. Și-au schimbat obiceiurile de consum și asta este dovedit. Nu au mai fost ascultători în mașină, cam 1 din 5 ascultători de radio din România ne ascultă din mașină. Au fost niște zile în care nefiind trafic a scăzut numărul acestor ascultători. Pe de altă parte, online numărul lor aproape s-a dublat. S-a consumat masiv radioul în carantină din case. Tocmai pentru că radioul, cel puțin noi, am avut un alt tip de discurs față de tv sau online. Așa cum am mai spus, noi am avut un discurs care nu s-a bazat pe panică, știri îngrijorătoare de dimineața până seara, ci am avut un discurs pozitiv. Trebuie să spun că am senzația că a fost perioada cu cea mai mare interacțiune dintre noi, oamenii de radio, și ascultări. Au avut mai mult timp liber, zilnic aveam live-uri... am avut zilnic câte 20 - 30 de mii de oameni, în același timp, doar pe live-urile de Facebook. Niște recorduri pe care nu le-am atins până acum și nu știu dacă o să le mai atingem de acum înainte.

Cum crezi că va arăta industria românească de radio după ce vom depăși acest impas generat de Covid-19?

Aici nu cred că este vorba doar despre... Nu poți să faci un capitol special despre radio înainte, în timpul și după pandemie. Este vorba despre toate business-urile în general. Cred că perioadele astea de criză îți arată că cea mai prețioasă avere a unui business este angajatul, sunt oamenii. De asta am avut cea mai mare grijă în această perioadă. Am tăiat bugete de marketing, am tăiat tot felul de cheltuieli mai mult sau mai puțin importante. Ok, fiecare își aveau rostul lor, dar cel mai important este să ții echipa, acela este spiritul oricărui business. Un radio nu poți să-l ții decât cu oamenii, într-o echipă unită. Nu știu cum va arăta lumea după coronavirus, darămite o industrie. Ce cred, în mod cert, este că vor rezista business-urile sănătoase și business-uri care pun preț pe cel mai mare capital de pe lumea asta, și acela este capitalul uman.

Audiența de radio mi se pare mult mai matură emoțional și mai statornică decât audiența de net sau de tv!

De ce crezi că Radio ZU rămâne în continuare lider în București și în top 3 la nivel național?

Cred că e un spirit, care pleacă de la noi, de la echipa Radio ZU, pe care-l transmitem către ascultări. Ascultătorii ne dau înapoi. E ca la un concert. Nu știu dacă ați fost la un concert drive-in. Este absolut nicio stare, niciun flux de energie între scenă, artist și public. Oamenii din public sunt închiși în mașină și ascultă ca la radio concertul.

Respectiv un concert în care publicul este chiar în fața scenei. Acolo, sigur că artistul dă vibe-ul, dar vibe-ul acela se întoarce de la artist înspre public. Acesta este și vibe-ul Radio ZU. Nu este o rețetă pe care aș putea să o scriu, așa cum nu este o rețetă pentru un hit. Nimeni, în zeci de ani, nu a putut să dea o formulă din care să rezulte un hit. Așa și în cazul Radio ZU. Este fluxul acesta de energie între noi și ascultători. Pleacă de la noi, se întoarce de la ei și mă bucur... iată este al 12-lea an de când fluxul acesta este neîntrerupt.

Cum ai descrie audiența de radio românească?

Audiența de radio mi se pare mult mai matură emoțional și mai statornică decât audiența de net sau de tv. Publicul de radio este mult mai așezat, iar când prinde gustul unui format rămâne acolo. Migrațiile sunt mult mai grele în cazul radiourilor, decât în cazul televiziunilor. În tv dacă s-a terminat un format de succes, publicul a plecat acolo unde începe un alt format de succes. Contează mai puțin sigla postului în tv, acolo contează breaking news-ul, exclusivitatea, show-ul. Pe radio, atașamentul este mult mai mare indiferent de formatul radioului. Asta este încă o dovadă că radioul este mult mai apropiat de publicul lui și când apuci să-l fidelizezi va rămâne lângă tine mult timp.

Ce le-ai transmite studenților care visează să ajungă la radio? Ceva sfaturi și recomandări pentru a-și îndeplini visul?

Dacă vocea lor interioară le zice să fie o voce de radio, să-și urmeze această voce. Dacă vocea lor interioară le spune mai puternic altceva decât asta, să nu facă niciodată radio. Asta e mișto în radio... Eu nu știu niciun om de radio care s-a angajat în radio pentru că radioul e cool, pentru că în radio se câștigă bani și așa mai departe. Dintre toate domeniile acestea în care mă mai învârt, cred că în radio lucrează cei mai pasionați oameni.

Oamenii din radio au început să facă radio din zero interes, din pură pasiune. În televiziune știu o grămadă de oameni care s-au apucat de tv pentru că este mișto să fii la televizor. Un radio nu are foarte mulți angajați, dar crede-mă, dacă îți dorești să lucrezi în radio, vei ajunge să lucrezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri