Află direct noutățile de la experții EY!

Dreptul de apreciere al inspecției fiscale

Primul caz vizează dreptul de apreciere al inspecției fiscale. Orice inspecție trebuie să ia în considerare soluțiile emise anterior fie de către organul fiscal fie de către instanța de judecată. Aici ne referim la actul de control al ultimei perioade fiscale controlate.

”Cu alte cuvinte, dacă inspecția fiscală nu a găsit nimic pe problematica prețurilor de transfer, și situația de fapt este similară - nu s-a schimbat nimic în ceea ce privește principiile de aplicare a prețurilor de transfer și pentru perioada următoare, organul fiscal trebuie să vină să motiveze de ce la prima inspecție fiscală nu a găsit sume suplimentare de plată sau nu a ajustat baza impozabilă, pe când în cea de-a doua perioada fiscală, ulterioară primeia, a venit și a impus sume suplimentare de plată”, explică Emanuel Băncilă, partener, liderul practicii de litigii și controverse fiscale, Radu și Asociații SPRL.

Emanuel Băncilă / Sursa foto: EY

Citeste si:
Radu si Asociatii castiga lupta cu ANAF intr-un dosar privind...
Avocatii Radu si Asociatii...

La fel este situația în care firma este controlată, se confruntă cu o decizie de impunere, o contestă, câștigă contestația în mod definitiv, vine inspecția fiscală pentru perioada ulterioară și impune din nou, pentru o situație similară, sume suplimentare la plată, neluând în calcul ceea ce a dispus instanța de judecată pentru o situație fiscală similară.

Ori de câte ori organul de inspecție fiscală nu vine și motivează în mod argumentat această schimbare de optică și tratament suntem în fața unei anulări de plano a inspecției. Practic, prin simplul fapt că venim și invocăm această nulitate în cadrul instanței de judecată – judecătorul este obligat să anuleze raportul de inspecție fiscală și ajustare.

Organul fiscal nu ține cont de o decizie de soluționare

Un alt caz de nulitate expresă vizează situația în care organul fiscal, atunci când procedează la o refacere a inspecției fiscale ca urmare a unei decizii de soluționare dată în acest sens, nu ține cont de considerentele acestei decizii de soluționare.

”Așadar, dacă am înregistrat o contestație fiscală, ni se admite contestația și se dispune refacerea inspecției, organul fiscal atunci când purcede la refacere trebuie să țină cont de limitele trasate de organul de soluționare și nu poate să devieze de la aceste limite. Orice deviere este sancționată cu nulitatea actelor fiscale ulterioare”, spune Emanuel Băncilă.

Citeste si:
Sediile fixe - o nouă direcție în inspecțiile fiscale recente
Sediile fixe - o nouă...

Inspecția fiscală se prelungește prea mult

Al treilea caz, cel mai interesant, vizează încălcarea dublului duratei de finalizare a inspecției fiscale. Prevederea anterioară spunea foarte clar, de exemplu în cazul marilor contribuabili, că avem un termen de 365 de zile maxim în care inspecția fiscală trebuie să fie finalizată.

”Din coroborarea textelor legale, în opinia noastră, rezultă faptul că perioadele de suspendare sunt incluse în aceste 360 de zile, cu alte cuvinte nu contează de câte ori a suspendat inspecția fiscală, termenul este maxim și trebuie să se încadreze în el”, spune avocatul Radu și Asociații SPRL.

În prezent avem o modificare de la această prevedere, în sensul că acum textul de lege vine și spune clar faptul că perioadele de suspendare sunt excluse de la aceste 360 de zile, adică toate suspendările pe care le dispune inspecția fiscală prelungesc acest termen de 360 de zile și atunci devine extrem de relevantă contestarea odată cu decizia de impunere și a acestor suspendări.

“Un exemplu concret: întâlnim din ce în ce mai des în practică situația în care organul fiscal suspendă inspecția fiscală pentru a verifica dosarul de prețuri de transfer. Este o încălcare a prevederilor legale. Inspecția fiscală nu poate fi suspendată pentru verificarea prețurilor de transfer (a dosarului) pentru că acesta constituie însuși obiectul inspecției fiscale. Dacă contestăm decizia de suspendare, o anulăm și după care facem calculul și vedem că s-a depășit termenul (prin anularea deciziei de suspendare) în mod obligatoriu indiferent de ce sumă veți avea în decizia de impunere ea trebuie anulată pe motive procedurale”, menționează Emanuel Băncilă.

Citeste si:
Electrificarea flotelor poate reduce emisiile de carbon în Europa
Electrificarea flotelor poate...

Dacă inspecția fiscală se anulează din cauza depășirii duratei, se poate, cu aprobarea organului ierarhic superior, să se facă o nouă inspecție fiscală dar ținând cont de termenul de prescripție. În practică, atunci când contribuabilul vine și contestă acest motiv, de cele mai multe ori organul de soluționare al contestației preferă să respingă contestația, ceea ce înseamnă că acesta trebuie să urmeze căile judiciare de atac astfel încât la soluționarea disputei pe acest subiect trec mai mult de 4-5 ani, ceea ce pune organul fiscal în imposibilitatea de a redeschide din nou acea perioadă fiscală deoarece, până la momentul respectiv, a intervenit prescripția instinctivă. “Noi nu am întâlnit un caz în care Fiscul să revină în timp util și să reverifice o perioada fiscală”, completează avocatul.

Toate cele trei cazuri prezentate mai sus se aplică pentru inspecțiile fiscale care sunt finalizate după data de 24 decembrie. Mai exact, dacă aveți inspecții fiscale în desfășurare vă sunt aplicabile aceste sancțiuni.

Emanuel Băncilă a participat la cea de a 15-a ediţie a Conferinţei Anuale de Fiscalitate organizată de EY.

Sursa foto: Shutterstock