"A fi coach consider ca poate fi privit din doua perspective: coach profesionist sau a avea abilitati de coaching, ca hobby. Din perspectiva de coach profesionist, cred ca ceea ce este valid pentru fiecare profesie, este valid si profesiei de coach: a face scolile necesare, a-ti superviza practica si a invata continuu sunt cerintele fundamentale. Deci acele persoane care parcurg acest traseu, pot activa ca in meseria de coach", a declarat Rodica Obancea.

In 2014, profesia de “specialist in activitatea de coaching” a fost introdusa in nomenclatorul ocupatiilor din Romania (COR). In acest moment, cei care isi doresc sa devina coach, au optiunea de a urma o scoala de coaching acreditata de autoritatile din Romania, obtinand astfel calificarea de specialisti in activitatea de coaching, si de asemenea au optiunea de a urma o scoala de coaching internationala, care aduce certificari ale nivelului de competenta la nivel international.

O scoala de coaching din Romania, care acrediteaza ca specialist in activitatea de coaching, are un numar de ore de formare si supervizare cerut de autoritati, respectiv 360 de ore. Preturile formarii variaza in jurul sumei de 1.000 euro/formare. Scolile internationale au preturi mai mari, frecvent peste 3.000 euro/formare si te aduc in contact si cu nivele inalte de practica a coachingului – multe scoli au nume cunoscute in domeniu care sunt parte.

Cat costa o sedinta de coaching

Rodica Obancea a explicat ca mediul in care activeaza managerii in prezent este din ce in ce mai dinamic si nevoia de coaching creste.

"Au crescut cererile pentru sedinte de coaching in piata, iar cea mai mare parte este in continuare pentru o singura persoana, respectiv managerul general al companiei sau alti oameni cheie din companii. (...) Companiile sunt cele care platesc in general pentru sedintele de coaching, insa sunt si oameni care investesc in ei", a prezicat coach-ul.

Astfel, o sedinta de coaching pentru executivi costa intre 250 si 500 de euro, in timp ce pentru pregatirea unei echipe un coach poate sa primeasca si 1.500-2.000 de euro pe zi.

In acest context, un coach freelancer ajunge sa castige intr-un an 15.000-20.000 euro, in timp ce un antrenor cu reputatie ajunge si la 200.000 de euro anual.

Citeste si:

"Competenta de coach are nevoie sa fie vanduta, asadar poti fi un coach bun, dar sa nu stii sau sa nu ai curajul sa te vinzi. Coachingul este o meserie liberala si cu cat reputatia ta este mai buna, cu atat veniturile tale sunt mai mari. Astfel ca sunt cativa profesionisti in coaching in Romania cu o practica sustenabila, cu proiecte luna de luna, care ajung sa castige intre 50.000-200.000 de euro", a aratat Obancea.

Este business frumos din coaching in Romania, insa nu pentru multi, pentru cativa, pana in 10-15 persoane care practica exclusiv coaching

Ce face un coach

Coach-ul este acea persoana care opereaza cu abilitati, talente, cunostiinte, cu scopul de a crea ceva calitativ superior. Clientul care se adreseaza unui coach are aspiratii catre ceva mai bun, are vise, dorinte sau chiar viziuni indraznete si este in cautarea unor mijloace de a le duce la indeplinire.

"De multe ori invatarea este confundata cu accesul la informatii si reprezinta doar schimbul de informatii si foarte putin, comportamental, punerea in practica. Accesul la informatie este foarte simplu pentru toata lumea, poti sa afli din carti sau de pe Internet ce inseamna managementul delegativ, de exemplu, insa ca o persoana sa faca translatarea de la informatie la punerea in practica are nevoie de antrenament. In realitate, este ca si cum ai invata un sport nou, pe care daca il inveti singur poti sa ai rezultate, dar nu faci salturi mari. Tocmai aceasta este promisiunea coachingului, te ajuta sa transformi informatia in rezultate concrete", a explicat Obancea.

In mediul de business actual, managerii sunt cei care beneficiaza de coaching, in general, sub forma de extra-beneficii oferite de companii sau aleg ei insisi sa investeasca in dezvoltarea proprie.

Obiectivele pe care vor sa le atinga acestia alaturi de un coach vizeaza cel mai adesea imbunatatirea muncii in echipa, a capacitatii de a delega sarcini si, in special, dezvoltarea businessului.

"O provocare des intalnita tine de faptul ca lucrurile nu mai merg cum mergeau. Cunosc o multime de oameni destepti care conduc organizatii, insa au ajuns la punctul in care simt ca nimic nu mai functioneaza. Astfel de manageri au nevoie de suportul unui coach (antreprenor) pentru ca le este destul de greu sa se uite la activitatea de zi cu zi cu ochi noi, sa isi dea seama ca de maine este nevoie sa aplice un comportament nou sau ca trebuie sa lucreze mai detasat, mai structurat sau mai organizat", a explicat Rodica Obancea.

Calitati necesare unui coach

Un coach bun trebuie sa fie capabil sa spuna lucrurilor pe nume, sa fie rabdator, sa inspire incredere si, poate cel mai important, sa stie sa isi vanda serviciile.

"Din practica de coaching profesionist pe care o am, eu pot spune ca una dintre calitatile necesare unui coach este aceea de a putea sa isi vanda serviciile, cu integritate si profesionalism. (...) De foarte multe ori, sunt situatii in care am nevoie sa stiu sa spun lucrurilor pe nume sau sa spun lucruri care nu sunt spuse, sa aduc in vederea clientilor mei aspecte peste care ei prefera sa le treaca cu vederea. Am nevoie de multa rabdare, incredere, calm, pozitivism impreuna cu fermitate, confruntare, provocare, astfel incat oamenii sa puna in practica comportamente diferite. Antrenamentul rabdarii, al pozitivismului, al increderii, al confruntarii, reprezinta subiecte de lucru sistematic in activitatea multor coach profesionisti, din Romania si din afara Romaniei, pe care eu ii cunosc", a incheiat Rodica Obancea.