Oricum, daca ai o problema cu nervii, probabil ca stii asta deja, deci nu e cazul sa insistam. Riscam sa te enervam si sa pleci de pe pagina (eventual sa tipi la cineva, dar nici aici nu insistam). Asadar, ce e de facut? Iata cateva idei, sfaturi de urmat si directii de cercetat.

Nota: Nu te enerva inca! E doar un articol care incearca sa te ajute.

1. Intelege furia

In primul rand, ca sa rezolvi o problema furiei trebuie sa stii cu ce anume ai de-a face. Furia nu este condamnabila in sine, ci este o traire absolut normala care stabileste un raport de nemultumire fata de o anumita stare de lucruri. Furia nu trebuie deci suprimata, cum am putea crede, ci doar corect inteleasa si canalizata catre ceva constructiv. Ea trebuie controlata, si exista o intreaga literatura pe tema controlului furiei (anger management). Unul dintre cei mai respectati autori de self-help, Lynda Hudson, explica in carte numita chiar Anger Management cum sa identifici sursa furiei tale, catre ce anume se indreapta ea si, foarte important, cum functioneza furia in cazul tau, definind aici doua tipuri de comportament: cel “exploziv” si cel “imploziv”.

2. Cauta mereu partea rationala

E un fel mai simplu de a spune ca trebuie sa-ti schimbi modul in care gandesti. Oamenii nervosi sunt inclinati sa injure, sa exagereze, sa dramatizeze. Cand esti nervos, incearca sa inlocuiesti verdictele categorice precum “e groaznic”, “e o hotie” sau “totul s-a dus de rapa” cu ceva detasat si rational, de tipul “e frustrant, prin urmare e normal sa fiu deranjat in acest moment, dar nu e sfarsitul lumii, iar enervarea nu o sa ma ajute nicicum”.

Aparent, furia tine cont de gen, dar fiind caracterul ei emotional. Studiile arata ca barbatii sunt mai putin dispusi sa-si confrunte emotiile decat femeile, in schimb sunt mai receptivi la aspecte rationale. Nu intamplator, unul dintre best-seller-urile pe tema anger management este o carte dedicata furiei manifestata de barbati. Beyond Anger – A Guide for Men: How to Free Yourself from the Grip of Anger and Get More Out of Life, de Thomas J. Harbin, este o introducere abrupta, dar onesta, in domeniul furiei masculine, oferind insa si o cale de iesire din acest univers sumbru.

3. Nu te grabi sa vorbesti cand esti nervos

Odata ce te-ai prins in energia momentului, sansele sa pronunti ceva regretabil sunt foarte mari. Cand esti furios, tot ce vei reusi sa faci este sa alimentezi un conflict, in niciun caz n-o sa-l stingi spunand “tot ce-ti vine la gura”.

Este un mit des intalnit acela ca intotdeauna trebuie sa spui “tot ce ai pe suflet”, sa “te descarci”. Desi este util uneori, in niciun caz nu trebuie sa faci din asta o scuza pentru tirade verbale pline de agresivitate. Inainte sa pronunti ceva, incearca sa-ti dai seama cum ar trebui sa reactionezi in acea situatie daca ar trebui sa judeci doar dupa fapte, ca si cand nu ai fi de fata. In felul acesta le vei da si celorlalti sansa sa revina la un ton mai cooperant.

4. Exprima-ti furia dupa ce te calmezi

Carti pentru managementul furiei

Dupa ce reusesti sa te relaxezi si esti capabil sa judeci la rece, exprima-ti furia de mai devreme intr-un mod argumentat si neconflictual. Spune-ti punctul de vedere cat mai clar, insa rezista tentatiei de a jigni drept compensatie pentru faptul ca te-ai enervat mai devreme. O minima pregatire in a-ti gestiona furia iti va da un avantaj consistent in disputele verbale.

Citeste si:

Daca nu ai chef de studii serioase pe subiect, alege ceva scurt si didactic, o carticica de buzunar pe tema anger management sau Terapia de 30 de minute pentru managementul furiei.

5. Pur si simplu ia o pauza

Si cand iei o pauza, nu-ti lua problema cu tine. Nu uita de ce ai iesit in pauza! Ocupa-ti mintea cu altceva, deconecteaza-te de la situatia care te-a enervat. Daca ramai “legat” de motivul enervarii, nu faci decat sa amplifici potentialul de scandal, sau sa il amani. Furia nu va disparea usor, trebuie sa inveti sa convietuiesti cu ea si sa o transformi in energie. Burn Anger Before Anger Burns You e titlul unei carti care te poate ajuta.

6. Foloseste “eu” in loc de “tu niciodata”

Atunci cand ai o conversatie ce ameninta sa se transforme intr-o disputa verbala, evita generalizarile de orice fel. Exprimari de genul “tu niciodata nu asculti” sunt nu doar fundamental false si foarte jignitoare, dar il vor obliga pe celalalt la o pozitie defensiva sau una ofensiva. Alege in schimb formulari rezervate, care sa exprime cat mai riguros pozitia ta, exprimari de tipul “eu as vrea ca” sau “mi-ar placea sa”, insa avand grija sa nu strecori elemente imperative sau umilitoare pentru celalalt. Invata sa gestionezi conflictele verbale si vei stapani mare parte din manifestarile furiei.

7. Foloseste umorul

Carti dezvoltare personala

Oricand ti se pare ca lucrurile se tensioneaza, ai putea sa “netezesti” totul cu o gluma, dezamorsand astfel o situatie ce incepe sa capete dramatism. Este calea cea mai simpla, care nu doar ca iti aduce beneficii imediate, dar in timp iti va castiga o reputatie de om placut si sociabil. Nu uita ca, la limita, orice poate fi subiect de gluma, insa nu incerca sa expediezi problemele serioase cu o gluma. Si nici nu aluneca in umorul sarcastic, pentru ca asta este doar o alta forma de furie.

Umorul e un factor foarte puternic in viata sociala si in cea profesionala si poti invata cum sa il folosesti. O carte despre folosirea a umorului in afaceri este nu doar o lectura utila, ci si una cat se poate de placuta.

8. Foloseste tehnici de relaxare

In momentele in care te-ai enervat si ti-ai pierdut cumpatul, de obicei se gasesti cineva sa iti spuna ca trebuie sa te relaxezi. De parca simplul fapt ca iti atrage atentia ca te-ai enervat ar putea sa rezolve ceva! De cele mai multe ori, efectul e exact cel contrar: te enervezi si mai rau.

Exista insa tehnici de relaxare care chiar dau rezultate, si merita sa le incerci inainte sa stabilesti ca e imposibil sa te calmezi atunci cand esti furios. Poti sa asculti muzica, sa inchizi ochii si sa respiri controlat, sa numeri pana la 10 samd. Testeaza cateva tehnici de relaxare si gaseste-o pe cea care ti se potriveste. Fii zen! (si vezi ce legatura asta cu vaca din parcare).

9. Fa-ti curaj si mergi la specialist

Decizia de a cauta ajutor de specialitate nu e niciodata o decizie simpla, insa poate fi extrem de necesara. Psihoterapia nu e doar pentru personaje din serialele TV, e si pentru oameni reali. Daca ai epuizat toate mijloacele de self-help si inca nu reusesti sa-ti stapanesti furia, sau pur si simplu situatia nu mai poate astepta, poate ar fi cazul sa consulti un specialist.

Sursa foto: Pixabay