Vanzarile de autovehicule ecologice, raportate in intervalul ianuarie - februarie 2016, reprezinta echivalentul a 0,6% din totalul autovehiculelor noi comercializate la nivel national, procent mic insa comparativ cu tarile vestice, care au programe speciale de crestere a numarului de masini putin poluante, potrivit News.ro. In Romania, primele subventii de inmatriculare pentru astfel de autoturisme au fost lansate anul trecut, in timp ce clientii din tarile din Europa de Vest le pot accesa inca din 2011.

In Olanda, de exemplu, cumparatorii primesc subventii de la stat de peste 5.000 de euro. In Franta, daca dai o masina obisnuita la Remat si vrei sa cumperi una electrica, primesti 10.000 de euro reducere. Si statul roman a marit, anul trecut, prima acordata la achizitia de vechicule ecologice de la 12.000 de lei la 20.000 de lei, echivalentul a peste 4.400 de euro, dar aceasta reducere se aplica doar pentru masinile pur electrice prin programul Rabla.

In acelasi timp, cei care cumpara masini hibride vor beneficia de un ecotichet in valoare de 5.000 de lei, adica putin peste 1.100 de euro. Romania are o problema si la capitolul infrastructura pentru alimentarea masinilor nepoluante.

Citeste si:

”Sunt doar cateva zeci de statii de incarcare in toata tara, iar pretul acestor masini este inca unul mare. O masina electrica de clasa medie poate trece de 30.000 de euro, mult peste suma pe care romanii ar fi dispusi sa o plateasca pentru un autoturism”, potrivit directorului de vanzari al Autovit.ro, Cristian Cojocaru.

In primavara anului trecut, Administratia Fondului de Mediu a anuntat ca are de gand sa sustina financiar instalarea a 10.000 de prize pentru incarcarea acestor masini. Marele avantaj al masinii electrice il reprezinta consumul. 100 de kilometri costa cat o cartela de doua calatorii la metrou, adica 5 lei, in timp ce la un automobil pe benzina, costul este de opt ori mai mult.

Anul trecut, in Romania s-au vandut 495 de autoturisme noi hibride sau electrice 100%, mai mult decat dublu (110%) comparativ cu 2014, cand au fost vandute 236 de unitati, arata datele APIA. Romania ramane insa tot pe ultimele locuri in ceea ce priveste achizitia de autovehicule prietenoase cu mediul inconjurator, campionii Uniunii Europene la vanzarile de astfel de masini fiind Marea Britanie, Germania si Franta, cu peste 12.000 de unitati vandute anual.