Evolutia salariilor oferite angajatilor din departamentele de vanzari a urmat tendinta generala a pietei, in 2011, situandu-se la nivelul ratei inflatiei (4% - 6%), conform studiului salarial PayWell Romania derulat anual de PwC.

Pe de alta parte insa, sectorul de activitate (implicit importanta fortei de vanzari in cadrul companiei) sau gradul de sindicalizare a companiei pot influenta aceasta dinamica.

De exemplu, in cazul sectorului farmaceutic, cresterile salariale oferite angajatilor din aceste departamente in anul 2011 au fost mai mari comparativ cu tendinta generala a pietei (6.6% crestere salariala medie oferita angajatilor din vanzari). De asemenea, tendinta a fost similara in cazul sectorului produse industriale (7.5% crestere salariala medie oferita angajatilor din vanzari).

Totodata, majoritatea companiilor au utilizat din totdeauna si practica cu succes politici de bonusare si comisionare a angajatilor din departamentele de vanzari. Pentru anul 201, valorile efectiv platite ale bonusurilor au variat intre 16% - 25% din salariul anual, in functie de sectorul de activitate, fiind insa cu 10%- 15% mai mici comparativ cu cele planificate initial pentru perioada respectiva.


Avand in vedere specificul activitatii (ce presupune flexibilitate sporita, deplasari, comunicare permanenta cu clientii), angajatii din departamentele de vanzari primesc, in mod obisnuit, beneficii suplimentare, de tipul masina de companie sau telefon mobil.

Conditiile economice specifice ultimilor ani au influentat politicile de utilizare a acestor beneficii. De exemplu, foarte multe companii au cautat modalitati variate de eficientizare a costurilor asociate, prin contractarea de servicii de tip leasing operational/fleet management, prin optiunea "cash for car", printr-un control atent al deplasarilor sau prin renegocieri ale contractelor cu furnizorii specifici.

Stagnare la remuneratii

In ceea ce priveste evolutia salariala pentru aria de vanzari, aceasta prezinta la momentul actual o tendinta de stagnare, in acord cu nota de precautie cu care angajatorii inca abordeaza strategiile pentru fiecare dintre departamentele din companiile lor, potrivit companiei de recrutare ManpowerGroup Romania.

Legat de pachetele de beneficii, angajatorii tind sa le utilizeze ca pe un instrument de stimulare a fortei de vanzari. Intrucat succesul companiilor lor se reflecta in volumul de vanzari efectuat, angajatorii au elaborat diferite modalitati de fidelizare a fortei de vanzari, astfel incat nivelul de motivatie al acestora sa creasca permanent.

Mai mult, in ultimii ani, companiile care activeaza pe piata locala au adaptat modalitati de stimulare a fortei de vanzari sub forma bonusurilor de fidelizare (de exemplu, bonus acordat membrului echipei de vanzari cu cele mai multe vizite la clienti / prospecti), totodata structurand sistemul de bonusare prin introducerea concomitent a comisioanelor trimestriale si a celor anuale.

“Din ce in ce mai des, oamenii de vanzari sunt incurajati sa-si depaseasca performantele anterioare, prin cresterea repetata a targetului alocat. Companiile au realizat ca un control cat mai atent asupra costurilor interne va sustine evolutia afacerilor respective in actualul climat economic. De asemenea, o strategie eficienta o reprezinta fidelizarea clientilor actuali si intarirea parteneriatelor dezvoltate impreuna cu acestia, echipele de vanzari fiind incurajate sa realizeze prelungiri sau extinderi ale contractelor cu clientii deja existenti”, sustin reprezentantii ManpowerGroup Romania.

De asemenea, potrivit specialistilor in recrutare, fiecarui om de vanzari i-au fost alocate arii de acoperire mai largi – in cazul companiilor cu extindere natioanala, iar in ceea ce priveste strategiile de abordare a prospectilor, se observa o predilectie pentru mijloacele electronice (newsletter, e-mailing etc.), care presupun costuri mai mici.

Cat poti castiga din vanzari pe diverse posturi

Remuneratiile oamenilor din vanzari sunt de cele mai multe ori influentate de zona tarii in care acesta lucreaza. Ca si in alte domenii, in Bucuresti sunt cele mai mari salarii din tara.

De exemplu, un reprezentant de vanzari, unul dintre cele mai intalnite posturi din acest domeniu, poate ajunge sa castige intre 1.500-2.000 lei in Iasi si Piatra Neamt, pana la 2.500 de lei in Cluj-Napoca si poate urca pala la 2.500 lei si 3.000 lei pe luna in Ploiesti, potrivit ManpowerGroup Romania. In Capitala, un reprezentant de vanzari poate castiga pana la 2.500-3.000 lei.
Tot in Bucuresti, pe postul de key account manager se castiga intre 3.000 lei si 4.000 de lei, iar un director de vanzari poate ajunge sa castige intre 4.000 lei si 7.000 lei.

In ce domenii poti lucra in vanzari

La nivelul lunii aprilie, in cadrul site-ului de recrutare eJobs erau disponibile aproximativ 13.000 de posturi din diverse domenii de activitate, iar aproape 4.000 dintre acestea erau publicate la categoria vanzari.
Potrivit specialistilor de la eJobs, companiile cauta de la consultanti de vanzari, sales representative, agent vanzari, lucrator comercial/vanzator, la area sales supervisor director magazin, key account manager.

Pe categoria vanzari sunt publicate posturi pe domenii ca:

FMCG

Citeste si:

Telecomunicatii

Constructii/Utilaje constructii

Servicii si Aparatura medicala

Farma

Call Center

Imobiliare

Teleshopping

Banci

Asigurari

Reprezentantii eJobs precizeaza ca majoritatea companiilor angajatoare ofera pentru posturile din categoria Vanzari: salariu fix si comision, masina de serviciu si mini laptop. In plus, se ofera prime si premii stimulative, corespunzatoare performatei individuale, precum si training-uri specializate si suport continuu pentru cresterea profesionala.

Sursa foto: freedigitalphotos.net