Eliodor Apostolescu a intrat in afaceri alaturi de Catalin Nour chiar din anii studentiei printr-un business cu inghetata, pentru ca mai apoi sa intre in industria alimentara si sa creeze in timp unul din cele mai populare branduri de pufuleti de pe plan local, Gusto.

Dupa 20 de ani de antreprenoriat si management, Eliodor Apostolescu considera ca antreprenoriatului din Romania ii lipseste inca experienta, desi la talent se situeaza foarte bine.

„Este o meserie in care ai nevoie de multa experienta. In cazul Romaniei abia au trecut 23 de ani de economie de piata, iar antreprenorii romani abia acum pot spune ca au capatat ceva experienta. Nu ma refer la faptul ca nu exista antreprenori talentati in Romania, ci la faptul ca ei abia acum se formeaza. Peste inca 20 de ani vom avea mai multi antreprenori romani de succes si o tara mai dezvoltata”, spune seful PhoenixY.

Nota 9 la talent pentru antreprenoriatul romanesc

Pe o scara de la 1 la 10, omul de afaceri spune ca ar nota antreprenoriatul romanesc cu 9 la talent si cu 5 la experienta.

„De invatat, invatam cu fiecare zi de activitate si tot ce trebuie este sa avem rabdare ca antreprenorii romani sa se formeze. Imi vine in minte ca exemplu pozitiv generatia lui Hagi, care a fost una foarte buna pentru ca s-a pregatit cu 10 ani inainte, inca din copilarie. La fel este si cu managerii, pe langa talent, anii de experienta acumulati isi vor pune amprenta si vor face diferenta in afacerea lor”, este de parere Apostolescu.

Ce l-a determinat in vremea studentiei sa isi inceapa propria afacere? „A fost calea fireasca pe care trebuia sa o urmez. Imi dadeam seama de ceea ce trebuie sa fac in fiecare etapa a dezvoltarii companiei, fara sa fac vreun efort deosebit de concentrare, pur si simplu imi veneau ideile . Tot ce am facut si ce fac si astazi, este sa dau frau liber ideilor mele si sa le pun in aplicare. Unii oameni au talent la pictura, muzica, altii la sport, eu am avut inclinatii native spre management”, a declarat Apostolescu.

Numele companiei, o greseala de scriere a juristului

„Eu si asociatul meu Catalin Nour eram in perioada studentiei, ne gandeam sa ne facem o afacere impreuna si ne-a placut mult numele Phoenix. Fiind in perioada de examene, am vorbit cu un jurist sa ne ajute sa infiintam societatea. La inregistrarea numelui, acesta a scris din greseala un “y” la sfarsitul numelui ales de noi, fara sa stiu de ce, si asa a aparut „Phoenixy”. Dupa mai multi ani, am avut posibilitatea sa schimbam numele, insa din superstitie, pentru ca firma mersese bine cu numele acesta, nu i-am mai modificat denumirea”, povesteste Eliodor Apostolescu.

„Am pornit afacerea cu pufuleti cu pasi mici si iata ca toate eforturile de-a lungul timpului si intreaga munca s-au reflectat prin aprecierile primite de la consumatori”, a adaugat fondatorul PhoenixY.

Dupa 20 de ani de management, seful companiei crede ca s-a maturizat. „Caracterizarea unui lider este data de compania pe care o conduce. Phoenix a existat numai in mintea mea, a fost creata de la zero si as putea spune ca este o oglinda a personalitatii mele”, a explicat Apostolescu.

Ca manager faci in fiecare zi greseli, crucial este sa nu apara cand iei decizii importante

Criza a insemnat printre altele, schimbarea brusca si radicala a atitudinii de consum si acest lucru a facut ca anumite sectoare de activitate, care erau la un moment dat infloritoare, sa cada brusc si sa atraga falimentul multor companii, cum a fost spre exemplu sectorul imobiliar.

In aceasta perioada, Apostolescu spune ca cel mai de ajutor pentru afacerea sa este faptul ca nu s-a avantat in proiecte care sa implice riscuri majore pentru companie, dar si faptul ca a urmarit indeaproape orice plan pe care l-am inceput. „Astfel, am putut sa ajustez din mers derapajele si sa transform in reusita orice proiect inceput”, spune seful companiei.

Asta nu inseamna ca nu a facut si greseli. „Fac in fiecare zi nenumarate greseli, dar pana acum nu am luat nicio decizie atat de rea incat sa ma marcheze si sa o tin minte. Cheia unui management de succes, dupa parerea mea, este sa nu gresesti atunci cand iei deciziile importante. In rest, cu totii mai gresim”, mai spune seful PhoenixY.

Deprecierea leului, echilibrata de balanta import-export

Potrivit lui Apostolescu, ultimi ani au adus provocari in ceea ce priveste eficientizarea productiei.

„Intr-o piata globalizata, principala problema cu care se confrunta toti managerii este eficientizarea productiei si pastrarea calitatii produselor, in conditiile in care piata cere produse la preturi mici. Acesta este si principala mea provocare. Managerii care vor sti sa gaseasca solutii la aceste probleme vor rezista de-a lungul crizei si vor reusi sa isi dezvolte companiile, in ciuda conditiilor neprielnice”, a declarat Apostolescu.

Citeste si:

Cursul leu-euro poate fi de asemenea o problema pentru companie, desi momentan balanta echilibrata intre import si export tine efectele deprecierii monedei nationale in frau.

„Totusi, pe termen lung devalorizarea leului are consecinte rele pentru piata interna si cu siguranta ne va afecta si pe noi”, spune managerul, companiei care a reusit sa ramana profitabila, desi businessul, potrivit datelor de la ministerul de finante, a scazut usor anul trecut. In 2011, compania a avut o cifra de afaceri de peste 74,6 mil. euro, in scadere fata de nivelul de 79 mil. lei din 2010. Profitul a scazut de asemenea in 2011, de la 8,7 mil. lei in 2010, la 7,1 mil. lei.

Vanzarile raman la un nivel scazut si in 2012

Ce asteptari are Apostolescu pentru acest an? „Este prematur sa tragem linie, anul 2012 mai are inca multe de oferit. Intr-adevar, pe piata locala vanzarile au fost putin mai mari comparativ cu anul 2011, dar au ramas tot la un nivel scazut. In schimb, am reusit sa extindem vanzarile la export si numarul de clienti. Ce pot sa va spun este ca ne mentinem dorinta de dezvoltare de noi produse, corelat cu cerintele consumatorilor”, a declarat omul de afaceri.

Compania exporta in 18 tari printre care Anglia, Germania, Italia, Bulgaria, Grecia, Olansa sau SUA.

„Intentia noastra este in primul rand sa ne consolidam pozitia pe pietele externe pe care deja activam, si apoi sa ne orientam si catre alte piete. Suntem mandri ca reusim sa trimitem peste hotare un produs romanesc de succes si ne bucuram de fiecare data cand consumatorii straini ajung sa indrageasca pufuletii Gusto”, a mentionat Apostolescu.

Olimpiada, un resort de crestere a pietei snacks-urilor in aceasta perioada

Piata snacks-urilor a cunoscut atat suisuri cat si coborasuri. Ca mai toate ramurile alimentare, criza a afectat chiar si produsele de prima necesitate, asadar afecteaza si piata snacks-urilor si implicit si pe cea a pufuletilor.

„Cred ca in perioada aceasta de vara cu Olimpiada, piata snacks-urilor va avea parte de o usoara crestere, insa sunt precaut in a face previziuni de crestere a pietei in acest an”, spune Apostolescu.

„Ce am invatat noi in acesti 20 de ani de cand suntem pe piata este ca industria pufuletilor este o arta si ca trebuie foarte multa preocupare pentru a oferi produse de calitate consumatorilor. In spate stau 20 de ani de munca, imbunatatiri pe linia de productie, de dezvoltare si reinventare a retetei potrivite. Aceste lucruri pe care Phoenix le-a realizat au ajuns sa fie brevetate”, spune Apostolescu.

Capacitatea de productie a fabricii companiei a ramas de circa 1 milion de pungi pe zi, similara cu cea de anul trecut.

„Am mai adaugat la capacitatea de productie cateva linii noi de fabricatie, pentru sortimentele noi, insa luand in calcul contractia pietelor, nu se poate lucra pe toata perioada anului la capacitate maxima. In functie de sezonalitatea produselor, in unele luni producem mai mult, in altele mai putin. In medie, productia a ramas aceeasi, de 1 milion de pungi /zi”, a spus seful companiei.

Ce planuri de viitor sunt? „Dezvoltam produse noi in concordanta cu cererile clientior din pietele pe care activam si avem in vedere extinderea capacitatilor de productie si in alte zone geografice”, a adaugat Eliodor Apostolescu.