Un exemplu de reducere extrema, scriu jurnalistii FT, este cel al BBVA, o banca spaniola care ofera angajatilor posibilitatea de a-si lua concediu cinci ani, timp in care vor primi o treime din salariul actual. Reprezentantii bancii sustin ca aceasta este Solutia optima de a iesi din criza, asigurand angajatii ca nu vor restructura nici un post pe timpul “vacantei” acestora.

O alta firma - Skadden Arps, una dintre cele mai importante case de avocatura din SUA – permite angajatilor sa plece timp de un an in concediu oferindu-le in schimb o treime din salariu, in timp ce contablii de la KPMG si-au inscris 85% din angajati pentru trei luni de concediu sau pentru efectuarea a doar patru zile lucratoare pe saptamana.

Si in domeniul aviatiei, FT scrie ca pilotii unei companii aeriene au consimtit la efectuarea de munca la sol, pentru a suplini munca angajatilor disponibilizati.

In aceste conditii, expertii in resurse umane cred ca majoritatea companiilor adopta aceste tactici pentru a-si mentine, cu orice cost, subalternii, protejandu-se astfel de viitoare investitii in trainingul unor noi angajati.

“Companiile din sectorul privat sunt mult mai motivate in a-si retine talentele in interiorul organizatiei, chiar daca acest fapt inseamna taierea salariilor sau reducerea perioadei de munca”, sustine Idar Kreutzer, directorul executiv al companiei norvegiene de asigurari Storebrand.
Insa specialistii in resurse umane dezaproba tactica de a reduce prin orice fel de masuri costurile, neglijand in schimb recompensarea si nivelul motivational al personalului. Majoritatea departamentelor de resurse umane sunt focusate pe gasirea celor mai ieftine solutii de retentie a personalului, insa, daca nu acorda atentie angajatilor, fisei postului si pozitiei acestora in companie, la sfarsitul recesiunii, cei demotivati vor fi primii plecati.

“90% dintre departamentele de resurse umane nu stiu cum sa mai faca sa reduca bugetele pentru angajati. Presimt ca acesti specialist sunt pe cale sa faca aceleasi greseli ca si in recesiunea din 2000”, a spus, pentru FT, Rainer Strack, partener al companiei de HR Boston Consulting Group.

Flexibilitatea orarului de munca, cea mai frecvent utilizata tactica, este similara cu cea adoptata de fabrici in cazul muncitorilor. Un exemplu este cel al companiei aviatice Lufthansa, care poate reduce orele de lucru si salariile de baza ale angajatilor in functie de scaderea nivelului cererii. In contractual semnat cu angajati exista si o “clauza de criza” care este activata in momentul in care cererea pentru serviciile companiei scade cu mai mult de 10%. In aceasta situatie Lufthansa poate taia salariul angajatilor proportional cu scaderea comenzilor.

Companiile mai vechi pe piata sunt acum la momentul in care pot sa arate ceea ce au invatat de pe urma crizelor trecute, cand au redus disproportional costurile.