Relu Fenechiu a precizat ca procentul actiunilor care vor fi vandute va fi stabilit in urma testului investitorului prudent, dar se va situa cu siguranta peste 50% din totalul titlurilor detinute de stat.

"Dorinta si propunerea noastra este sa fie cat mai putin peste 50%, pentru ca intr-o viitoare etapa statul sa poata detine un numar important de actiuni cu o valoare cat mai ridicata", a spus Fenechiu.

Ministrul a precizat totodata ca vor fi stabilite si criterii pentru preselectia potentialilor investitori, legate de "experienta relevanta" in domeniu, gradul de bonitate si capacitatea de a dezvolta compania.

CFR Marfa inregistreaza in prezent datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget si 600 milioane lei catre CFR Infrastructura, restul reprezentand penalitati de intarziere si restante catre furnizori privati.

In sedinta de miercuri a Guvernului, premierul Victor Ponta i-a spus ministrului Relu Fenechiu ca este "intr-o perioada cu probleme" si i-a cerut sa aiba grija in mod direct ca privatizarea CFR Marfa sa fie derulata in interesul statului,apreciind ca procedurile stabilite scutesc procesul de "circul" inregistrat anul trecut la licitatia Oltchim, relateaza Mediafax.

"Dincolo de discutiile pe buget, domnul ministru Fenechiu, sunteti intr-o perioada cu multe probleme. Am aprobat, ieri (marti-n.r.), in CSAT, astazi aprobam in sedinta de Guvern strategia de privatizare la CFR Marfa si o sa va rog sa aveti grija in mod direct ca procedurile sa se desfasoare bine, sa fie in interesul statului roman, al celor care lucreaza acolo. Conditiile pe care le-ati pus si pe care le-am anuntat si public - licitatie cu investitor strategic, zece milioane de euro garantia - ne scutesc de circ si de alte evenimente ca cele de anul trecut de la Oltchim, dar asta nu inseamna ca avem garantat succesul", a spus Ponta ministrului, in sedinta de guvern.

"La solicitarea Guvernului Romaniei, CSAT a avizat proiectul Hotararii Guvernului Romaniei pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa «C.F.R. Marfa» - S.A. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a avizat acest proiect solicitand privatizarea cu un investitor strategic si respectarea obligatiilor pe care «C.F.R. Marfa» - S.A. le are fata de MApN, NATO si alte structuri de securitate", se arata in comunicatul de presa transmis de Administratia Prezidentiala dupa sedinta CSAT.

Ministrul Finantelor publice Daniel Chitoiu a declarat ca in cadrul CSAT a fost aprobata privatizarea CFR Marfa, iar miercuri in Guvern va fi adoptata strategia de privatizare a companiei, scrie Mediafax.

"Ministerul Transporturilor va incepe demersurile pentru privatizare, maine (miercuri - n.r.) in sedinta de Guvern se va aproba strategia de privatizare, urmand ca pana la jumatatea lunii iunie sa avem desemnat castigatorul la CFR Marfa. (...) Este vorba despre o privatizare cu un investitor strategic, cu o garantie de participare de 10 milioane de euro, sa nu mai avem participanti de calibrul Olchim si, de asemenea, va fi cu plic inchis, deci licitatie cu investitor strategic", a declarat vicepremierul Chitoiu.

Statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfa prin negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, etapa urmata de licitatie cu oferta in plic, unde garantia de participare va fi echivalentul in lei a 10 milioane euro, reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor detinute de stat.

"Ministerul Transporturilor va vinde pachetul majoritar de actiuni din capitalul social al CFR Marfa, inclusiv in privinta pachetului de actiuni care va fi detinut de stat in urma conversiei creantelor statului fata de CFR Marfa in actiuni, in masura realizarii acesteia, daca este cazul, prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, si anume negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante urmata de licitatie cu oferta in plic, conform legislatiei in vigoare. Criteriile de precalificare vor fi stabilite prin dosarul de prezentare si publicate in oferta de vanzare si vor consta in experienta relevanta in domeniul transportului de marfa si capabilitatii operationale si capabilitati financiare care sa demonstreze posibilitatea preluarii si dezvoltarii unei noi afaceri", se arata intr-un proiect de hotarare de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa.

Singurul criteriu de adjudecare a licitatiei va fi pretul oferit.

In forma lansata in dezbatere din toamna anului trecut, strategia prevedea vanzarea integrala a actiunilor detinute la CFR Marfa prin licitatie cu strigare, precum si pachetul obtinut de stat in urma conversiei datoriilor in actiuni si cel rezultat in urma compensarii datoriilor companiei catre CFR SA.

Citeste si:

Totodata, documentul prevedea o garantie de participare la licitatie de 20% din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare.

Strategia prevede in forma actuala o garantie de participare la licitatie de 10 milioane euro, echivalent in lei, "cu incadrarea in procentele prevazute de norme", reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor detinute de stat.

Pe de alta parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul in lei a sumei de 20.000 euro.

Comisia de privatizare va fi formata din sapte reprezentanti nominalizati din partea Ministerului Transporturilor, unul desemnat de Ministerul Apararii Nationale si un altul din partea Ministerului Finantelor Publice.

Pana la sfarsitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor CFR Marfa, fiecare dintre membrii comisiei va beneficia de o indemnizatie lunara bruta asigurata din bugetul MT care nu poate depasi 3.000 de lei brut.

In cazul in care Ministerul Transporturilor nu va putea incheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitatie, institutia va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricarei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra actiunilor, cu adaptarea corespunzatoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri in ordinea clasamentului de la licitatie a urmatorilor investitori calificati.

"CFR Marfa detine un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate in mod curent) si peste 900 locomotive, o astfel de baza de active plasand compania intr-o pozitie avantajoasa comparativ cu alti operatori detinuti de stat in regiunea central sud estica europeana. Din punct de vedere al volumului de marfa pe care il transporta, pozitia CFR Marfa pe piata de transport feroviar din Romania este dominanta in raport cu ceilalti operatori privati care au aparut dupa anul 2001", se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Autorii proiectului precizeaza ca procesul de privatizare se poate desfasura in paralel cu procedura de notificare a conversiei la Comisia Europeana, care trebuie sa o aprobe inainte de implementarea efectiva a operatiunii.

Premierul Victor Ponta a declarat, in urma cu o saptamana, ca Guvernul va include in strategia de privatizare a CFR Marfa o serie de proceduri de precalificare a investitorilor, legate de cifra de afaceri, experienta in domeniu si capacitatea financiara.

El a afirmat, la RTV, ca a discutat pe aceasta tema cu presedintele Traian Basescu si ca acesta a fost de acord cu vanzarea companiei, dar cu conditia ca procedura de atribuire sa fie diferita de cea aplicata in cazul incercarii de privatizare a Oltchim, respectiv de licitatie deschisa.
Guvernul s-a angajat in ultimele negocieri cu FMI sa publice anuntul de privatizare a CFR Marfa in luna martie a acestui an si sa semneze contractul de vanzare a unui pachet majoritar de actiuni pana la jumatatea lui mai, tranzactia urmand sa fie incheiata atunci cand "toate conditiile vor fi indeplinite".

"Pentru CFR Marfa, pregatirile sunt avansate in vederea vanzarii unui pachet majoritar de actiuni catre un investitor strategic. Vom organiza o licitatie publica pentru selectarea castigatorului si intentionam sa incheiem tranzactia cat mai curand posibil, imediat ce toate conditionalitatile din acordul de vanzare-cumparare vor fi indeplinite", in scrisoarea de intentie convenita de Guvern cu FMI obtinuta de MEDIAFAX.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat insa ca ar fi cel mai fericit daca pana in 20 iunie s-ar putea privatiza CFR Marfa, precizand ca pana la jumatatea lunii mai va avea lista cu cei care si-au exprimat intentia de a participa la privatizare, iar in iunie ramane desemnarea castigatorului.