H&M a vandut anul trecut in Romania articole de imbracaminte in valoare de peste 1 miliard de lei, cu 12% mai mult fata de 2017. Retailerul suedez era inca din anii trecuti liderul pietei locale de fashion si se pare ca isi va mentine suprematia cu vanzari de peste 1 miliard de lei inregistrate in cele 56 de magazine si in shopul online.

Pe piata romaneasca de fashion, brandurile internationale vand cel mai mult, in fruntea clasamentului aflandu-se H&M, Zara sau C&A. Desi datele Zara si C&A nu sunt inca disponibile, sunt sanse foarte mici ca acestia sa fi devansat vanzarile H&M. In 2017, H&M bifa afaceri de peste 180,9 milioane euro (826,5 milioane lei), in timp ce Zara vanduse in Romania articole fashion in valoare de 174 milioane euro (795,9 milioane lei), iar C&A 96,8 milioane euro (441 milioane lei).

H&M a publicat datele pentru anul financiar 2018, care, in cazul retailerului suedez, inseamna perioada 1 decembrie 2017- 30 noiembrie 2018. In trimestru patru pe plan local, H&M a bifat vanzari de 651 milioane coroane suedeze (SEK), aproximativ 62,4 milioane euro, adica 28% din vanzarile pe tot anul, de peste 2.299 milioane SEK (circa 220 milioane euro).

Liderul pietei locale de fashion detine o retea de 56 de magazine, iar in ultimul an a deschis o unitate noua, dar a inchis locatia din Centrul Vechi al Capitei, de altfel singurul magazin stradal al brandului suedez.

Cat vinde H&M in lume

Romania este cea mai performana tara din regiune pentru retailerul H&M, urmata de piete precum Grecia, Cehia, Ungaria. La nivel global, cele mai mari piete unde H&M a vandut cel mai mult in magazinele proprii sunt: Germania, SUA, Marea Britanie, Franta, China, Suedia si Spania.

2018 a insemnat pentru retailerul suedez o crestere a vanzarilor globale cu 5%, de la 200 miliarde SEK (cca 19,2 miliarde euro) la 210,4 miliarde SEK (20,1 miliarde euro).

Vanzarile online au continuat sa creasca puternic in decursul anului trecut, cu pana la 22% si au reprezentat 14,5% din totalul incasarilor. H&M a vandut online articole de imbracaminte in valoare de 30 miliarde SEK (cca 28,7 milioane euro).

Profit mai mic pentru H&M in 2018

Desi afacerile retailerului au crescut puternic in toata lumea, nu acelasi lucru se poate spune despre profitabilitatea brandului. In 2018, profitul anual dupa plata taxelor bifat de H&M a fost de 15,63 miliarde SEK (circa 1,5 miliarde euro), in scadere cu 25% fata de anul anterior.

Scaderea profitului se explica prin prisma investiilor derulate de-a lungul anului in logistica si tehnologie. H&M a deschis 3 noi centre de fulfilment in ultimul trimestru din 2018, cu o suprafata totala de circa 230.000 de metri patrati, dupa ce a suferit dificultati in anumite piete in decursul anului anterior. De asemenea, retailerul suedez a finalizat, in luna ianuarie a acestui an, migrarea pe o noua platforma online care cuprinde toate pietele online.

“A fost an plin de provocari pentru grupul H&M si industria de fashion, dar dupa un inceput dificil sunt semne ca eforturile de transformare ale companiei incep sa se vada. Colectiile imbunatatite au generat vanzari bune, ceea ce ne-a oferit incredere sa acceleram planurile de transformare in ultimul trimestru cu un focus particular pe sistemul logistic, ceea ce a dus la cheltuieli mai mari, dar care vor imbunatati experienta pentru consumatori”, a declarat Karl-Johan Persson, CEO H&M.

Planurile H&M pentru 2019

In 2018, H&M a intrat pe piata din Uruguay si Ucraina cu brandul H&M, iar in acest an vor intra in Bosnia Hertegovina, Belarus si Tunisia in sistem de franciza.

Tot anul trecut, retailerul suedez a deschis magazine online in 4 tari: India si Kuweit, Arabia Saudita, Emiratele Arabe Unite in sistem de franciza, precum si in cadrul Tmall in China. In prezent, H&M vinde online in 47 de tari. Pentru anul in curs, brandul suedez planuieste sa deschida magazine online in Mexic si Egipt tot in sistem franciza.

Retailerul suedez a planificat ca in acest an sa deschida 335 de magazine noi, din care 240 vor fi lansate sub brandul H&M, iar restul de 95 sub brandurile COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET si Afound, ultimul brand lansat de grupul H&M anul trecut. Majoritatea lansarilor din acest an vor fi in piete din afara Europei si SUA.

Tot in acest an, retailerul are in plan sa deschida 3 magazine H&M Home, iar pana la 25 din magazine H&M lansate in acest an vor avea si H&M Home shop-in-shop.

Pe langa inaugurari, grupul suedez intentioneaza sa inchida 146 de magazine ca parte a unui proces de optimizare. In Europa, numarul inchiderilor de magazine va fi mai mare decat cel al deschideri, astfel incat la finalul anului H&M va avea cu 50 de magazine mai putine decat in 2018.

Sursa foto: Sorbis/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri