Wolfgang Hatz, membru in consiliul de administratie al Porsche AG, si-a petrecut intreaga cariera profesionala printre motoare si cutii de viteze germane, ocupandu-se mereu de partea de performanta a masinilor. Executivul care isi petrece peste 20% din timp testand masini vorbeste cu pasiune despre marca germana premium sport Porsche, intr-un interviu acordat wall-street.ro la Geneva.
Wall-Street.ro: Care a fost traseul profesional, cum ati ajuns sa lucrati pentru Porsche?

Wolfgang Hatz: Am absolvit Universitatea de Inginerie Mecanica. Primul meu job a fost in 1982-1983 la Porsche, apoi am venit la BMW unde am fost inginer si lider de proiect in dezvoltarea de motoare BMW AG si BMW Motorsport intre 1983 si 1989.

Am fost mereu implicat in curse automobilistice. In 1989, m-am alaturat Porsche si m-am implicat in Formula 1. Dupa ce s-a oprit Formula 1 am intrat in proiectul Carrera 964 (Carrera RS 3.8 304 CP), o serie limitata de 300 de exemplare. Dupa aceea am revenit la curse, in 1993, am fost director tehnic la GM Europe Opel motorsport, Calibra fiind un model de succes in 1996. Apoi m-am retras din curse si am mers la grupul Fiat, in 1997, unde m-am ocupat de dezvoltarea motoarelor si transmisiilor.

In 2001, m-am alaturat grupului Volkswagen in calitate de sef de dezvoltare motoare si transmisii pentru Audi, iar din ianuarie 2007 m-am ocupat de intregul grup.

Wolfgang Hatz este incepand din februarie 2011 membru in consiliul de administratie al Porsche AG, fiind vice presedinte executiv, responsabil de cercetare si dezvoltare, precum si sef al dezvoltarii de motoare si transmisii pentru grupul Volkswagen.


Wall-Street.ro: Cum arata o zi obisnuita de lucru?


Wolfgang Hatz: O zi normala din viata mea incepe la atelier, unde discutam despre anumite probleme sau schimbari, oricine este invitat sa participe daca este o problema. La sedinta vorbim despre ce se intampla, ce avem de facut. Facem des intalniri unde discutam pana la 3-4 ore. O data pe saptamana vorbim cel putin 4 ore despre proiecte tehnice sau tehnologii viitoare.

Adesea vizitez departamentul de design sa vad ce se intampla si foarte des merg la drive teste, este o parte frumoasa a jobului, pentru ca imi place sa simt masinile. In final trebuie sa conduci masina, sa simti masina.

Cel putin 20% din timpul meu mi-l petrec testand masini. Merg de multe ori in Africa de Sud pentru teste, iarna in Finlanda, America, China.

Wall-Street.ro: Pe masura ce tot mai multi oameni se muta in orase aglomerate, cum veti oferi o experienta emotionala cand este din ce in ce mai dificil sa conduci cu viteza?

Wolfgang Hatz: In orase nu poti folosi performantele masinilor Porsche, insa felul cum este setata transmisia, sunetul evacuarii, te ajuta sa simti de ce este capabila masina.

De aceea in orase mari, precum Shanghai, Los Angeles, construim centre de teste pentru clienti. Avem deja astfel de piste in Silverstone, Leipzig, pentru ca foarte multi oameni vor sa simta masina. Vom continua sa construim astfel de centre.

Wall-Street.ro: Unde vedeti Porsche peste 20 de ani?

Wolfgang Hatz: Cred ca avem un mare potential de a atrage mai multi clienti. Suntem ingrijorati de mediu, vrem sa il protejam, dar in acelasi timp sa oferim si placerea de a conduce. Avem oportunitatea de a transmite asta pentru ca masinile Porsche sunt mult mai usoare decat ale competitorilor, iar cel mai important lucru pentru un autoturism sport este sa fie usor.

Daca ai o masina usoara, esti mult mai performant, mai rapid si consumi mai putin carburant. Vrem sa ne dezvoltam in aceasta directie, de performanta inteligenta. Asta inseamna ca nu ne trebuie 700-800 de cai putere sa avem cea mai rapida masina, pentru noi este mult mai important sa avem cea mai buna manevrabilitate, cea mai buna performanta, cel mai bun raport greutate – cai putere. Aceasta directie trebuie sa o urmam si va asigur ca in 20 de ani vom avea foarte multi fani Porsche.

Wall-Street.ro: In urmatorii ani, multe schimbari tehnologice vor influenta masinile si arhitectura lor, felul in care arata si performantele. Dupa cum vom vedea mai multe tensiuni intre performanta si eficienta, cum ati putea echilibra placerea de a conduce cu cerintele moderne de mediu?


Wolfgang Hatz: Pentru noi este important sa reducem greutatea masinilor. Daca ne uitam la noul Porsche 911, am redus greutatea caroserie cu circa 80 de kilograme, am introdus anumite sisteme precum Start/Stop, ceea ce este extraordinar. Acelasi lucru l-am facut si la noul Boxster.

Wall-Street.ro: Cand veti lansa noul SUV Porsche Macan?

Wolfgang Hatz: Macan va fi masina sport din segment. Chiar acum conducem primele prototipuri, Macan ... creeaza dependenta, este o veritabila masina sport.

Productia va incepe in toamna anului viitor, deci atunci vom prezenta si masina.

Wall-Street.ro: Ce masini aveti in garaj?


Wolfgang Hatz: In garajul meu in prezent sunt doua modele Porsche 911, Turbo S si noul Carrera. Mi-as fi dorit sa am un 550 Spyder, dar este prea scump.

Porsche 550 Spyder a fost prezentat in anul 1953 la Salonul Auto de la Paris. Masina avea o garda foarte mica la sol pentru a fi eficienta la cursele automobilistice.

Wall-Street.ro: Ce predictii aveti pentru piata anul acesta?

Wolfgang Hatz: Piata va creste putin, dar noi vrem sa crestem mai mult decat piata. Am avut un start bun in ianuarie si februarie, au fost cele mai bune luni de pana acum, daca vom continua astfel vom avea un motiv sa ne majoram volumele.

Porsche are ca obiectiv cresterea vanzarilor la 200.000 de autoturisme pe an pana in 2018, prin adaugarea SUV-ului compact Macan la gama de modele de serie, indepand din 2013. Tot in 2013, constructorul german va lansa o serie limitata a autoturismului sport cu propulsie hibrida 918 Spyder.

Anul trecut, compania a vandut 119.000 de unitati, in urcare cu 22% fata de nivelul din 2010.


Porsche a avut anul trecut cel mai mare profit operational din cei 80 de ani de activitate, de peste 2 miliarde euro, datorita vanzarilor ridicate ale SUV-ului Cayenne si sedanului Panamera.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri