“Exista cateva diferente semnificative intre managerii romani din companiile multinationale si aceia din companiile nationale. In aceasta analiza, managerul roman din companiile nationale iese cu o imagine nefavorabila”, spune Dorin Bodea, senior consultant in cadrul Result Development.

Totul porneste de la tipul de management, potrivit cercetarii care a sondat, intre 2009 si 2011, opiniile a 110 de manageri (first management, middle management si top management) din 72 de companii nationale si multinationale. Sefii din companiile nationale se ghideaza mai mult dupa experienta, intuitie si inspiratie in activitatea de zi cu zi, spre deosebire de cei din multinationale, pentru care rigurozitatea si folosirea instrumentelor managementului stiintific sunt mai importante.

In privinta profilului ideal de manageri, comunicarea este, pentru aproximativ o treime dintre respondentii din companiile nationale, respectiv din multinationale, prima ca importanta, dar in ceea ce priveste viziunea, strategia, leadershipul si organizarea – urmatoarele clasate – apar discrepante. Astfel, 25,4% dintre managerii din multinationale au indicat viziunea si strategia pe locul al doilea, procentul fiind de doar 15,4% in cazul sefilor din firmele autohtone. Leadershipul apare pe locul al treilea pentru 24% dintre respondentii din multinationale si pentru doar 7,7% dintre managerii din companiile nationale. Pe locul al treilea se afla organizarea, mentionata de aproape 20% dintre managerii din multinationale, respectiv de 28,2% dintre managerii din companiile nationale.

Bodea sustine ca in conditiile in care persoanele cu functii de conducere in companiile nationale considera ca managerul ideal trebuie sa fie un model de integritate si trebuie sa exceleze in organizare, spre deosebire de managerii din multinationale, care proiecteaza un model de conducere cu viziune, strategie si leadership, se confirma ipoteza ca in companiile locale, inechitatile si lipsa de organizare sunt boli cronice, care “sufoca performanta si profitabilitatea”.

In privinta atuurilor, orientarea spre rezultate este cu mult mai importanta pentru managerii din nationale (79,5%) decat pentru cei din multinationale (57,7%). Pe locurile urmatoare, cu procente relativ apropiate in cele doua cazuri analizate, se afla atuuri precum stabilirea de planuri (35,9%, respectiv 39,4%) , diferente mai mari inregistrandu-se la capitolul practica si controlul afacerii – 30,8% comparativ cu 39,4%. Ecartul se mareste atunci cand este vorba despre inspiratie si intuitie, mentionata pe locul al patrulea de 32,4% dintre managerii din multinationale, versus de 51,3% dintre cei din firmele locale.

Managerii din multinationale se orienteaza spre consolidarea si dezvoltarea performantei si pe termen mai lung, in timp ce managerii din companiile nationale sunt mai puternic centrati pe prezent si pe rezolvarea de probleme”, remarca Bodea.

Motivarea este un un punct nevralgic atat pentru managerii romani din companiile locale, cat si pentru cei din multinationale. Astfel, lipsa de motivare a subordonatilor este indicata ca principalul punct slab de catre 47,9% dintre sefii din multinationale, versus 74,4% - procentul respondentilor din randul managerilor care lucreaza in companii locale. Urmatoarele locuri pe lista punctelor slabe sunt ocupate de controlul excesiv, accentul pe putere, autoritate, leadershipul scazut, precum si lipsa de delegare.

Specialistii de la Result Development mai subliniaza ca diferente majore apar si in modul in care managerul roman dintr-o companie nationala isi priveste subordonatii, in comparatie cu sefii din multinationale. “Managerii din companiile nationale acuza in mai mare masura decat semenii lor din cadrul multinationalelor lipsa de implicare si neasumare a responsabilitatilor la subordonatii lor”, spune Dorin Bodea.

Citeste si:

Studiul arata ca lipsa de implicare este mentionata cel mai des de managerii din companiile locale (79,5%), spre deosebire de cei din multinationale (59,2%). Ponderile sunt asemanatoare si in cazul neasumarii responsabilitatilor, dar diferentele sunt mai mari in privinta urmatoarelor caracteristici culturale metionate: barfele si scenaritele (50,7% versus 43,6%), tema de a intreba pentru a nu fi luat de prost (43,7%, respectiv 35,9%) si teama de greseala (39,4% comparativ cu 35,9%).

Consultantul de la Result Development conchide ca cea mai grava problema in companiile romanesti locale este lipsa unei conduceri cu un comportament constant si predictibil, esential pentru rezultatele unei afaceri.

“Toate aceste diferente intre managerii romani din multinationale si managerii romani din companiile nationale se coreleaza cu indicatori financiari ai companiilor lor, cu diferente procentuale semnificative in ceea ce priveste rata profitului si productivitatea medie. Rezultatul este ca atat rata profitului, cat si productivitatea in companiile multinationale este, in medie, de 2-3 ori mai mare decat in companiile romeanesti”, evidentiaza Dorin Bodea.

In acest context, sfatul specialistilor in consultanta este ca managerii din companiile nationale sa-si gaseasca repere, modele managerial valide si sa foloseasca intr-un mod coerent instrumente precum setarea de obiective, delegarea si motivarea angajatilor. Ori, asa cum precizeaza Bodea, este timpul sa treaca de la un management dupa ureche catre unul stiintific, predictibil.

Companii nationale versus multinationale, in cifre

In 2009 (cele mai recente date), numarul grupurilor de firme romanesti se ridica la 4.696, pe cand cel al multinationalelor era de peste trei ori mai mare, majoritatea lor fiind controlate din strainatate. Din totalul grupurilor de firme multinationale, 33 erau controlate din Romania, iar 15.225 din afara tarii, potrivit datelor Institutului National de Statistica. Spre comparatie, in 2008 functionau 4.276 de grupuri rezidente si 26.467 de intreprinderi multinationale (135 controlate din interior, respectiv 26.332 din strainatate).

O Romanie multinationala: De ce pierd teren firmele autohtone

O Romanie multinationala: De ce pierd teren firmele autohtone

Citeste si: O Romanie multinationala: De ce pierd teren firmele autohtone

Este randul dvs. sa va exprimati opinia: Ce diferente ati observat intre managerul roman dintr-o companie nationala in comparatie cu cel dintr-o multinationala?