Premierul Victor Ponta a declarat, sambata, dupa inaugurarea Punctului de Trecere a Frontierei Nadlac II - Csanadpalota si a lotului II al Autostrazii Nadlac-Arad, ca nu a tinut un discurs la eveniment, pentru ca, fiind vorba de un proiect cu finantare europeana, a preferat sa il lase sa vorbeasca pe ministrul Fondurilor Europene. "Anul acesta se dau in folosinta loturile pana la Lugoj si lotul I dupa Lugoj, iar anul viitor, din Ungaria pana dincolo se Sibiu se va merge pe autostrada. Bucata cea mai grea si importanta, Sibiu-Pitesti, a fost aprobata ieri (vineri - n.r.) si este pe primul loc in proiectele de infrastructura finantate de Comisia Europeana. S-au finalizat contestatiile si s-a facut studiul de fezabilitate", a afirmat Ponta, potrivit Mediafax.

Premierul a spus ca ultimele 24 de ore sunt foarte importante pentru Romania, pentru ca vineri s-a semnat contractul pentru o finantare de 12 miliarde de euro pentru infrastructura din Romania. "In plus, de azi (sambata - n.r.), pentru prima data in istoria noastra suntem conectati prin autostrada de Uniunea Europeana. Vreau sa ramanem, acest guvern, nu doar cu faptul ca am dat pensii, salarii si am scazut TVA. In sfarsit, dupa 25 de ani, se fac lucruri concrete pentru infrastructura din Romania", a spus el. Intrebat de jurnalisti despre alte subiecte, premierul a refuzat sa raspunda la orice alta intrebare, spunand ca este suparat ca presa din Romania nu a scris vineri despre finantarea de 12 miliarde de euro obtinuta.

"O sa va dezamagesc foarte tare, dar avand in vedere ca ieri nu s-a vorbit deloc in presa despre 12 miliarde de euro primiti de Romania, s-a vorbit despre altceva, pentru ca eu am vorbit de altceva, azi nu mai fac greseala aceasta si vorbesc doar despre infrastructura, ca sa fiti obligati voi sa vorbiti despre ce e important, sa vorbiti despre autostrazile din tara asta, dupa care, de luni, ne intoarcem la problemele politice", a spus Ponta. Intrebat despre numirea noului ministru al Transporturilor, Ponta a spus ca este convins ca presedintele Klaus Iohannis se va pronunta in perioada urmatoare. Ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica, si vicepremierul ungar Semjen Zsolt au taiat, sambata, panglica inaugurala a Punctului de Trecere a Frontierei Nadlac II - Csanadpalota, la eveniment fiind prezent si premierul Victor Ponta, care a venit sprijinindu-se in carje.

In timpul discursurilor tinute de oficiali, Ponta a stat langa podiumul amenajat, pe un scaun adus pentru el. Punctul de frontiera va fi deschis circulatiei publice sambata, la ora 15.00, odata cu deschiderea lotului II al Autostrazii Nadlac-Arad, cuprins intre Pecica si Arad. Noul punct de control de la granita, aflat la jonctiunea A1 (RO) si M43 (H), se va numi Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac II (RO) - Csanadpalota (H). Punctul de frontiera se afla pe teritoriul Romaniei, la aproximativ zece kilometri de Vama Nadlac, situata pe DN 7. Noul punct de control are 20 de benzi de circulatie, respectiv cate zece pe fiecare sens, cu cate zece cabine duble, in care vor sta politisti de frontiera romani si ungari.

Suprafata punctului Nadlac II este de 22 de hectare si este complet supravegheata video. De asemenea, camerele instalate la cabinele de control identifica automat numerele de inmatriculare ale masinilor, iar programele informatice afiseaza daca masinile sunt furate sau daca au vigneta platita. Din cele zece benzi de pe fiecare sens, patru sunt pentru autoturisme, patru sunt pentru automarfare, nefiind inclus transportul de marfuri ce trebuie controlate fitosanitar si veterinar si transportul de marfuri periculoase, iar doua sunt pentru autocare. Pentru traficul greu vor exista patru cantare, doua pe fiecare sens de circulatie. Parcarea de pe sensul de iesire din tara are 107 locuri pentru camioane.

Citeste si:

Proiectul amenajarii acestui punct de frontiera a fost modificat fata de cel cuprins in contractul de construire a autostrazii Nadlac-Pecica. Astfel, la solicitarea autoritatilor, punctul a fost extins, pentru a avea o capacitate de tranzit mult mai mare decat cea prevazuta initial, iar costurile de amenajare se ridica la peste 30 de milioane de lei, pentru care s-a semnat un contract nou cu asocierea de firme care a realizat autostrada. Incepand din 15 iulie, automarfarele cu o capacitate de peste 7,5 tone nu vor mai putea tranzita Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac, de pe DN 7. Deschiderea acestui nou punct de frontiera a fost aprobata de Guvern printr-o hotarare.

Pentru acest proiect, bugetului Ministerului Afecerilor Interne a fost suplimentat cu 280.000 lei, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, in vederea achizitionarii de echipamente necesare completarii dotarii si operationalizarii punctului de trecere a frontierei. Amenajarea Punctului de Trecere a Frontierei Nadlac II (Romania) - Csanadpalota (Ungaria) a fost inclusa in proiectul autostrazii Nadlac-Arad, care face parte din Reteaua - Europeana de Transport (TEN-T), ce traverseaza Romania si care are ca obiectuiv conexiunea intre Autostrada (A1) si Autostrada (M43). Lotul II al Autostrazii Nadlac-Arad are o lungime de 16 kilometri, insa sase kilometri au fost deschisi circulatiei in luna decembrie 2014, odata cu primul lot, pentru a exista legatura intre DN 7 si soseaua de mare viteza.

Astfel, sambata sunt deschisi traficului cei zece kilometri ramasi, cuprinsi intre DN 7 Pecica si Arad. Constructia Autostrazii Nadlac-Arad a fost impartita in doua loturi, pe o distanta totala de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat initial de asocierea romano-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane de euro, iar lotul II a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane de euro. Lucrarile de constructie pentru cele doua tronsoane au fost deschise in octombrie 2011, termenul de executie fiind de un an si jumatate.

CNADNR a reziliat, la finele anului 2012, contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii, motivul principal fiind intarzierea lucrarilor, si a atribuit, in decembrie 2013, asocierii italo-germane Astaldi-Max Boegl, un contract de 308 milioane de lei (69 de milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea acestora. CNADNR a reziliat in vara anului trecut si contractul de proiectare si executie a lotului al doilea, dupa falimentul constructorului Alpine Bau din Austria, comunicand la vremea respectiva ca stadiul de executie a lucrarii era de 84,75%. Lotul al doilea al autostrazii Nadlac-Arad, in lungime de 16,6 kilometri, a fost finalizat tot de asocierea italo-germana Astaldi - Max Boegl.