Romania se afla inca in urma restului statelor europene privind nivelul afacerilor derulate in sistem de franciza. In iunie 2005, existau 171 de marci, dintre care 35 sint autohtone, iar restul straine, un nivel mai ridicat decit in trecut. Totusi, in Ungaria sint 500 de branduri, iar in Franta 800. Piata francizelor a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de 900-950 de milioane de euro, conform companiei de cercetare a pietei CHR Consulting. Si dimensiunea retelelor de franciza a fost in continua crestere in ultimii ani, ajungind la 700 de investitori.

Cine vrea sa intre

“Romania, cel putin din perspectiva francizei, e o piata interesanta pentru francizorii straini”, a afirmat Razvan Blid, CHR Consulting.

Citeste si:

La ultima editie a Salonului International de Franciza RoFrancize au fost prezente si sase marci internationale care planuiesc sa intre in scurt timp pe piata romaneasca. Printre acestea se numara: Aion, Dama Service (reproductie cartuse), FasTracKids (solutii moderne de studiu pentru copii), Contours Express (sali de fitness pentru femei), RFC (producator de tonomate), Franchise-Net (site dedicat domeniului franciza). Desi nu a fost prezent la salon, H&M (cel mai mare retailer de moda din Europa) “estimam ca va intra pe piata cel mai tirziu intr-un an de zile”, apreciaza Blid. H&M cere 3,6 milioane de euro cash si un spatiu de cel putin 4.000 mp. Pe de alta parte, exista francizori romani care s-au dezvoltat in strainatate, de exemplu Romstal in Moldova si Ucraina.

Cine e deja

Franciza este un contract prin care proprietarul unei afaceri (francizor) cedeaza francizerului (cel care va derula afacerea) in schimbul unui comision, dreptul de folosinta al firmei, al marcii care are deja succes. Cele mai cunoscute francize de la noi sint Fornetti (cu 450 de unitati in toata tara si o cifra de afaceri de 18 milioane de euro in 2005), McDonald’s (cu 52 de fast-food-uri in Romania), Rodipet (cu vinzari de 70 de milioane pe 2005) si “Gogoasa infuriata” (cu o cifra de afaceri de un milion de euro in 2004). Investitia minima este, in medie, cuprinsa intre 10.000 si 50.000 de euro, dar poate ajunge si la citeva milioane. Pentru Fornetti, investitia initiala se ridica la 5-10.000 de euro. Pentru un restaurant Gregory’s se ajunge si la 150.000 de euro, in functie de suprafata si starea locatiei. Dar, de exemplu, magazinul Mr. Bricolage a necesitat o investitie de 6,2 milioane de euro. Pe linga soliditate financiara sint luate in considerare si calitatile personale si o istorie financiara nepatata.