Deputatul PSD Brasov Emil Nita a anuntat, vineri, intr-o conferinta de presa, ca actul oficial va fi semnat la Bucuresti, la Ministerul Economiei, in data de 4 septembrie. "La Bucuresti. in 4 septembrie va fi semnat memorandumul intre Ministerul Economiei si firma Airbus Helicopters prin care la IAR Ghimbav se vor produce piese pentru elicopterele Super Puma. Din partea Romaniei documentul va fi semnat de ministrul Economiei, Constantin Nita, iar la ceremonie va fi prezent si presedintele companiei Airbus Helicopters“, a spus Emil Nita, potrivit Mediafax.

Deputatul brasovean a precizat ca face acest anunt pentru a pune capat speculatiilor cu privire la faptul ca Airbus Helicopters ar cauta o alta locatie.
"Cifra investitiei de la Ghimbav va fi mentionata in memorandumul care va fi semnat pe 4 septembrie. Pe noi ne intereseaza cel mai mult crearea de noi locuri de munca menite sa produca plusvaloare pentru societatea romaneasca", a mai spus deputatul PSD Brasov. In urma investitiei Airbus, ar urma sa se creeze aproxiamtiv 700 de noi locuri de munca la Ghimbav, potrivit sursei citate. Actionarii IAR Brasov, companie controlata de stat, au hotarat la finele lunii iulie sa puna la dispozitia Airbus Helicopters un teren de 15.000 de metri patrati pentru productia de elicoptere Super Puma in Romania, precum si intrarea indirecta in actionariatul firmei din Romania a Airbus Helicopter.

IAR Brasov va pune la dispozitia Vadstena, firma inregistrata de Airbus Helicopters in Romania, un teren cu suprafata de 15.000 de metri patrati in localitatea Ghimbav, judetul Brasov, pe baza unui contract de superficie (se pastreaza dreptul de proprietate asupra terenului pe care vor fi construite cladirile - n.r.). Pe terenul respectiv Vadstena urmeaza sa construiasca o hala industriala in suprafata de 8.550 de metri patrati, destinata proiectului pentru producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 in Romania. Astfel, terenul va fi pus la dispozitia Vadstena pe durata derularii proiectului privind producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 in Romania, dar nu mai mult de 99 de ani, in timp ce pretul trebuie sa fie cel putin egal cu cel stabilit de o firma autorizata de evaluare.

Citeste si:

Totodata, actionarii au aprobat ca profitul ramas nerepartizat, cumulat la nivelul anului 2013, cuvenit IAR din partea Eurocopter Romania, sa fie utilizat pentru fondul de dezvoltare si cumpararea unei participatii la Vadstena, avand in vedere calitatea IAR de actionar al Eurocopter Romania. Intrarea indirecta in actionariatul firmei din Romania a Airbus Helicopters se va face numai dupa incheierea unui acord intre Airbus Helicopters, Vadstena, Eurocopter Romania si IAR, care sa stipuleze strategia pentru repartizarea profiturilor celor doua companii controlate de Airbus Helicopters, astfel incat IAR sa aiba garantia ca va incasa dividende in anii in care oricare dintre cele doua companii inregistreaza profit.

Elicopterul Super Puma are doua locuri pentru piloti si pana la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, in versiunea EC225, o raza de actiune de 1.135 de lilometri si poate atinge o viteza maxima de 345 km/h. Elicopterele din familia Super Puma sunt recunoscute pentru aspectul robust, capacitatea foarte buna de ridicare a incarcaturii si abilitatea de operare in conditii de mediu ostile. Airbus Helicopters, denumita anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajati la nivel mondial, si este prezenta in Romania prin Eurocopter Romania, unde detine 51% din actiuni, diferenta fiind controlata de IAR.Eurocopter Romania, creata in 2002, a dezvoltat activitati legate de piata civila si militara si este principalul centru industrial din cadrul grupului care executa lucrari de reparatie/revizie si modernizare pentru elicopterele Puma si Alouette de pe piata mondiala.

Din 2008, Eurocopter Romania a lansat activitatile pentru elicopterele Super Puma, asigurand lucrarile aferente de intretinere, reparatiile capitale si upgrade-urile. Fabrica IAR Brasov, infiintata acum 90 de ani, a produs pana in 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial a fost transformata in unitate de productie de tractoare. In 1968, fabrica de avioane a fost redeschisa sub numele ICA Brasov si s-a specializat in productia de elicoptere in parteneriat cu Aerospatiale Franta, in prezent subsidiara a Eurocopter. IAR este listata pe piata Rasdaq a BVB, iar Ministerul Economiei detine 64,9% din actiuni.