Autoritatile romane si Comisia Europeana nu au reusit, pana in prezent, sa ajunga la un acord privind modificarile care ar urma sa fie aduse taxei de inmatriculare, astfel incat aceasta sa fie aliniata legislatiei europene.

Partea romana nu vrea sa cedeze de la principiile care au stat la baza introducerii taxei, fiind dispusa sa accepte consecintele, ceea ce ar presupune, inclusiv, actionarea Romaniei la Curtea Europeana de Justitie, au declarat pentru NewsIn surse guvernamentale.

Procedura deschisa impotriva Romaniei, in martie 2007, ar putea ajunge in etapa finala, care ar insemna trimiterea la Curtea Europeana de Justitie, cel mai devreme in aprilie-mai, anul viitor, au precizat aceleasi surse.

Guvernul doreste sa mentina taxa de inmatriculare intr-o formula care sa respecte obiectivele pe care si le-a propus atunci cand a introdus-o in Codul Fiscal, respectiv limitarea numarului de autoturisme vechi si poluante.

Potrivit surselor citate, autoritatile de la Bucuresti nu considera ca Romania s-ar afla intr-o situatie neobisnuita fata de alte state membre, in eventualitatea in care Comisia va incepe a doua etapa a procedurii de infringement sau va ajunge chiar sa actioneze Romania in instanta.

Ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a admis, la sfarsitul saptamanii trecute, ca intre Comisia Europeana si Romania exista o diferenta de opinii cu privire la taxa de inmatriculare si a anuntat ca, in perioada urmatoare, va merge la Bruxelles pentru a "urgenta" gasirea unei solutii, intrucat ministerul nu a primit, pana in prezent, un raspuns din partea forului european la propunerile de modificare.

Opinia Comisiei Europene, exprimata de purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe, Maria Assimakopoulou, este contrara celor declarate de ministrul Vosganian.

La sfarsitul lunii octombrie, purtatorul de cuvant preciza ca, in timpul discutiilor cu autoritatile romane, Comisia considera ca a oferit suficiente elemente si sugestii, astfel incat noul proiect legislativ sa fie in conformitate cu legislatia UE, si ca, in cazul in care Romania nu isi aliniaza legislatia pana la sfarsitul acestui an, Comisia va deschide a doua etapa a procedurii de infringement.

Citeste si:

Totodata, purtatorul de cuvant spunea ca forul european nu trebuie sa-si dea acordul pe un proiect legislativ, intrucat rolul sau este de indrumare si consiliere.

"Inainte de a lua o decizie finala in cadrul procedurii de infringement, Comisia asteapta transmiterea oficiala a legislatiei noi si deja adoptate. Comisia nu incheie niciodata o procedura pe baza unui proiect legislativ care nu a intrat inca in vigoare", a mai aratat purtatorul de cuvant.

Procedura de infrigement (incalcarea tratatului de aderare) prevede ca, in situatia in care guvernul roman nu modifica taxa auto conform cerintelor CE, forul european trece la a doua etapa, cea premergatoare actionarii la Curtea Europeana de Justitie.

A doua etapa consta in transmiterea unei scrisori de argumentatie, "reasoned opinion", care contine recomandari precise ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie, Romania nu se conformeaza rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.

Taxa de prima inmatriculare auto a devenit, din luna martie, obiectul unei proceduri de incalcare a tratatului declansata de Comisia Europeana.

CE apreciaza ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.