Fiecare dintre noi avem in minte o imagine atunci cand vorbim despre manageri si management. In general asociem imaginea managerului cu cea a persoanei care a avut cel mai puternic impact asupra dezvoltarii noastre profesionale, fie el pozitiv sau negativ.
Astfel, exista doua roluri principale:
1. Un rol de business, usor cuantificabil, reprezentat de atingerea obiectivelor;
2. Rolul de coach, mentor, pentru membrii echipei sale.
Daca primul rol este usor de definit, de masurat si de urmarit, ce de al doilea rol este mult mai greu de cuantificat si de evaluat.
PROFILUL UNUI MANAGER
Se spune ca angajatii nu parasesc compania, ci isi parasescu managerii. Care sunt principiile care fac diferenta dintre un manager obisnuit si unul performant?
1. Comunicati, comunicati si iar comunicati! Exista manageri care cred ca pot obtine rezultate performante aplicand un stil de management autoritar, tip comanda-control. Practica arata insa ca, in ultimii ani nevoile angajatilor s-au schimbat, fiind nevoie de o comunicare deschisa, fara bariere. Efectele unei bune comunicari intre manager si echipa sunt vizibile atat in rezultatele obtinute cat si in calitatea mediului de lucru.
Ce puteti face in acest sens?
- Incurajati membrii echipei sa isi spuna opiniile, fara teama ca vor fi pedepsiti daca gresesc;
- Faceti-va timp pentru a ii asculta, oamenii au nevoie sa vorbeasca. De multe ori fiind prinsi intr-o multitudine de taskuri uitam ca sarcina unui manager nu este una de executie, ci una de conducere;
- Organizati iesiri dupa program. Nu este necesar sa fie foarte dese, recomand o iesire pe luna sau odata la doua luni. O mai buna cunoastere a membrilor echipei va facilita o comunicare mai buna.
2. Asumarea responsabilitatii si respectul. Atunci cand vorbim despre management si manageri, unul dintre cele mai importante aspecte este asumarea responsabilitatii. Din pacate, de multe ori motivul principal care sta la baza intentiei angajatilor de a parasi o anumita organizatie este asumarea rezultatelor pozitive de catre manager. Cu alte cuvinte, daca ceva merge bine ne asumam rezultatul, daca ceva nu functioneaza este vina celorlalti.
Experienta arata ca, daca au de ales, membrii echipei nu vor urma niciodata un manager care nu se respecta si nu ii respecta.
Ce putem face:
- Respecta si vei fi respectat;
- Asuma-ti greselile atunci cand atunci cand le faci; daca vrei ca membrii echipei tale sa isi asume greselile si sa vorbeasca despre ele atunci cand le fac, trebuie sa incepi cu tine. In fond, invatam mai mult din greseli decat din reusite;
- Respecta-ti cuvantul – daca ai promis ceva, trebuie sa faci;
- Consecventa e foarte importanta pentru oameni. Nu iti schimba deciziile in fiecare zi.
3. Un manager este evaluat prin intermediul echipei sale. Un alt rol al managerului este de a aduce performanta in cadrul organizatiei. Pe scurt, trebuie sa atinga obiectivele de business ale organizatiei prin intermediul echipei.
Cum putem optimiza performantele echipei?
- Atunci cand recrutezi nu face compromisuri. Daca simti ca o persoana nu este potrivita pozitiei respective, nu iti da acordul pentru angajare doar pentru ca ai nevoie urgenta de un om. Nu uita, un angajat nepotrivit te poate costa mai mult decat te-ar putea costa cautarea persoanei potrivite;
- Recruteaza persoanele potrivite profilului tau si al organizatiei (valori similare, etc.);
- Traseaza obiective clare pentru fiecare persoana; verifica atingerea obiectivelor;
- Evalueaza corect. Ca si manager, trebuie sa construiesti un sistem coerent de evaluare; asigura-te ca toti membrii echipei sunt evaluati obiectiv;
- Recunoaste meritele. Reusitele pot fi recunoscute verbal (un simplu multumesc sau felicitari), recompensate simbolic (prin diplome, carti, etc.) sau material (bonusuri, comisioane si prime atunci cand politica organizatiei permite acest lucru). Din pacate, o mare parte din manageri se axeaza mai mult pe critica si identificarea greselilor decat pe recunoasterea reusitelor. Nu uita, ceea ce pentru tine poate parea o activitate sau o reusita banala, pentru un membru al echipei poate fi o reusita majora.
4. Ajuta-ti echipa sa isi atinga obiectivele profesionale si de dezvoltare personala.
- Lucreaza activ cu fiecare membru al echipei pentru atingerea obiectivelor profesionale, iar acolo unde exista deschidere, pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare personala.
Evident, putem spune ca dezvoltarea personala nu este sarcina noastra. Personal cred insa ca, cu cat nivelul de dezvoltare personala al unei persoane este mai ridicat, cu atat gradul de performanta la locul de munca creste.
5. Fii un model pentru echipa ta!
- Condu prin exemplu, oamenii te vor urma mai usor.
- Nu le cere sa faca ceea ce tu nu vrei, sau declari ca nu vei face niciodata (de exemplu, nu le cere sa stea peste program daca tu pleci in fiecare zi la 18.00)
In concluzie, as vrea sa subliniez inca odata ca misiunea managerilor a devenit tot mai complexa de la un an la altul, fiind unul dintre aspectele cheie. Din punctul meu de vedere criza financiara in Romania a avut si aspecte pozitive, unul dintre ele fiind maturizarea managementului. Vorbim insa de o piata atipica, de o piata diferita de cea cu care am fost obisnuiti. Un manager competent trebuie sa inteleaga si sa se adapteze la piata asa cum este ea acum, sa poata trasa repere adaptate la realitate, sa isi poata adapta stilul de management la cerintele actuale.
Floriana Enescu este Managing Director al companiei de consultanta in resurse umane Qualia.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: