Venit pentru prima data in Romania in anul 1991, directorul comercial al companiei Cramele Recas a avut nevoie de doar doi ani pentru a realiza importanta industriei de vinuri pe piata romaneasca. "Am venit in Romania in 1991, la un an de la absolvirea facultatii si am inceput prima afacere. Dupa 1992, am considerat ca afacerile cu vin reprezinta o oportunitate.

Am continuat studiile suplimentare in Anglia, unde am obtinut certificarile «Higher Certificate» si diploma «Wine and Spirit Education Trust» - calificari care cuprind atat partea tehnica a industriei vinurilor, cat si partea comerciala", ne-a marturisit Philip Cox.

Prima afacere pe care a avut-o a fost tot in domeniul bauturilor alcoolice, o firma importatoare de bere. "Am inceput cu un palet pe care l-am achizitionat cu banii castigati in vacantele de vara din timpul studentiei in Anglia", isi aminteste cu nostalgie Cox. Ideea de a investi in Cramele Recas a avut-o inca din anul 1993 cand a avut primul contact cu produsele Recas. Calitatea materiei prime din zona era recunoscuta inca de pe atunci. Investitia propriu-zisa a facut-o in anul 1999.

Impactul mediului de afaceri din Romania

Diferentele existente intre mediul de afaceri din Marea Britanie si cel local s-au resimtit inca de la inceput. "Exista prea multe situatii in care producatorii sunt defavorizati de un mediu concurential incorect - anumite firme nu respecta legislatia in vigoare si nu platesc aceleasi taxe si impozite.

In industria noastra exista o semnificativa cantitate de marfa falsificata pe piata si foarte multe firme care fie nu platesc impozite deloc, fie obtin la nesfarsit reesalonarile - ce dezavantajeaza firmele precum Cramele Recas care se incadreaza in spiritul legii", sustine Cox.

Ultimii doi ani au insemnat o tendinta de imbunatatire a serviciilor in domeniul administratiei locale, precum si a celorlalte servicii oferite populatiei, care sunt foarte utile in desfasurarea activitatii companiei.
Dupa parerea sa, importante raman deficientele din infrastructura - mai ales cea rutiera, precum si alte utilitati (apa, gaz) unde Romania va trebui sa avanseze rapid daca se doreste a fi competitiva in Uniunea Europeana.

"Anual pierdem aproximativ 20% din vanzare din cauza proastei infrastructuri rutiere si a problemelor care tin de logistica", declara directorul comercial al companiei.

Citeste si:

In opinia sa, Guvernul ar trebui sa faca mai multe eforturi pentru a exista un "level playing field" pentru toti concurentii din industria romaneasca - pentru a se putea dezvolta economia la adevaratul ei potential.
Si asta mai ales pentru ca viticultura romaneasca a daruit lumii cateva lucruri deosebite, cum ar fi soiuri ca Feteasca Neagra, dar din pacate in ultimii 20 de ani viticultura nu a fost exploatata la nivel mondial.
Insa cu siguranta in urmatorii 15 ani vor aparea in Romania vinuri de nivel mondial care vor fi apreciate pretutindeni.

Reteta succesului sau - pasiunea pentru munca

O reteta standard a succesului in afaceri este foarte greu de prescris, ne marturisea Philip Cox. "Important este sa depui mult efort si sa fii deschis la orice schimbare, iar in momentul in care pui pasiune in activitatea pe care o depui, succesul este mai usor de obtinut.

Pasiunea este un element indispensabil pentru reusita unei afaceri". Un alt aspect important al reusitei in afaceri este comunicarea deschisa. Chiar daca este, de cele mai multe ori, greu de realizat, comunicarea este in opinia sa unul dintre cei mai importanti factori pentru reusita in afaceri.

Romania a devenit o a doua casa

Schimbarea mediului, nu doar de afaceri, a dus inevitabil la disconfortul creat de o tara necunoscuta. "Initial mi-a fost foarte greu, insa am avut mereu prieteni care mi-au fost alaturi, sfatuindu-ma inclusiv in deciziile pe care a trebuit sa le iau in ceea ce priveste afacerea pe care o conduc", marturisea Cox. Cel mai mare suport l-a avut din partea sotiei sale, romanca, originara din Bucuresti, director de export la Cramele Recas.

Acest fapt reprezinta un avantaj in viata unui manager in care predomina munca. "Vacantele prefer sa mi le petrec in locuri linistite fara multa lume, alaturi de familie si prieteni, cum ar fi insulele din Grecia sau Italia (unde ador plimbarile cu barca cu motor), precum si zonele tropicale ca Republica Dominicana sau Malaezia. Datorita faptului ca sunt nevoit sa calatoresc in cea mai mare parte a timpului in interes de afaceri, timpul liber prefer sa mi-l petrec acasa, alaturi de familie", ne-a marturisit Philip Cox.

Cramele Recas au in prezent un numar de 200 de angajati permanenti. In perioada recoltei numarul angajatilor creste la 1.000 de persoane.
Pentru anul 2006 preconizam o cifra de afaceri de 230 miliarde ROL, cu un profit de 55 miliarde ROL.In anul 2004, Cramele Recas au ocupat a doua pozitie in ceea ce priveste rentabilitatea companiilor din industria de vin.