Cota de vanzari online din totalul vanzarilor va evolua in urmatorii ani, in Statele Unite, astfel: carti si media – 70% in prezent si 75% in cinci ani, electronice – 35% in prezent si 40% in cinci ani, fashion – 25% in prezent, 35% in cinci ani, beauty – 15% in prezent si 25% in cinci ani, alimente – 3% in prezent si 5% in cinci ani.

Diferentele intre retail-ul traditional (Lidl, Aldi, Kaufland) si cel pur online (amazon, Alibaba, ebay) se atenueaza. ”Omnicanal inseamna un mix al celor doua (retail tarditional si online - n.r.) si incercarea de a face business de masa cu clienti pe care ii cunosc. Observam multe exemple de jucatori din zona de online care vor sa treaca in zona de omnicanal”, a declarat Dragos Popa, senior project manager la Roland Berger.

In urma cu cinci ani, vanzarile pur online aveau o pondere a vanzarilor in retailul la nivel global de 2%, in timp ce retailul traditional reprezenta 90%. In prezent, vanzarile din retailul online au o pondere de 5% si vor ajunge la 8% din total vanzari in retail in 2024, in timp ce vanzarile retailul traditional continua sa scada, de la 80%, in prezent, la 70%, in cinci ani, raportat la numarul total de vanzari din industrie.

Investitiile se vor axa din ce in mai mult pe tehnologie, dar magazinele vor pastra rolul central. ”Magazinele fizice isi pastreaza importanta si azi, si in viitor. Ne asteptam pe viitor sa avem o crestere, nu o descrestere. Va exista o migrare catre aceasta strategie de omnicanal”, a explicat Popa.

Magazinul viitorului implica utilizarea tehnologiei conform pozitionarii. ”Cheia este sa te pozitionezi corect in functie de clientii tai. Pe de o parte, avem consumatorul care cauta conveninenta, pe cel care cauta valoare, pe cel care vrea sa fie unic si pe cei care cauta experienta. In viitor, cheia pentru succes este de a folosi tehnologiile care apar pentru a adresa nevoile din cadrul acestor arhetipuri. Cei care nu vor avea succes sunt cei care nu se vom pozitiona in niciunul dintre cadrane”, a adaugat Popa.

Potrivit studiului prezentat de Roland Berger, formatul mic va fi transformat de tehnologiile care asigura viteza. Spre exemplu, amazon go are peste 10 unitati in Statele Unite si va ajunge la peste 3.000, in 2022, in Statele Unite si Marea Britanie; magazinele sunt dotate cu camere video cu AI, senzori, rafturi electronice care inregistreaza produsele si plata fara cash-out. 7 eleven are un proiect pilot in Japonia de sapte unitati, cu un format de 15 metri patrati, pe peron, dotate cu tehnologie AI cu recunoastere faciala, plata fara cash-out.

Mai mult, pe formatul mare, tehnologia va fi utilizata pentru stimularea simturilor. Spre exemplu, Inditex are un proiect pilot in Londra si are in plan 120 de puncte de click and collect in aceeasi zi, dotate cu panouri interactive pentru informatii si comenzi din magazin, self-checkout si oglinzi inteligente.

Evenimentul retailArena se adreseaza atat marilor lanturi de retail, magazinelor online, cat si furnizorilor de servicii, specialistilor in logistica si marketing, proprietarilor de spatii comerciale si producatorilor din FMCG. retailArena 2019 este un eveniment sustinut de: Carrefour Romania, eMag, VTEX, Fan Courier, Mastercard, CustomSoft, Iulius Town, Metro, Answear.ro, Enterprise Concept, Filip & Company, La doi Pasi, Hervis, Leverage, ING, SAP, Colliers, JYSK, Danone, Cushman & Wakefield Echinox, Quik, Cris-Tim, Mondelez, Kik, Environ si Altex.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu