Potrivit acestora, Guvernul doreste ca studiul de impact sa indice numarul masinilor inregistrate in tara dupa introducerea taxei, cati bani a incasat statul din taxa de inmatriculare si cate masini uzate au fost casate. "Este o problema politica pana la urma, iar decizia trebuie luata in coalitie, dar numai dupa ce va fi efectuata o analiza serioasa de impact", au aratat sursele citate de Mediafax.

La finalul sedintei de guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca "ordonanta sau legea" de modificare a taxei auto va fi adoptata de Executiv saptamana viitoare si ca propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care sa fie perceputa la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de inmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsa intre 20-30%. Reducerea taxei va fi aplicata pentru toate masinile, astfel incat sa fie evitata o noua discriminare, a aratat ministrul.

El a argumentat necesitatea taxei auto prin faptul ca, anul trecut, au fost cumparate 110.000 masini noi si inmatriculate in tara 230.000 autovehicule second-hand, dintre care 30% inregistrate inainte de 1995. In primele patru luni ale acestui an, ponderea acestor masini foarte vechi in totalul autovehiculelor second-hand inmatriculate se ridica deja la 9,8%, potrivit ministrului.

Un document guvernamental prezentat recent releva ca Guvernul discuta impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.

O alta varianta luata in calcul este transformarea taxei de poluare intr-o taxa platibila anual si impusa tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.

Pentru a clarifica si astfel de situatii, Guvernul a elaborat mai multe variante de modificare a taxei auto.
Una dintre acestea prevede modificarea OU 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule, in sensul stabilirii obligatiei de plata a taxei de poluare si pentru autovehiculele aflate in parcul national inainte de intrarea in vigoare a taxei, la prima transcriere a dreptului de proprietate, respectiv la prima vanzare, cu o reducere a cuantumului taxei cu circa 30%, arata documentul guvernamental.
Taxa de poluare auto a intrat in vigoare la 1 iulie 2008, inlocuind taxa de prima inmatriculare introdusa la 1 ianuarie 2007.

"Aceasta propunere reglementeaza practic situatia existenta pana la 1 iulie 2008, in acord cu interpretarea CJUE", au declarat agentiei MEDIAFAX surse guvernamentale.

O alta varianta luata in calcul de Guvern este modificarea OU 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule, in sensul stabilirii obligatiei de plata a taxei de poluare si pentru autovehiculele aflate in parcul national inainte de intrarea in vigoare a taxei - fara sa se mai faca referire la prima vanzare - cu diminuarea cuantumului actual al taxei pe poluare, dar cu restituirea unei diferente intre suma achitata incepand cu 1 iulie 2008 si pana la aprobarea viitoarei modificari si cuantumul care va rezulta din aplicarea noilor prevederi.

"Aceasta solutie coincide si cu asteptarile magistratilor pentru solutionarea problematicii. In orice caz, este de analizat si emiterea unei ordonante de urgenta prin care sa se esaloneze restituirile in temeiul hotararilor judecatoresti irevocabile, pe parcursul urmatorilor ani", se arata in document.

Guvernul justifica esalonarea la plata a banilor care trebuie restituiti prin faptul ca repercusiunile asupra bugetului Fondului pentru mediu sunt "covarsitoare", aratand ca suma totala prin plata integrala a taxei ar putea ajunge la 750 milioane euro.

"Avand in vedere cuantumul incasarilor de la data intrarii in vigoare a OU 50/2008, estimam ca o eventuala restituire integrala a taxei sa se ridice la circa 600 milioane euro. Mai mult, pe langa suma efectiv platita cu titlu de taxa de poluare ce se restituie catre contribuabil se restituie si alte cheltuieli admise de instantaadobanda legala si cheltuieli de judecata. Acestea reprezinta aproximativ o patrime din cuantumul taxei si sunt bani care nu au fost incasati niciodata", este justificarea Guvernului.

Citeste si:

Ultima varianta analizata de Guvern este transformarea taxei de poluare impusa la data primei inmatriculari in taxa de poluare platibila anual de catre toti proprietarii de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.

"In aceasta ipoteza, trebuie avuta in vedere exceptarea/diminuarea taxei pentru cei care au achitat-o incepand cu 1 iulie 2008. Ipoteza va genera si dificultati administrative, intre timp unii dintre contribuabili recuperand taxa pe cale judecatoreasca si neexistand o baza de date la nivelul organelor fiscale care sa cuprinda autovehiculele pentru care a fost calculata si achitata, respectiv restituita taxa", arata Guvernul.

In document se mai arata ca, prin hotararea din luna aprilie, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a schimbat total jurisprudenta comunitara si nationala de pana atunci, retinand o discriminare indirecta a ordonantei privind taxa de poluare auto prin faptul ca un stat membru descurajeaza punerea in circulatie a unor vehicule de ocazie cumparate in alte tari membre, dar fara a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie cu aceeasi vechime si uzura de pe piata nationala.

"Daca pana la momentul acestei hotarari a Curtii instantele nationale investite cu solutionarea cauzelor privind restituirea sau neplata taxei auto au dat hotarari contradictorii, dupa aceasta data toate instantele au pronuntat hotarari, inclusiv irevocabile, prin care admit cererile de restituiri", este atentionat Guvernul in document.

In prezent, pe rolul instantelor de judecata se afla peste 40.000 dosare privind taxa auto.

Surse oficiale au declarat ca Guvernul a decis ca, in aproximativ doua saptamani, sa modifice din nou taxa de prima inmatriculare, dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene a apreciat ca aceasta taxa incalca legislatia Uniunii Europene.Informatia a fost confirmata de catre ministrul Mediului, Laszlo Borbely, si purtatorul de cuvant al Guvernului, Ioana Muntean.

In urma cu o luna, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.

Punctul de vedere al Curtii a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judeca un proces in care un roman a dat in judecata statul intrucat a considerat ca taxa de prima inmatriculare este ilegala. Magistratii sibieni au vrut sa afle de la CEJ daca taxa contravine sau nu legislatiei europene.

Curtea a precizat ca procesul judecat de Tribunalul Sibiu a fost intentat de un roman pe nume Tatu, care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania, cu pretul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrica de 2.155 de centimetri cubi si standard de poluare Euro 2, fiind fabricat in 1997, an in care a si fost inscris in Germania.

Pentru a-si putea inmatricula masina in Romania, barbatul a trebuit sa plateasca o taxa de poluare de 7.595 de lei. Intrucat a considerat ca taxa este contrara normelor europene, barbatul a cautat sa-si recupereze banii. El si-a sustinut actiunea in instanta pe aceea ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in Romania si revandute.

Ministerul Mediului a aratat atunci ca decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene privind legalitatea taxei de prima inmatriculare se refera la forma initiala a legii prin care aceasta a fost introdusa si nu la cea modificata in 2010.