Lansarea unui model spartan, economic, spatios, care redescopera sensul primar al unui autoturism – acela de mijloc de locomotie – a pus reflectoarele pe Dacia si a creat un val de polemici. De la entuziasmul legat de pretul imbatabil si spatiul interior enorm, pina la sarcasmul comentariilor referitoare la simplitatea ce aminteste de modelele anilor ’80, „masina de 5.000 de euro” a devenit o vedeta a presei de specialitate.

Tocmai de aceea am fost curiosi sa aflam si opiniile strainilor care au testat „masina romånului” sau ale celor care conduc deja Loganul, fie din paginile unor reviste de specialitate, fie de pe forumurile de discutii ale site-urilor de Internet. La inceputul anilor ’70, Romånia imprumuta de la francezi sarmul Renaultului 12, model ce avea sa fie aclimatizat cu elan patriotard sub denumirea de „Dacia 1300”. Cu Logan, fenomenul se petrece acum invers. Dacia romånizeaza putin cite pu- tin autostrazile vesticilor. Faptul ca, printre marcile consacrate, Loganul a devenit o masina pe care o poti zari circulind si in centrul Parisului trezeste putina mindrie si multa curiozitate.

Curiozitatea de a afla parerea occidentalilor „regalati” ani de-a rindul cu o oferta halucinanta de modele de masini de renume si care acum se urca in automobilul romånesc. Evident, partea francofona a Europei este cea care a adoptat cel mai repede Loganul. Francezii sint cei care au testat cel mai mult masina, cei care au scris cel mai mult despre ea si cei care, in cele din urma, au cumparat-o in cea mai mare masura.

UN RENAULT 9 AL EPOCII ACTUALE

„Dacia Logan este un fel de Renault 9 al epocii actuale”, incepe un text dedicat modelului diesel, publicat pe 6 aprilie 2006 de „l’Autojournal”. Jurnalistii care au testat Loganul sint de parere ca punctul forte il reprezinta pretul imbatabil, cu care nu poate concura decit o masina second-hand.

Dincolo de indraznela Renault, de a scoate pe piata acest model, cei de la „l’Autojournal” critica faptul ca portbagajul nu se poate deschide decit cu cheia, iar bancheta se rabateaza destul de greu. Este apreciat spatiul interior, comparabil cu cel al unui Mercedes Classe E, insa este criticata vizibilitatea prin luneta, obturata de tetierele din spate, calitatea slaba a plasticului din bord, pozitionarea butoanelor, precum si comanda geamurilor electrice. Impresioneaza de asemenea nepla- cut suprafata mica a oglinzilor exterioare, lipsa avertizorului sonor si optic pentru centurile de siguranta, dar si lipsa zonei rosii de pe turometru.

Pe sosea, cei de la „l’Autojournal” sesizeaza o lentoare a dCi-ului in fata modelului echipat cu motor de 1,4 litri – motor cu putere comparabila, insa la drum lung este apreciata silentiozitatea si un selector de viteze mult mai precis. De aprecieri se bucura frinele foarte bine asistate si directia hidraulica, mai buna decit cea de pe Megane, sesizeaza francezii.

Note proaste primeste Loganul dCi la stabilitatea la vint lateral; in schimb sint laudate suspensiile care absorb foarte bine denivelarile. Nu ar fi fost rau nici daca scaunele din fata ar fi avut o sustinere laterala mai buna, puncteaza cel care a testat masina. Concluzia „l’Autojournal” in urma testarii dCi: pretul imbatabil face din Loganul Diesel cea mai buna optiune pentru piata franceza, in ciuda unui consum mediu de 7,6 litri/100km. Un consum mai mic decit al surorilor de 1,4 si 1,6 pe benzina, si care, la teste, au inghitit 9,2, respectiv 9 l/100km in aceleasi condit ii de testare. „Un mijloc de locomot ie foarte recomandat”, se incheie articolul dedicat dCi-lui.

L’AUTOJOURNAL: „DACIA LOGAN – CLASA ECONOMIC”

Tot „l’Autojournal” publica anul trecut un test efectuat pe modelul de baza1,4 MPI, sub titlul sugestiv „Dacia Logan, clasa economic”. „O masina noua pentru 7.500 de euro, este posibil, cu conditia sa uitam pla- cerea de a conduce”, isi incepea articolul Melina Priam, cu citeva zile inainte ca primele Loganuri sa fie comercializate in Franta. „Reteta clasica: inaintea verii, ca sa slabesti trebuie sa tii regim si sa renunti la placerile gastronomice. Fara zahar, fara grasimi, mezeluri, prajituri, ciocolata… Alimentele proscrise sint mai numeroase decit cele permise: legume verzi preparate in aburi, carne si peste slab! Dupa 15 zile, infern… merge! Acelasi lucru si cu Logan!”, isi incepe articolul caustic jurnalista franceza. Toate micile placeri ale vietii la volan sint inexistente in Logan. In masina de 7.500 de euro nu exista nici retrovizoare electrice, nici radio, nici oglinda in parasolarul din dreapta, nici cotiera centrala, nici ordinator de bord.

Volanul nu se regleaza, la fel cum nici scaunul soferului nu se poate regla decit inainte si ina- considera ca lipsa directiei asistate la versiunea de baza va economises te totodata si banii pentru abonamentul la sala de fitness, aluzie la forta cu care soferul trebuie sa roteasca volanul. „Cu toate acestea, continua articolul, elementele esentiale au ra- mas: un motor, patru roti – ba chiar cinci – un volan… Tot ceea ce este necesar pentru a ajunge din punctul A in punctul B. Loganul este in mod cert dezvelit de orice notiune de placere automobilistica, dar isi face corect datoria”. La bord nici o infloritura, plasticul de calitate medie, dur la atingere, iar cel de pe aeratoarele centrale, sensibil la zgi- rieturi. In privinta motorului de 1.4l, performantele sint considerate „foarte modeste”.

„CALATORIA CU dCi-UL ROMÅNESC NU ESTE INTRUTOTUL DEZAGREABILA”

Si „Le Figaro” consacra, in luna martie a acestui an, un articol referitor la modelul Diesel. Jurnalis tii noteaza faptul ca, in raport cu varianta pe benzina, nimic nu s-a schimbat in exterior. Motorul Diesel, ce raspunde normelor antipoluare Euro 4, este cel atit de apreciat la toate modelele compacte de Renault, de la Clio la Megane, trecind prin Modus si Kangoo, doar ca la Logan intilnim versiunea lui cea mai modesta, de 70 CP, sustine „Le Figaro”, care remarca efortul important facut pentru izolare si combaterea vibratiilor, dar evident ca toate acestea au un cost. Astfel, in versiunea sa cea mai luxoasa, modelul Laureate, masina ajunge sa coste 12.000 de euro, departe de pretul de baza initial, de 7.500 de euro. Ziaris tii se intreaba daca acest cost suplimentar se justifica.

Citeste si:

„Dacia Logan diesel: la bonne affaire!”, titreaza „La Nouvelle Republique” sub semnatura lui Pierre Daubrosse. Acelasi entuziasm legat de pretul atractiv este condimentat cu comentarii referitoare la estetica mai putin atragatoare a masinii romånesti. „Fara indoiala, Loganul nu este din punct de vedere estetic masina cea mai atractiva din lume. Insa este berlina diesel cea mai ieftina!”, sustine Daubrosse. In Franta, afirma jurnalistul francez, au fost inmatriculate numai anul trecut aproximativ 10.000 de Loganuri, un numar apropiat de cel al modelelor Toyota Corolla.

Spre deosebire de Clio Diesel echipat cu acelasi motor Diesel, Loganul este mai zgomotos, sus- tine jurnalistul francez, din cauza unei insonorizari mai slabe. De asemenea, puterea redusa a motorului ii scade din performante. Calatoria cu dCi-ul romånesc nu este intrutotul dezagreabila, chiar daca nu dispunem de toate elementele de securitate propuse de alte modele, nici de o securitate de top. Cu toate aceste minusuri, calificativul este pozitiv, conchide Pierre Daubrosse.

„ATIT DAI, ATIT FACE!”

„Dacia in ajutorul Renault, cine ar fi crezut?”, scrie Philipe Lacroix intr-un articol dedicat modelului Diesel, publicat pe site-ul Webcarcenter.com. Si in opinia lui Lacroix, sonorizarea Loganului Diesel este acceptabila, mult mai buna, contrar modelelor pe benzina, neglijate din acest punct de vedere. Este adevarat insa ca si turatia motorului este mai mica fata de benzinare. Si, noteaza autorul articolului, nici nu exista zona rosie pe turometru. Pe sosea, Loganul Diesel se comporta „mai degraba bine, confortul este mediu, ca si scaunele, dar masina se inscrie bine in viraje”, noteaza Lacroix. Fata de modelele pe benzina, Dieselul ramine neschimbat in interior, cu acelasi plastic dur, trist, insa bine ajustat. Concluzia ziaristului: atit dai, atit face!

„PE AUTOSTRADA, INSONORIZAREA PERMITE CALATORIA CU VITEZA REGLEMENTARA, FARA A FI NEVOIE DE DOPURI IN URECHI”

Sub semnatura lui Andre-Louis De Laet, site-ul Essai-automobile. com publica, in luna martie a acestui an, doua articole dedicate Loganului. Cel dedicat versiunii de baza, de 7.500 de euro, puncteaza dur lipsa servodirectiei: „«O sa-ti trebuiasca miini de camionagiu», imi spuneam. Cu toate acestea, imediat ce masina se pune in miscare, rotile se orienteaza fara dificultate”, descrie autorul articolului prima sa experienta la volanul unui Logan. Si De Laet propune citeva sedinte de fitness inainte de a urca la volanul unei Dacii. Cu fina ironie, semnatarul articolului accentueaza faptul ca Logan – o masina lipsita de multe facilitati moderne – pune in eviden- ta evolutia automobilului in ultimele decenii. De asemenea, motorul de 1,4 litri este departe de a fi o surpriza.

„Misiunea sa este de a pune in miscare, fara nici o pretentie sportiva, o masinarie de o mie de kilograme”, scrie De Laet. „Pe autostrada, insonorizarea autorizeaza calatoria cu viteza reglementara, fara a fi nevoie de dopuri in urechi”, isi continua observatiile autorul. Fara sa uite portbagajul, pe care il califica drept „gigantesque”, semnatarul prezentarii scoate in evidenta noua perspectiva pe care o are soferul unui Logan asupra soselei: fara prea mari pretentii. „Este lesne de imaginat Loganul in oras sau pe distant e scurte. Masina cistiga insa incredere si pentru deplasarile mai lungi. Fara radio la bord, conversatiile din masina vor fi redescoperite!”, isi incheie De Laet prezentarea.

L’Autojournal Logan dCi > CALITATI Raport pret/prestatii imbatabil Motor bine insonorizat Cutie de viteze agreabila Confortul suspensiilor Habitaclu gigant

> DEFECTE Nivel de securitate depasit Performante medii Sensibilitate la vint lateral Bancheta spate fixa Lacune ergonomice

L’Autojournal Logan 1.4 MPI > CALITATI Pret atractiv Habitaclu generos Securitatea oferita de cele doua air-bag-uri frontale

> DEFECTE Placerea sofatului inexistenta Aspect exterior destul de rustic

www.Webcarcenter.com Logan dCi > AU PLACUT Mecanica economica Habitabilitatea Volumul portbagajului Pretul de baza Garantia de 3 ani > NU AU PLACUT Optionalele scumpe Habitaclu auster Lipsa zonei rosii de pe turometru